Vitorlás a garázsban

Az elején mindketten feszengünk. A fiú a helyzettel barátkozik, hogy kérdezgetik, én meg a gondolathoz próbálok hozzászokni, hogy valaki tizenkilenc évesen tudós. Déry Attila az. Papírja van róla. Megnyerte a fiataloknak kiírt tudományos versenyt. Két társával ma, szombaton érkezik Norvégiába, hogy bizonyítsa, munkája méltó a világ figyelmére. Harminc ország ifjú emberei mutatták be hazájukban a tavasszal, mire képesek. A legjobbak most találkoznak Bergenben, ahol eldől, ki nyeri 2001-ben a fiatal tudósok versenyét. A tét nagy: ötezer euró s hozzá a dicsőség. Déry Attila optimista: hiszi, hogy találmányával mindkettőt elnyerheti. A találmány egy vitorlás hajó. Nem volt rá pénze, hogy megépítse, csak a modelljét vihette el, de ez nem szegi kedvét. Norvégia tengeri ország, ott biztosan értékelni fogják, hogy újítása tíz-tizenöt százalékkal növeli a hajó sebességét.

Végh Alpár Sándor
2001. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Indulása előtt beszélgettünk. Sok a teendője, mondta, mikor hívtam, csak este ér rá. Mikor megérkezem, már az ajtóban elnézést kér a telefon miatt. Mosolyog, szájában megcsillan a fogszabályozó.
Javaslom, hogy tegeződjünk.
– Az jó lesz. Úgy könnyebb. (Elkomolyodik. Élete első interjúját adja.)
– Miért éppen vitorlást építettél? Lehetett volna repülőmodellt is.
– Azzal kezdtem, repülővel. S nemcsak én: az édesapám is. (Szépen ejti a szót, tisztelettel és ragaszkodón.)
– Ő talán pilóta?
– Nem. Építész, de pilóta akart lenni. Mikor annyi idős volt, mint most én, megvette és elolvasta az összes létező könyvet a repülésről. Aztán le kellett mondania róla.
– Félt valamitől?
– Mi nem félünk. (A hangsúly olyan, mintha kikérné magának.) Rövidlátó volt, a könyvek így fölkerültek a polcra. Amikor tizenhárom évesen rám jött a repülés, a kezembe adta őket. Előbb modelleket kezdtem építeni, aztán kimentem a Farkas-hegyre, s elkezdtem a valóságos repülést.
– Hogyan lett ebből hajó?
– Úgy, hogy megijedtem. (Nocsak, hát mégis fél?) A dugóhúzó-repülést gyakoroltuk, ebben nincs semmi különös, a vitorlázóknál mindennapos. Mégis rendkívüli lett, mert a felhúzásnál a segédtartó eltörött. Ha még két percig a levegőben maradunk, végünk. Mikor földet értünk, kiderült, hogy a Góbé egyik szárnya odafönn tizenöt fokkal elcsavarodott a másikhoz képest. Akkor döntöttem úgy, hogy nem folytatom. Ócska gépekkel nem érdemes.
– Inkább építesz új vitorlás hajót…
– Tényleg építettem, de az alkatrészeket roncsokból szedtem össze. Ez a mánia onnan ered, hogy amióta megszülettem, mindig Tihanyban nyaraltam a nagyapámnál. Ő festőművész. (Egy pillanatra megáll, mint aki valamit elfelejtett.) És Kossuth-díjas… Egyik nagybátyámnak van ott egy jolléja, sokat voltam vele kinn a vízen, s egy idő után nagyon szerettem volna saját vitorlást.
– Úgy, hogy magad építed?
– Persze. Az az igazi. (Ragyog a szeme, mint a tó tükre augusztusban.) Tizenhét éves voltam, amikor összeállítottam egyet. Vettem egy roncs Kalózt, az árboc és a szerelvények még jók voltak, majd szereztem egy 470-es hajótestet. Illetve egy „majdnem” 470-est… (Rám biccent, mintha cinkosa lennék ebben a „majdnem”-ügyben.) Hazahoztuk őket, és egész télen ezen dolgoztam a garázsban. Műanyag bordázatot építettem bele, s végül jó hajó lett, de van egy nagy baja.
– Mi az?
– Hogy nem lehet vele versenyezni. Hivatalos versenyekre csak osztályba sorolt hajók mehetnek. Illetve van egy osztályon kívüli kategória is, ám épp ott indulnak a legjobbak. A kísérletezők.
– Ha megépülne a hajómodell, amelyet Norvégiába viszel, sikeresen szerepelne köztük?
– Igen. (A válasz határozott, a tekintet szintén.) Nyolcméteres hajó, tizenkét méteres árboccal. A két újdonság nagyban növeli a sebességét és a biztonságát. Az első: a dupla svert felszabadítása, hogy azok a hossztengelytől elfordulhassanak. Tehát akkor is legyen állásszögük, amikor a hajó hossztengelyében mozog, s ezek segítségével élesebben cirkálhasson. (Lassan mondja, szinte szótagolva, mintha már látná, hogy az újság kézben van, és olvassák. Pontatlanságokhoz nem adhatja a nevét.)
– A másik újdonság?
– A vitorlázat. A hajó hátsó részében áll, és felső szakaszával előrehajló, íves árbocra van erősítve. A vitorlák íveltsége a kívánt mértékben növelhető, a hossztengelytől nagymértékben kiengedhetők, így raumban is éles szelet kapnak, tehát még háromnegyed szélben sem válik le róluk a szívott oldali áramlás. (Tekintetében kérdés: értem-e mindezt, vagy kell még valami magyarázat? Kell.)
– Mi az a raum?
– A hátszelet teljes szélnek mondják, az oldalról jövőt meg fél szélnek. A kettő közötti szél: a raum. (Elégedett, mint a felnőtt, amikor egy gyereknek valami fontosat mondott.)
– Mit szólt a család, amikor megtudta, hogy te vagy a pályázat egyik nyertese?
– Nagy öröm volt! Főleg amiatt, hogy ezzel felvételi nélkül bejutottam az egyetemre. Mert tavaly nem sikerült, s a matekom az idén is rossz volt. Hazaértem az írásbeli után, és arra gondoltam, ebből úgysem lesz semmi, jobb, ha elmegyek meteorológusnak. Akkor szólalt meg a telefon. (Kiegyenesedik ültében.) Az innovációs szövetségtől hívtak, és mondták, hogy nyertem. Pezsgőt bontottunk.
– Hová vettek fel?
– A közlekedésmérnöki karra. Hajóépítő gépész szeretnék lenni.
– Magyarországon? De hisz nekünk nincs se tengerünk, se flottánk! Mit csinálsz, ha végzel?
– Sporthajót tervezek. Nagy jövője van, mert egyre inkább jóléti ország leszünk. És külföldre is sok hajót lehet eladni. (Lazít a tartásán, mint a kapus, miután nehéz helyzetben hárított.)
– A kísérletezés minden idődet kitölti?
– Nem. Sportolok is. Tájékozódási futásban a korosztályos mezőny első harmadába tartozom. Sajnos a térdemben kopik a porc, ezért nem megy jobban. A múlt szombaton végigfutottam a Nike-Budapest félmaratonit, és már fél távnál fájdalmat éreztem. (Úgy mondja, mintha szégyellnie kéne, hogy nem első abban is.)
– Más? Zene?
– Könnyűzene. Metal. (Nagy grimasszal jelzi, hogy ezt nem érthetem.)

