Gyakorolják a téli vezetést a BKV-sofőrök

Minden érintett vállalat megkezdte a felkészülést a télre, a havazásra. A BKV Rt. egész évben külön oktatást tartott buszsofőreinek, hogy gyakorolhassák a síkos úton való vezetést. Jelentős anyagi terhet – összesen 40 millió forintnyi kiadást – jelent a közlekedési vállalat számára a buszok egyszeri fagyállóval való feltöltése. A Pest megyében közlekedő Volán-buszok esetében már előfordult, hogy a hegyvidékek járatait hólánccal kellett ellátni.

2001. 11. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKV Rt. megtartotta a szokásos téli operatív értekezletét, ahol tisztázták az előkészületekhez szükséges teendőket – tájékoztatott Antal Mihály, a társaság forgalomtechnikai osztályának vezetője.
A közlekedési vállalatnak két feladatot kell megoldania: a személyzet és a járművek felkészítését. A buszvezetőket rendszeresen elküldik a Hungaroringen működő Berger Oktatási Centrumba, ahol csúszós pályás kiképzésen vesznek részt, hogy gyakorolhassák a síkos úton való közlekedést. Az oktatási program három éve működik, így legalább egyszer minden sofőr részt vehetett a foglalkozáson.
A járművek ellenőrzése folyamatos, de ilyenkor elvégzik a metrószellőzők téliesítését, megvizsgálják a járművek nyílászáróit, fűtésrendszerét, és a télen is használható radiál gumiabroncsokat. Takarékossági okokból az utolsó pillanatban látják el a buszokat fagyállóval, mert a fővárosban közlekedő 1400 jármű egyszeri feltöltése negyvenmillió forintba kerül a BKV-nak. A közlekedési vállalat több száz millió forintot költ az idei téli előkészületekre.
A Volánbusz Közlekedési Rt. a tél közeledtével szintén értekezett a közútkezelőkkel, hogy folyamatos kapcsolat alakulhasson ki az autóbuszok irányítóival és a sofőrökkel az időjárás okozta gondok megoldásához – tudtuk meg Sohár István forgalmi igazgatótól.
A Volán szakemberei minden év októberében tüzetesen átvizsgálják az autóbuszokat. Szintén feltöltik a járműveket fagyállóval, ellenőrzik a nyílászárókat és a fűtést. Ez nem kevés költséggel jár, de elengedhetetlen feladat. Az igazgató tájékoztatása szerint csak fagyállóra tízmillió forintot kellett kifizetnie a közlekedési társaságnak. Régebben előfordultak gondok az üzemanyaggal is, mert gyakran megdermedt a hidegben. Szerencsére a járműveket ma már korszerű gázolajjal látja el a Mol Rt. Ez az anyag csak mínusz 25 fok alatti időben kezd el károsodni.
A tél elején a megyei forgalomirányítás hálózati rendszerét is ellenőrzik, mert tökéletes kapcsolatra van szükség az elakadások megelőzéséhez. A legzordabb időjárás esetén hóláncokkal is elláthatják a hegyoldalakon közlekedő buszokat, de néha komolyan megfontolják, hogy egyáltalán elengedjék-e a 30–50 millió forintos autóbuszokat a jégbordás vagy jeges útvonalakra – tette hozzá az igazgató, aki szerint az utakon közlekedő gondatlan személygépkocsi-vezetők, és a rosszul karbantartott teherautók ilyen körülmények között állandó közlekedési kockázatot jelentenek a számos utast szállító, értékes járművek számára.
A Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. (Pemák) összesen 2400 kilométernyi úthálózatot kezel a megyében, a tisztítás összesen 85 géppel végzik – mondta el lapunknak Pásztor Zoltán, az üzemeltetési és fenntartási osztály helyettes vezetője. Az utakon összesen 71 gép fut, a többi a különböző telephelyeken dolgozik, például rakja a sót a takarítóautókra. A Pemák összesen 180 emberrel dolgozik, minden gépnek háromfős személyzete van, akik 12 órás műszakokban váltják egymást. Rendkívüli hómunkást Pest megyében nem alkalmaznak. – A Pemák ugyanis az országos közúthálózatot kezeli, a településeken belül a járdák megtisztítása már az önkormányzatok feladata – közölte Pásztor Zoltán. A Pemák ezen a télen 300 millió forintot költhet el az utak tisztítására, karbantartására, ez az összeg egy átlagos télen elegendő. Az átlagos tél Pásztor Zoltán szerint azt jelenti, hogy a három hónap alatt összesen harminc napon havazik.
Szerettük volna megtudni azt is, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. miként készült fel az idei télre. A társaság szóvivője azonban lapunkkal közölte, hogy csütörtökön sajtótájékoztatót tartanak a témában, addig senki nem nyilatkozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.