Forrásmegosztás: törvényt kell alkotni

A lapunknak nyilatkozó polgármesterek és politikusok többsége érthetetlennek tartja, hogy Demszky Gábor miért nevezte győzelemnek az Alkotmánybíróság (AB) döntését a forrásmegosztás szabályozásáról. Sokak szerint Demszkyt óriási felelősség terheli a kialakult helyzetért. A kétéves költségvetés végrehajtását viszont nem érinti a taláros testület határozata, ugyanakkor 2003-tól a jelenlegi formában nem működhet a fővárosi és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztás.

2001. 11. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alkotmányellenes helyzet keletkezett azért, mert az Országgyűlés az önkormányzati törvényben nem szabályozta a fővárost és a kerületeket megillető bevételek megosztásának elveit és részletes szabályait. Az Alkotmánybíróság felszólította a parlamentet, hogy jövő év végéig tegyen eleget jogalkotási kötelezettségének. A bírói testület 2002. december 31-i hatállyal ugyanis megsemmisíti a kétéves költségvetésről szóló törvénynek azokat a rendelkezéseit, amelyek megszabták, hogy a Fővárosi Közgyűlés milyen arányban ossza meg a pénzt a kerületekkel. Az erre vonatkozó döntést egyszerű többséggel hozta meg az Országgyűlés, ám a taláros testület szerint csak kétharmadossal lehetett volna.
Demszky Gábor főpolgármester győzelemnek értékelte az Alkotmánybíróság határozatát. Véleménye szerint a kétéves költségvetési törvényben több mint tízmilliárd forint jogos forrástól fosztotta meg az állam a fővárost. Megjegyezte: a kormánynak bocsánatot kellene kérnie a budapestiektől az őket ért súlyos érdeksérelem miatt.
– Demszky Gábor szándékosan magyarázza félre az Alkotmánybíróság döntését, és vezeti félre a budapesti közvéleményt – reagált a főpolgármester nyilatkozatára Juharos Róbert fideszes országgyűlési és fővárosi képviselő. A politikus szerint nem véletlen, hogy az Alkotmánybíróság jövő év végéig hatályban tartja a fővárosi önkormányzat és a kerületek forrásmegosztását szabályozó törvényt, mivel így nem kell módosítani a kétéves költségvetést. A politikus hozzátette: az MSZP–SZDSZ-kormányzat idején 1994-ben úgy módosította az Országgyűlés az önkormányzati törvényt, hogy az mulasztásos törvénysértést eredményezett, hiszen nem teremtették meg a kerületi önkormányzatok gazdálkodási autonómiájának garanciális feltételeit. A képviselő megjegyezte, hogy a Demszky Gábor vezette főváros rendre törvényt sért és kifosztja a városrészeket. – Ezért kellett tavaly ellensúlyozni valahogyan ezt a folyamatot – mondta. Perlaki Jenő (Fidesz) képviselő – aki több tanulmányt is készített a forrásmegosztás reformjáról – úgy vélekedik, hogy az Alkotmánybíróság csak formai hibát talált, az elosztást szabályozó jogszabály tartalmával nincs gond. Ezáltal ugyanis a kerületek idén már biztonságosabban tudták fedezni kiadásaikat – jegyezte meg.
Derce Tamás újpesti polgármester az egyik legjelentősebb döntésnek értékelte az AB állásfoglalását. A független polgármester már évek óta szorgalmazza a forrásmegosztás elveinek jogszabályi rendezését. Derce Tamás ezzel kapcsolatban beadvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz is, amelyet legutóbb szintén tárgyalt a taláros testület. Lapunknak megjegyezte: Demszky Gábor vélhetően nem olvasta az AB határozatának indoklását, különben nem értékelte volna győzelemnek a döntést. Hozzátette: a főpolgármestert is hatalmas felelősség terheli, amiért a közgyűlés nem alkotott rendeletet a forrásmegosztás szabályozásáról.
– Nincs alapja a főváros lelkendezésének az Alkotmánybíróság döntésével kapcsolatban – jelentette ki Tarlós István III. kerületi független polgármester. Szerinte a főváros súlyosan félreérti a taláros testület határozatát, mert a főpolgármester egy 1994-es önkormányzati törvénymódosítás ellen emel kifogást, amikor törvénysértéssel vádolja a jelenlegi Országgyűlést. Valóban történt mulasztásos törvénysértés, hiszen a parlament nem alkotta meg a forrásmegosztás szabályait, de a jelenlegi állapot annak köszönhető, hogy az előző ciklusban elfogadott rendelkezések szerint a kerületeknek nincs egyetértési joga a pénzek megosztásakor. Az Országgyűlés az utóbbi három évben módosíthatta volna az önkormányzati törvényt, de az ellenzék miatt nem jött létre a szükséges kétharmados többség – fűzte hozzá a polgármester.
György István, a X. kerület polgármestere úgy vélekedett: a kerületek közel tízéves küzdelmének eredménye, hogy az Alkotmánybíróság végre ilyen döntést hozott, de a huzavona nem a jelenlegi kormány hibája. Az önkormányzati törvényt még az előző választási ciklusban módosították, ennek köszönhetően a kerületek azóta csak véleményezhetik a forrásmegosztást.
Akkoriban úgy tűnt, mintha maga Demszky Gábor diktálta volna tollba a módosítás szövegét, amellyel elöljárósággá alacsonyították le a helyi önkormányzatokat – fogalmazott a politikus, aki szintén egyetért a határozattal, amely előírja a forrásmegosztás elveinek és szabályainak törvénybe iktatását.
Timár Béla, a XIX. kerület polgármestere is örvendetesnek tartja, hogy jövő év végéig megszüntethetik a fővárosi forrásmegosztás miatt kialakult alkotmánysértő állapotot. A főváros 1994 óta rendszeresen megfosztja a kerületeket a forrásoktól, ezen változtatni kell – jegyezte meg Timár Béla.
Tóth Mihály csepeli polgármester is szükségesnek tartja, hogy törvényben határozza meg a parlament a forrásmegosztás szabályait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.