Karácsonyi könyvesház

2001. 12. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A plakátművész
Látványos Mucha-album
Major Anita
„Találjon magának másik hivatást, amelyben inkább hasznosíthatja magát” – tanácsolják 1878-ban a prágai Szépművészeti Akadémia felvételi vizsgáján Alfons Muchának. 1998-ban pedig – néhány évvel a Mucha Alapítvány megalakulása után – önálló múzeumot kap a művész a cseh fővárosban. Ennek létrejöttét ünnepli e szecessziós tipográfiával készült reprezentatív kiadvány. Célja: a kiállításanyagot bővítve, továbbgondolva, minél szélesebb körrel megismertetni a festő-grafikus életművét, eddig kevésbé hozzáférhető munkáit is észrevétetni, dekorativitásában is megtalálni a koncepciót, a látnoki erőt és az embert. Az igényes kötet a vázlatok bemutatásával betekintést enged az alkotó munkamódszerébe. A képanyagon kívül miniatűr műelemzésekkel szolgálnak a szerzők, kibontakozik a művész életrajza, fotókkal illusztrálva, a betéttörténetek, anekdoták pedig nemcsak élvezetes olvasmánnyá teszik a könyvet, hanem a századforduló hangulatát is érzékeltetik. Mucha elbűvölte Sarah Bernhardt-t, az isteni dívát Gismonda-plakátjának újszerűségével. Majd a párizsi közönséget: egyes gyűjtők megvesztegették a plakátragasztókat, mások borotvával távolították el a hirdetőtáblákról a rajzokat. „Plakátművészként” híressé vált szerzőnk azonban igazi szecessziós „összművész” volt: többek között jelmez-, díszlet- és ékszertervező, könyv- és folyóirat-illusztrátor. Megfestette a historizmust a szimbolizmussal ötvöző A szláv népek története című allegóriát. Az 1899-es világkiállításon ő tervezi Bosznia-Hercegovina pavilonját, sőt az ünnepi vacsora étlapját, majd néhány évtizeddel később – már a Ferenc József-rend birtokosaként – a Csehszlovák Köztársaság bankjegyeit, bélyegeit. A természethű ábrázolást absztrakt ornamentikával ötvöző Muchát újra fel kell fedeznünk: impresszionista pasztell-, szén- és krétarajzait, festményeit, pannósorozatainak sebezhetőségükben is erotikus nőalakjait. Hogy az ima szavai is kifejezhetők képekben. Hogy művei nem puszta dekorációk: örömteliek és elégikusak.
(Sarah Mucha: Alfons Mucha. Magyar Könyvklub, Budapest, 2001. Ármegjelölés nélkül)

Tökéletes világ
Tilalomtól szabadult cseh elbeszélők
Dancs Szabolcs
Egy novelláskötet ezernyi lehetőség és színárnyalat, főképp ha szerzőiben közös az „elhallgatottság állapota”. A Feltámadt tetszhalottak című könyv e szerkesztői elv révén a szerepjáték lehetőségét is magában foglalja. Próbálkozhatunk: rendelkezünk-e a cenzor éleslátásával, fölismerjük-e a rendszerbírálatot, ha allegóriába bújik?
A cseh irodalom – amelyet oly jól ismerünk, nem utolsósorban a Kalligram Kiadó áldásos munkájának köszönhetően – olyannyira közép-európai, hogy már-már univerzális. Sokarcú persze, mint minden nemzeti irodalom: helyet talál benne a „belső emigráns” Hrabal csakúgy, mint a ma már leginkább franciául író Kundera. Mindketten szerepeltek – természetesen – a tilalomlistán… A diktatúra elnyomó, emberellenes voltával különös módon „kedvezett” a cseh íróknak, akik ebbe az „éles helyzetbe állítva”, a legfőbb humanista elvek iránti elkötelezettségüktől hajtva, meg tudták ragadni az általánost, az „emberit”, egyszersmind, bármily furcsán hangzik: a specifikusat, a „csehet”. E különös kettősséget akár „irodalmi katolicizmusnak” is nevezhetjük, amivel szemben a nemzeti begubódzás alternatívája áll…
A közép-európaiság, mondhatnánk, nem ismer határokat. Nem lehet a sörgyár udvarára száműzni vagy a prágai forgatagba: e novellák cselekményének színtere Magyarország is lehetne, és valóban: akad elbeszélés, amelyben Budapest a helyszín. Jan Benes Illúziója a magyar fővárosban játszódik az 1956-os esztendő november havának első napjaiban… Ha belefeledkeztünk a fent említett szerepjátékba, most mosolyoghatunk kajánul, tudván, hogy a múltat (németek elleni bosszúhadjárat, kitelepítés és a betelepülés viszontagságai) megbolygatni nem lehet, ahogy a „jelent” sem (cigánykérdés, az értelmiség meghurcolása), mert a világ, amelyben él(t)ünk, a létező világok legjobbika. Szerencsére ez, a mai, már kevésbé tökéletes világ.
(Feltámadt tetszhalottak. Tilalomtól szabadult cseh elbeszélők. Válogatta és fordította: Zádor András és Zádor Margit. Kalligram Kiadó, Pozsony, 2001. Ára: 2100 forint)

