Az első magyar színigazgatóra emlékeztek a Várban

Talán csak kevesen tudják, hogy Magyarországon már 1790-ben létrejött egy színtársulat, amely magyar nyelven, magyar színházban, magyar darabot mutatott be a magyarul értő budai közönségnek. A Magyar Nemzeti Játékszíni Társaság igazgatója, Kelemen László nevét sem sokan ismerik. Ezen a helyzeten változtathat, hogy nemrég felújították a Budai Várszínház homlokzatán található Kelemen László-emléktáblát, amely az első magyar színtársulat fellépését idézi fel a városlakóknak. A rekonstrukció halaszthatatlan volt, hiszen nemcsak az emberek emlékezetéből tűnt el a nagy színészelőd arca, hanem a súlyosan megrongálódott márványlapról is.

2001. 12. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Le vele! Hazaáruló! A nemzetből csúfot, komédiást akar csinálni! A magyart bukfenceztetni akarja! A bolondok házába vele!” – ordították a vadászatokhoz és cigányozáshoz szokott honatyák a pozsonyi országgyűlésben, amikor Kelemen László főúri pártfogást kérvényezett egy magyar nyelvű színtársulat létrehozására, a „nemzet csinosítása” érdekében.
Akad néhány főúr, aki a diéta tiltakozásának ellenére támogatni kezdi a magyar művészet első próbálkozásait. Gróf Ráday Pál és Kazinczy Ferenc felkarolja a magyar színészeket, így Kelemen László lelkes kis csapatot szervezhet maga köré a csavargó színészekből. Tíz férfi és négy nő alkotja az első magyar színtársulatot, akik a színpadot átadni nem kívánó német színészekkel történő hosszas viaskodás után elkezdik a próbákat Buda első állandó színházában, a Várszínházban.
Az épületnek korábban inkább szakrális szerepe volt, csak évtizedek múltán válhatott a színészet szentélyévé, a szerzetesrendek feloszlatásának köszönhetően. A helyén a XIII. században ferences templom állt, majd a török épített mecsetet a területre. Buda ostromakor ez is romba dőlt, és a telket átadták a karmelita szerzeteseknek, akik 1763-ban avatták fel templomukat a színház egykori helyén. Kalapos királyunk, a „reformer” II. József azonban feloszlatta a szerzetesrendet, majd 1784-ben személyesen intézkedett, hogy a Budára telepített központi kormányhivatalok tisztviselői karának rangos szórakoztatására a templomból színházat alakítsanak ki. Az 1200 nézőt befogadó színház terveit Kempelen Farkas készítette, és 1787-ben nyitották meg, hogy német nyelvű darabokat adjanak elő a budai polgároknak.
Az első magyar nyelvű előadást 1790. október 25-én tarthatták meg a színház falai mögött. Weisse és Simai Kristóf Igaz-Házi című darabját Kelemen László állította színpadra, és az egyik szerepet át is vállalta színészeitől. A társulat mindössze hat évig maradhatott fönn, mert sok külső támadás és belső viszályok is bomlasztották. A német színészek folyamatos zaklatása mellett a társulat egyes tagjai is állandóan magukhoz akarták ragadni a vezetést. A legkirívóbb az indulatos kurafi hírében álló színész, Sehy Kemény Ferenc esete, aki kísérletet tett az igazgató meggyilkolására is, hogy a helyére léphessen.
Az egyik darabban az intrikust alakította, aki lelövi a Kelemen által alakított szereplőt. Az igazgató rosszat sejtve lehajtotta a fejét, a háttérdíszletben két valódi pisztolygolyó landolt. Kelemen László nem árult el senkinek semmit. Arról sem beszélt, hogy Sehy a börtönből megszökött rab, akit az aradi megye követeként, hűtlen kezelés miatt zártak kaptárba sikeres színészkorszaka előtt. A duhaj csepürágó egyébként Martinovics egyik besúgója és elárulója volt, és számos kocsmai verekedésének egyikén halt meg: megsértett huszárok vágták le egy nagyváradi csárdában. Ugyanakkor bejelentkezett a társulatba rendezőnek Protasevitz Benedek, a lengyel borkereskedő is, aki a tagok felét az igazgató ellen lázította, hogy alattomban megszerezze a vezetést. A folyamatos áskálódás miatt végül 1796. április tizedikén feloszlik a „magyarjátszó színtársaság”. Ekkor már rengeteg adóssága van az igazgatónak, vagyonának nagy részét elveszti, pedig jelentős summát szedett öszsze a színészkedés előtt, Grassalkovich Antal herceg gödöllői uradalmának ügyészeként. Színészeivel együtt mindenét eladja, hogy tegyen egy utolsó kísérletet a magyar szíház feltámasztására, de teljes közönnyel találkozik. Egy darabig vidéken színészkedik, majd visszavonul: Ráckevén, Makón Csanádpalotán lesz kántortanítóvá. Ezekben az években még egyházi zenét is szerez. Veronka lányának kérésére a Színészegyesület tagjai kilenc láb magas, csiszolt, tiroli márvány piramist emelnek a sírjára 1888 egyik őszi délelőttjén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.