Átalakuló MÁV-teherfuvarozás

Önálló gazdasági egységként működik tovább a MÁV Rt.-n belül 2002. január 1-jétől az árufuvarozási alágazat. A számvitelileg és pénzügyileg elkülönülő társaság legfontosabb feladata az lesz, hogy a hagyományos belföldi, export-import és tranzitfuvarok mellett azokat a területeket fejlessze, amelyeken árban és minőségben versenyképes szolgáltatást nyújtva jelentős többletbevételre lehet szert tenni.

Putsay Gábor
2001. 10. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Így például kiemelten kezelik 2002-től az iparvágányokon bonyolódó forgalmat és a logisztikán alapuló szolgáltatásokat – nyilatkozta lapunknak Bobál István, a MÁV Rt. árufuvarozási szakigazgatója. A MÁV az elmúlt években elsősorban a legforgalmasabb csomópontokon fejlesztette logisztikai infrastruktúráját, a jövőben is ezek lesznek majd a szolgáltatás bázisai. A vasúttársaság ugyanis nemcsak a nagy tömegű, hanem a kisebb, úgynevezett „egy teherkocsis” forgalomra is épít. Ez annyit jelent, hogy ahol nincs vasúti pálya vagy nem érdemes vonatot indítani, a MÁV teherautóval szállítja az árut a jól kiépített gyűjtő-elosztó központokba, ahol egy azonos irányba induló hosszú szerelvényre pakolják azt. Bobál István a jövő évtől esedékes szervezeti átalakítással kapcsolatban elmondta: az árufuvarozásban részt vevő eszközök, így a tehervagonok, rakodóberendezések, iparvágányok az önálló mérleg szerint működő új társasághoz kerülnek. Ezáltal mérhető lesz az árufuvarozási tevékenység teljesítménye, csökkennek a keresztfinanszírozással kapcsolatos bonyodalmak, tisztább kép alakul ki arról, hová érdemes pénzt befektetni és hol szükséges visszafogni a költségeket.
A tehervonatokkal bonyolított fuvarok, illetve az ehhez kapcsolódó szolgáltatások – átrakási díj, mérlegelés – éves szinten 80 milliárdos bevételt hoznak a vasútnak, ebből az árufuvarozásnak mintegy 15 milliárdot kell pályahasználatra kifizetnie. Az összforgalom 37 százaléka a belföldi fuvarokból származik, bevétel szempontjából azonban 30-70 százalékos az arány a nemzetközi forgalom javára. A MÁV teljes forgalmának 21 százalékát az export, 33 százalékát az import és 9 százalékát a tranzitfuvarok teszik ki.
A tervhez képest az év első nyolc hónapjában másfél millió tonnával kevesebb árut szállított a MÁV, ami 2,5 milliárd forintos negatívumot jelent. A vasúttársaság az idén 44,5 millió tonna áru elfuvarozásával számolt, ami 7,8 milliárd árutonna-kilométerrel lett volna azonos. Bobál István elmondta: az év elején számítottak arra, hogy az Al-Duna megnyitásával csökkennek délre irányuló fuvarjaik, ellenben az is biztos volt: nagy mennyiségű búza, kukorica és cukorrépa terem az idén. A MÁV-ot azonban kedvezőtlenül érte, hogy a megtermelt gabona értékesítésével kapcsolatban problémák merültek fel, az euróhoz képest erősödött a forint, az acéliparban pedig csökkent a kereslet. Ezeknek a nem várt eseményeknek a hatására a MÁV Rt. bevételei a tervhez képest 2,5 milliárd forinttal csökkentek. Szeptemberben javultak a fuvarozási feltételek, búzából hetente 45 ezer tonnára kapott megrendelést a vasút, nagy mennyiségű cukorrépa, illetve cukoripari termék fuvarozására írtak alá szerződést, és az autópálya-építkezések is ütemesen haladnak. Bobál István szerint az év végéig a vasút 43,7 millió tonna árut szállít el, így mintegy 2 milliárd forinttal maradnak el a tervtől. Ám mivel kevesebb vonatot kellett közlekedtetni és a költségeket is csökkentették, az alágazat várhatóan tervszintű lesz 2001-ben.

A teherkocsipark fejlesztésére 1,5 milliárd forint jut az idén, holott 3-4 milliárdra lenne szükség. Új teherkocsikhoz hosszú távú bérleti szerződésekkel jut a MÁV. A társaság jelenleg mintegy 20 ezer teherkocsival rendelkezik, ezek közül 16 ezer üzemképes és 70 százalékuk alkalmas nemzetközi forgalomra. Mint azt Bobál Istvántól megtudtuk, a közlekedő szerelvények 30 százaléka magáncégek teherkocsijaiból áll. Bobál István szerint a kocsipark a változó piaci igényeknek megfelelően folyamatosan változik. A fuvarfeladatok teljesítéséhez a különváló cégnek a jelenlegin kívül 600 gabonaszállító, 500 eltolható oldalfalú, 200 konténerszállító és 400 önürítős tehervagonra lenne szüksége a közeljövőben.
*
A közelmúltban nyilvánosságra hozott új uniós közlekedési programban előtérbe kerül a veszteséget okozó torlódások megszüntetése, a közlekedési módok közötti egyensúly megteremtése, a globális és a megrendelői igényekhez való igazodás és a környezetkímélő technikai fejlesztés. Ennélfogva önálló áruszállító vasútvonalak kiépítése is szerepel a programban, az uniós, illetve nemzetközi „fő folyosókon” 2008-ig pedig a szabad pályakapacitásokat is biztosítani kell. A vasút három éven belül áttekinthető szerkezetűvé tehető, növelve az üzleti alapú működés arányát. Ezzel együtt 2003-tól minden utaskilométerhez pontosan kiszámított állami támogatásnak kell járulnia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.