Katedrálisok misztériuma
Chartres és a párizsi Notre-Dame
Margittai Gábor
Túl minden spekulatív misztikán és titokfejtő szenvedélyen, fájdalmas, egyöntetű vágy hatja át a múlt század hermetikus irodalmát: az elérhetetlen, szem nem látta őstudás nosztalgiája. Alkímia, szent jelképrendszer, templomosok, szabadkőművesek titkai, a művelődéstörténet sokszor csemegéző, egyoldalú megvilágítása – mind-mind ürügy és ünnepi alkalom e modern Orpheuszok számára, hogy Egység-imádatukat kifejezzék. Csakhogy aki végigsétál a chartres-i katedrális főhajóján, belefeledkezve az ablakokból zúduló mélykék fényáradatba, a boltívek, pillérek szimfóniájába, vagy figyelmesebben szemügyre veszi a párizsi Notre-Dame reliefjeit, abban a legtöbb építészettörténeti, műesztétikai elemzés erős hiányérzetet kelt. S aki járt gótikus katedrálisban, azt is tudhatja, torokszorító térmisztikájára hiú ábránd végleges magyarázatokat adni.
Titus Burckhardt mégis kísérletet tesz rá. És amint a chartres-i katedrális építészeti formakészletének, alaprajzának, boltozattechnikájának, kifürkészhetetlenül bonyolult arányrendszerének, szobrainak, rózsaablakainak, jelképrendszerének liturgikus elemzésébe fog, lassacskán kibontakozik a gótika kora, szellemisége, teljes szellemtörténeti arculata is. Kortársként szemlélhetjük, ahogy jámbor nemesurak, világi dámák, kézművesek, parasztok kötik magukat a kőszállító szekerek elé, csak hogy az új katedrális mihamarabb fölépülhessen. Belepillanthatunk az egyházi iskolákban fölelevenített platonista kozmológiába és ontológiába, a pitagoreusok ezoterikus tanaiba, az iszlámból sarjadó lovagi kultúrába, amelyek nélkül soha nem épülnek meg a katedrálisok. S céljukat sem érhetik el: hogy fényfüggönyükkel, könnyű és végeláthatatlan emelkedésükkel Eget és Földet egybekapcsoljanak, a mennyei Jeruzsálemet hozva le a hívőknek.
A titokzatos Fulcanelli, ez az álruhás alkimista pedig a párizsi Notre-Dame jelképrendszeréről törekszik lerántani a leplet. Izgatott hangú tanulmányában ő a kabbalisztikus szófejtés és az alkímia berkeiben marad, igazolandó, hogy a székesegyház nem más, mint e titokzatos tudomány rejtelmes, csak a beavatottaknak megnyíló tárháza. S ha kételkednénk is abban, hogy a gótika valójában a gonosz szellemek megidézésével függ össze, mint Fulcanelli véli, és hogy a reliefalakok alkímiai folyamatok allegóriái, a katedrálisok misztériuma előtt akkor is tanácstalanul állunk.
(Titus Burckhardt: Chartres és a katedrális születése. Fulcanelli: A katedrálisok misztériuma. Arcticus Kiadó, Budapest, 2001. A könyvek ára: 2450 forint)

