Egymillió négyzetméternyi bolt

Míg Budapesten alábbhagyott a bevásárlóközpont-építési láz – az idén a fővárosban csak két ingatlankomplexumot adnak át –, addig a vidéki nagyvárosokban folyamatosan épülnek az óriásáruházak. Szakértők szerint a piac hamarosan telítődik, bár még alulmúljuk a nyugati szintet. Hazánkban jelenleg körülbelül száz kisebb-nagyobb bevásárlóközpont található.

2001. 09. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg a magyarországi bevásárlóközpontok területi állománya meghaladja a félmillió négyzetmétert, ezen belül a fővárosi mennyiséget több mint 300 ezer négyzetméterre lehet becsülni. Pillanatnyilag 130 ezer négyzetméternyi bevásárlóközpontot építenek a fővárosban, s további 150–170 ezer négyzetméter alapterületű létesítmény építése van a tervezés stádiumában, vagyis csaknem megkétszereződhet a mostani állomány.
Bármilyen meglepő, a mennyiséget illetően még így is meglehetősen távol leszünk a nyugati szinttől: a hazai bevásárlóközpontokban található bruttó kiadható terület az EU-átlagnak még a felét sem éri el, az USA-belinek pedig csak a huszadrésze.
A kimutatások szerint hazánkban száz látogatóból átlagosan tíz a biztosan vásárló a központokban, míg Európa más országaiban négyszer több a vásárlók aránya.
Az idén csak két új bevásárlóközpont nyílik a Budapesten, mindkettő a budai oldalon. Az egyik a Mammut II., amely valójában bővítés eredménye, ám a csaknem húszezer négyzetméternyi új terület egy önálló bevásárlóközpontnak is megfelelne. A másik a német tőkéből épülő, a MOM Parkon belül megvalósuló 33 ezer négyzetméter alapterületű multifunkcionális bevásárló- és szórakoztatóközpont, a MOM Centrum lesz.
A következő évben adják át az Örs vezér terén épülő Árkád Üzletházat, amely 22 milliárd forintos beruházás; három szinten 32 ezer négyzetméteres bevásárlóközpontot hoznak létre. A tervek szerint húsz üzlet mellett egy 3000 négyzetméteres iroda is lesz itt.
Vidéki nagyvárosainkban a budapestiekhez képest szerényebb méretű komplexumokkal lehet találkozni: a városi modell alapján épülő bevásárlóközpontok általában húszezer négyzetméter nagyságúak, míg a regionális modellek 10–15 ezer négyzetméter alapterületűek.
Már megépült a miskolci, a nyíregyházi és a szegedi óriásáruház is, és Győr, Székesfehérvár, Pécs, Sopron, Kecskemét is „büszkélkedhet” bevásárlóközponttal. A vidéki beruházásokban legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező Plaza Centers következő állomása Szolnok, de a tervek szerint Egerben, Zalaegerszegen, Veszprémben, Békéscsabán, Szombathelyen, Dunaújvárosban és Tatabányán is fejlesztésbe kezdenek.
A befektetői csoportok figyelme most egyébként a 10–12 ezer négyzetméter alapterületű létesítmények felé fordult. Ezeket elsősorban a legalább 60 ezres lélekszámú városokba telepítik, mert kisebb településen nem gazdaságos egy bevásárlóközpont működtetése. A felmérések szerint élesedő piaci versenyre kell számítaniuk a magyarországi bevásárlóközpontoknak, hiszen az anyacégek terjeszkednek a szomszédos országokban is.
Ingatlanszakértők azzal kalkulálnak, hogy egy-két éven belül telített lesz a magyarországi bevásárlóközpont-piac.
***
A budapesti vásárlók 1977-ben, a húszezer négyzetméter alapterületű Flórián üzletközpont átadásakor találkozhattak először óriásáruházzal. A plazadömping azonban csak rá két évtizedre, 1996-ban, a csaknem kilencmilliárd forintos ráfordítással megépült Pólus Center megnyitásakor indult be. Ezt követte ugyanabban az esztendőben a Duna Plaza, majd a a SÜBA avatója, 1997-ben pedig megnyitotta kapuit az Europark, valamint a Csepel Plaza. Rá egy esztendőre adták át a Rózsakert, a Mammut, a Lurdy-ház és az Orczy Plaza elnevezésű létesítményeket, és 1999-re elkészült a Westend City Center, valamint a Campona. A múlt esztendőben a Rózsadomb Centerrel, az Eurocenterrel és az Auchannal bővült a főváros és környékének bevásárlóközpont-állománya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.