Korszerűsödő vasút

Novemberben kerül az Országgyűlés elé az a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium által előkészített javaslat, amely az 1993-as vasúti törvényt korszerűsíti. Az európai uniós irányelveknek megfelelően ugyanis a hazai vasúti pályahálózatot, ahol nemzetközi árufuvarozást bonyolítanak, 2003-tól részlegesen, 2008. március 15-től pedig teljeskörűen rendelkezésére kell bocsátania hazánknak is valamennyi, vasúti szállításban érdekelt társaságnak. A módosító javaslatokról várhatóan még decemberben dönt a parlament.

MTI
2001. 11. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb rendelkezéseket bocsátott ki az idén szeptemberben az Európai Bizottság a vasútra vonatkozó fehér könyvben, 1991 után másodízben. A módosítások legfontosabb célja, hogy elősegítsék a verseny kialakulását a vasúti közlekedésen belül, egyúttal bővítsék ennek az alágazatnak a lehetőségeit. A pályákhoz való szabad hozzáféréstől – amelyet minden uniós és csatlakozni kívánó országban törvényben kell szabályozni – azt várják, hogy sikerül megállítani a vasúti szállítás folyamatos csökkenését, hiszen a pályákat nemcsak a nemzeti vasutak, henem külső cégek is igénybe vehetik. Jelenleg ugyanis Nyugat-Európában a vasúti áruszállítás részaránya 14 százalékos, miközben a közutak már nem bírnak el nagyobb terhelést. Ezért az EU azt szorgalmazza, hogy az egyre növekvő személy- és áruforgalom mind nagyobb részét kötött pályákon bonyolítsák. Megfelelő intézkedésekkel és jelentős beruházásokkal a vasutat versenyképessé lehet tenni, mint azt számos gyakorlati példa is mutatja.
Jövőre már Magyarországon is törvény szabályozza a vasúti infrastruktúra használatát. A hazai közlekedéspolitika az eltérő fejlettségi színvonal miatt abban érdekelt, hogy a szabad pályahasználat fokozatosan váljon lehetővé. Az Európai Uniós csatlakozás után hazánk e tekintetben átmeneti mentességet kér, ami arra irányul, hogy a nemzetközi forgalomban használt teljes pályakapacitásnak egyelőre csak 20 százalékát vehessék igénybe külföldi vasutak, illetve fuvarozásban érdekelt cégek. Mivel Magyarország várhatóan még a belga elnökség alatt lezárhatja a közlekedési fejezetet, az év végéig eldől az is, hogy megkapjuk-e ezt a mentességet.
A pályahasználati díj országonként különböző, az új irányelvek szerint azonban minden államban létre kell hozni egy független elosztószervezetet, amely nem végez vasúti közlekedési szolgáltatást. Ez a szervezet bocsátja majd ki a fuvarengedélyeket és határozza meg a pályahasználati díjat. Az Európai Bizottság határozata szerint a pályakapacitás-elosztó szervezet maradhat állami tulajdonban, ám az adminisztrációt és az irányítást függetleníteni kell az államtól.
A korábbi uniós irányelv előírta az infrastruktúra és a vasútüzem számviteli különválását, az újabb viszont megköveteli a kereskedővasúton belül az árufuvarozás és a személyszállítás szétválasztását. A MÁV-on belül erre a tervek szerint 2003. január 1-jétől kerül sor. Erre azért van szükség, mert az áruszállítást a vállatokon belül kizárólag piaci viszonyok szerint lehet bonyolítani, a személyszállítás azonban közszolgáltatás lesz, amit az állam is ellentételez. A közszolgáltatásért járó pénz pedig nem kerülhet az áruszállításhoz. Ugyancsak új alapokra helyezik a jövőben a vasútbiztonságot. A fehér könyv előírja, hogy a biztonságért felelős szervezeteket – például az ellenőrző vagy döntőbizottságot – függetleníteni kell a társaságtól.
*
A német Opel autógyár a folyó pénzügyi évben 900 millió márkás működési veszteségre számíthat – értesült a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Ezzel tartalékait kimeríti, és mérlegében a nullához közeli eredményt tehet majd közzé. Nagyjából megismétlődik a 2000. évi helyzet, amikor az Opel AG 982 millió márka üzemi veszteséget jelentett. Az eredmény alakulásában az Opel Bank is közrejátszik, amelynek státusa a múlt év decemberétől változott meg, már nem az Opel AG-hez tartozik.
***
TELJES ÉRTÉKŰ SABENA-UTÓD. Létrejöttének hivatalos bejelentése és első járatának szombati startja után vasárnap a Sabena belga légitársaság „utódvállalata”, annak egykori vállalkozása, a DAT közölte, hogy egy hét múlva már teljes erővel közlekedteti európai járatait. A társaság fokozatosan indítja el 35 európai városba gépeit, s a járatok száma addigra összesen napi százra emelkedik. A társaság gépei kivétel nélkül Brüsszelből közlekednek. Szombaton, az első üzemnapon még csak öt városba repültek a DAT gépei, egyebek között Firenzébe és Lyonba is. Vasárnap a menetrend szerint már 21 járattal dolgozik – jelentette az AFP francia hírügynökség. Az utasok földi kiszolgálásáról egyelőre a csődbe jutott Sabena légitársaság létesítményeiben gondoskodnak, a volt belga társaságtól 750 dolgozó átkerült a ma még csupán ezer főt foglalkoztató új belga légitársasághoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.