Vásárhelyi Pál aggodalmai és a nagy pesti árvíz

-KOPOGTATÓ-

Szepesi Attila
2001. 11. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány nappal az 1838-ban bekövetkezett szörnyű pesti árvíz előtt Vásárhelyi Pál, a nagyhírű „vízmérnök” így írt az Athenaeum folyóiratban: „A folyamnak állapotjára való tekintettel alapos aggodalmat gerjeszt, hogy a tavaszi olvadással, ha a jégindulás nem kedvező körülmények között megy véghez, még nagyobb áradások fognak bekövetkezni…”
A lap március 4-én jelent meg, és március 13-án, illetve a rákövetkező napokon a boldogtalan várost több hullámban elözönlötte a jeges ár. A „jégindulás” ugyanis – ahogy a kitűnő mérnök megjósolta – nem kedvező körülmények között ment végbe. A Duna alsóbb szakaszait még vastag jégpáncél lepte, ám a felső szakaszok hegyóriásain hirtelen megindult a rettenetes hótömegek olvadása. A jég zajlását megakasztotta a Csepel-sziget, eltorlaszolva a lezúduló víztömeg útját.
A Pestet védő gát aztán 13-án este hatkor a mai Vigadó térnél átszakadt. Hiába próbálták betömni a nyílást, percek alatt víz alá került a Belvárosnak a mai Vörösmarty tértől délre eső szakasza egészen a Vámház körútig. Éjfélkor aztán a „Váci-töltés” is átszakadt (a mai Váci út vonalán) és a víz orvul elöntötte a Terézvárost is.
A neheze azonban még hátra volt. A rohamosan növekvő ár nyomására ugyanis másnap a gyengébben épített házak elkezdtek összeomlani. A víz ekkor már átlagosan két méter magasan hömpölygött nemcsak a Belvárosban, de az akkor még külvárosnak számító Ferenc-, Teréz- és Józsefvárosban is.
A jeges ár, az élelemhiány, a leomló házak halálos fenyegetése mellett fosztogatók is borzolták az amúgy is felkorbácsolt kedélyeket. Voltak olyanok, akik óriási összegekért mentették csónakjaikon a rászorulókat. Nem ok nélkül hirdetett a hatalom statáriumot. De voltak önfeláldozó lelkek is, élükön a nagyhírű Wesselényi Miklóssal, akik életük kockáztatása árán mentették a végveszélyben forgók tízezreit.
Az „Árvízi Hajós” így emlékezik vissza az embert próbáló órákra: „A József és Stáció (ma: Baross) utcából harsogott a segélyért kiáltók lármája, ide siettünk és szerencsések voltunk sokakat megmenteni. Már ekkor kezdettek a házak omlani s düledezni. Ezeknek ropogása, a víz közt emelkedő porfellegek, a rémítő sikoltás, sírás, ordítás, borzasztó képét mutatta a dúló enyészetnek… Alkonyodni kezdett, s a borult égből köd és hózivatar szállott le, az estét siettetni s az éjet feketébbé tenni. Ennél borzasztóbb estét s éjjelt sosem értem… A düledékek, házromok, jégtömegek, bútorok, gerendák s más akadályok közt csak alig, s a legfeszültebb munkával lehetett a szűk utcákban haladni… Százat is látni egyszerre veszélyben, s annak egyszerre harmadán segíthetni s a többit halál torkában hagyni, visszautasítani a már merülésig teli hajótól az atyát, kinek gyermekei és felesége már bent vannak és ezeknek jajjait, zokogását hallani – mindez oly valami, mit képzelni is borzasztó, de tapasztalni százszorosan szívet repesztő…”
Az árvíz csak március 16-án kezdett el némileg visszahúzódni és 18-ra hagyta el végképp az elpusztított Pest-Budát és Óbudát. A három település összesen 7505 házából 2882 összedőlt, 1363 súlyosan megrongálódott. A Ferencvárosban mindössze 19 ház maradt épen. A mai VI. kerület házainak 88 százaléka pusztult el. Budán – mivel ott magasabban húzódnak az utcák – jobb volt a helyzet, ám Óbuda épületeinek csak mintegy 10 százaléka maradt meg.
Budapest mai városképe részben az 1838-as árvíz eredménye. Számtalan városrészt kellett egyszerre – és ezáltal az új építészeti stílusok jegyében – felépíteni szinte a semmiből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.