Attila felmenői kivétel nélkül alkotó emberek. Nagyapja, a Kossuth-díjas Csáki-Maronyák József kilencvenegy éves, ma is naponta fest. Egy őse a másik ágon a sajószentpéteri üveggyár főmérnöke volt. Legendás bohém figura, akinek barátnői voltak, és szórta a pénzt, de a szakmát nagyon értette. Egészen más lélek volt Déry Mihály, a Józsefváros református plébánosa. Árvaházat alapított, szegényeket támogatott, el is neveztek róla egy utcát: azt, ami ma Déri Miksa nevét viseli.
A szülők építészek. Hozzáértésüket példázza budakeszi házuk, megjelent publikációik, könyveik, a szót mégis azonnal a fiukra terelik.
– Egy anyát kérdezni a fiáról? Csak elfogult véleményt fog hallani… Ezzel együtt azt mondom, nem könnyű egy megszállott fiú szüleinek. Emlékszem a pillanatra, amikor elém állt tizennégy évesen: repülni akar, egyezzem bele. Megakadályozhattam volna, de nem tettem, mert láttam, hogy ez az élete. Ahogy az lett a hajózás is. Ötévesen kiíratta az ajtajára: „Déry Attila Ákos kapitány.” Az erkélyen kötelek voltak kifeszítve, s úgy igazgatta őket, mint egy vitorlás hajó köteleit. (Elhallgat. Bár rám néz, nyilván azt a régi erkélyt látja. Muszáj visszahoznom a jelenbe.)
– Aki épít, néha ront is. Sok minden bánta a lakásban, hogy a fia kísérletezett?
– Nem. Kerülgettük ugyan a nappaliban a repülőmodelleket, de Attila alapjában véve rendszerető. Megtörtént, mikor vendégségben voltunk, hogy a háziak gyerekeivel rendbe rakatta játékaikat. Kreativitása pedig inkább hasznot jelentett, mint kárt. Nyeles telken lakunk, százhét méter hosszú a bejáró. A fiam pár éve hókotrót épített az autóra, hogy ne kelljen havat lapátolni télen. A szomszédok csak néztek. Aztán átszóltak, hogy nekik is kéne egy olyan. (Hát igen, elismerheti a fiút a magyar tudomány, az európai, el a norvég király, bárki, az elismerés csak akkor teljes, ha a szomszédoké is benne van. Jó, ha ezt nem felejti el egy magyar tudósjelölt.)
– Attila még nincs húszéves, és már úgy emlegetik, mint tudóst. Örül ennek, vagy tudomásul veszi, hogy a fia mostantól a saját életét éli, amelyre a szüleinek nincs befolyásuk?
– Az ilyen távolodás egészséges. A férjem azt mondja, ha Attila hajós lesz, ő nem élt hiába. Már csak egy rendes lányt kell találnia, s akkor nagyszerű unokáink lesznek. (Puhán simít egyet a ruháján: mintha egy gyermekfejre tenné rá a kezét. Egy unokáéra.)
– Örül?
– Hogyne örülnék! Az édesanyja vagyok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.