Bővült a vasúti nosztalgiaflotta Zuglóban

Itt mindennek más neve van. A mozdony vontató jármű, az állomás felvételi épület, s természetesen a masiniszta és kalauz kifejezések sem kellően pontosak a MÁV hivatalos terminológiája szerint. Mindenesetre a vasutasok és a nem vasutas vasútszerelmesek újabb pompás darabokat mustrálhatnak a rövid idő alatt európai hírre szert tevő zuglói gyűjteményben.

Zsohár Melinda
2001. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korhű vasúti egyenruhában fogadták a minap a Tatai úti Magyar Vasúttörténeti Emlékparkban az ország különböző részeiből érkezett gépészeket, akiknek köszönhetően új járművekkel gazdagodott a vasúttörténeti emlékpark különleges állománya. A vasúttisztek és tiszthelyettesek századforduló korabeli egyenruhája igazán finom ízlésről tanúskodik, a pénztáros hölgy kabátkája kifejezetten különleges az előírás szerinti elöl öt-öt, hátul tíz hóljával. Ünnepi alkalomkor fehér kesztyű dukált a férfiaknak, a tiszthelyetteseknek kicsit mostohább volt a regula, mivel télen-nyáron ugyanabban a meleg posztókabátban teljesítettek szolgálatot.
Alig bő esztendeje nyílt meg a XIV. kerületben, a Rákosrendező állomáshoz közeli Északi Vontatási Főnökség színhelyén a – divatos kifejezéssel élve – interaktív emlékpark, ahol kifogástalanul parkosított, kulturáltan megtervezett vasúti környezetben láthatóak a működő járművek és a csak külsejükben eredeti, ám már nem járó, úgynevezett szobormozdonyok. Kitartó és lelkes vasútbarátok hozták létre a szabadtéri múzeumot, a megmenekedett vasúti járműveket és egyéb rekvizitumokat nem túl magas összegekből, s óriási elánnal restaurálták.
Legendás vasparipákra kapaszkodhatnak föl a látogatók, s vehetik szemügyre belülről is a magyar és nemzetközi vasútgyártók remekeit, a huszonnégy állásos, körcikk alakú fedett fűtőház Európában is unikum.
A MÁV História Bizottság, a MÁV Nosztalgia Kft. és a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány vezetői, tagjai járják az országot, gyűjtik a híreket arról, hol árválkodhatnak elfeledett régi járművek valamely félreeső sínen, hol rejtőznek vasútberendezések megszüntetett szárnyvonalakon, s kisebb eszközök nem bújnak-e meg a modernizált vasúti épületekben. Kelet-Európából, a szegényebb országokból ma is tudnak vásárolni szinte ócskavas áron néhány esztendeje még üzemelő járműveket, most is tárgyalásban állnak például egy gyönyörű 325-ösről, amely Jugoszláviában, Resicán található. Még működik, jelentették a „kémek”, várják az ottani vasúti magasságok válaszát. Igazán szakembereknek mondja meg, hogy mely pályaszámú jármű milyen darabot takar, de a köznyelv is ismeri a legendássá vált 424-est, 325-öst. A gőzösök az idő múlásával egyre szebbnek tűnnek bonyolult alkatrészeikkel, mesebeli fazonjukkal, de van itt kék, zöld, piros mozdony és motorkocsi is. A parkban vasútmodell-kiállítás is van, s természetesen számos könyv, füzet, lexikon kapható, a képeslapválaszték zavarba ejtően gazdag.
A napokban tartott ünnepségen a vasútgépészeket köszöntötték, akik újabb kocsikkal és mozdonyokkal ajándékozták meg a gyűjteményt. Némelyik mozdonynak és kocsinak csupán a váza maradt meg, jószerivel a mozdonyhalálból hozták vissza őket. A 30-as évekből való, hófehér színű, magyar gyártmányú gyümölcsszállító kocsit a székesfehérvári gépészek teremtették újra, hogy megidézzék azt az időt, amikor Európa minden pontjára utaztak a kiváló mindőségű magyar mezőgazdasági termékek. A 301-es szobormozdonyt a nagykanizsai gépészeti főnökség prezentálta, ez még a szakértő vasútbarátoknak is delikatesz. E járműsorozatból 1911 és 1914 között csupán húsz darab készült, gyártásakor Európa legnagyobb teljesítményű gőzöse volt. A derék mozdonyfűtők áldassanak érte: Bécs és Budapest között két óra 25 perc alatt elröpítette a 301-es a Wiener Walzert! S egy kevésbé dicsőséges fejezet: 301-es vontatta szerelvényt röpített a levegőbe Matuska Szilveszter Biatorbágy viaduktján 1931. szeptember 13-ának szörnyű éjszakáján.
A gyűjtemény gyarapodásának örömére emlékfát ültetett a parkba Baross Dénes, a dualizmus korszakának hírneves magyar vasminiszterének, Baross Gábornak a leszármazottja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.