Térdhajtás a honvédsereg előtt
A szabadságharc hadtörténete
Rosonczy Ildikó
Jelesre vizsgázott 1848-ban a magyar reformellenzék. Élve a történelmi pillanat adta lehetőséggel, akkor is sikerült felsorakoztatnia a magyarországi társadalom széles rétegeit, amikor a márciusi vívmányok biztosításához fegyveres harc vállalására kényszerült. Hermann Róbert hadtörténész frissen megjelent monográfiája az osztrák birodalom szempontjából sorsdöntő fegyveres küzdelem feldolgozása. Új kutatási eredményekre is támaszkodva mutatja be a hazai történelmi tájakat mint hadszíntereket, a katonai intézményeket, a hadseregek és a politika kapcsolatát, de mindenekelőtt a honvédsereget, amelyet 1848-ban néhány hónap leforgása alatt hozott létre Batthyány Lajos kormánya, s amelyről Windischgrätz herceg altábornagy, a császári és királyi erők főparancsnoka elismerő szavakat volt kénytelen kimondani. „Ez a hadsereg képes volt megállítani a horvát bán több tízezres ármádiáját, elviselte egy kudarcokkal teli téli hadjárat megpróbáltatásait, s kevesebb mint egy évvel születése után már a határokig kergette, vagy az erődök sáncai mögé kényszerítette a büszke cs. és kir. hadsereget. Amikor 1849. május 21-én I. Ferenc József fél térdre ereszkedve kézcsókkal köszönte meg I. Miklós cárnak a magyar forradalom leverésére adott 200 ezer katonát, e térdhajtás a honvédsereg teljesítményének szólt” – fogalmaz Hermann Róbert. Véleménye szerint az orosz katonai beavatkozás nélkül Haynau képtelen lett volna Komáromon túl jutni, vagyis Ausztria Oroszország nélkül ugyanúgy nem tudta volna megnyerni a harcoló felektől súlyos anyagi és emberáldozatokat követelő háborút, mint ahogy 1849 és 1867 között békét sem sikerült teremtenie.
A gazdag képanyaggal, több kevéssé ismert vagy nyomtatásban először megjelenő metszettel, litográfiával, festménnyel illusztrált, albumszerű kötet olvasmányos, anekdotákkal fűszerezett, de mindig szakszerű szövegével és a legfontosabb ütközeteket terepasztalként ábrázoló diorámáival szinte megeleveníti a bódító csatazajban, fegyverropogásban, dobpergésben egykor valóban élethalálharcukat vívó neves és névtelen katonákat.
(Hermann Róbert: 1848–1849. A szabadságharc hadtörténete. Korona Kiadó, Budapest, 2001. Ára: 6990 forint)

Bizánctól Európáig
Keresztes Lajos

A Római Birodalom provinciáiból kialakuló bizánci állam több mint ezer esztendőn keresztül határozta meg a Földközi-tenger keleti medencéjének történetét. Bizánc öröksége és eszméje az 1453-as pusztulás után is tovább hatott, gondoljunk csak Oroszországra, vagy az ortodox kereszténységre. A magyarság múltja is ezer szállal kapcsolódik Bizánchoz, hiszen a népvándorlás kora óta történelmünk írott forrásainak jelentős részét e birodalom történetírói jegyezték le.
Az európai történelemben meghatározó államalakulat történetét foglalja össze a jeles orosz kutató. Bár Ostrogorsky elsődlegesen a bizánci állam történetére összpontosít, könyvébe beépíti a tárgyalt korszak kultúrtörténetének és művészettörténetének kiemelkedő alkotásait is. A szerző olvasmányos és közérthető nyelven megírt műve a laikusokhoz is közel hozza a „bizánci évezredet.”
(Georg Ostrogorsky: A bizánci állam története. Osiris Kiadó, Budapest, 2001. Ára: 3800 forint)

A szakértők szerint a XXI. század meghatározó térsége Ázsia lesz, s e régió centruma a ma 1,3 milliárd lakosú Kína. Ráadásul Magyarországon is kialakulóban van a lélekszámában és befolyásában egyre gyarapodó kínai kolónia. Ezért is fontos, hogy megbízható ismereteket szerezzünk a kontinensnyi országról. A neves francia sinológus könyve átlátható terjedelemben foglalja össze Kína és az ott élő népek sok ezer éves történelmét, kultúráját és művészetét.
A kitűnő könyv apróbb hiányossága, hogy a fordítók a kínai nevek átírásakor a nemzetközi gyakorlatot követték. Ez megnehezíti a kívülállók számára a nevek azonosítását, például Csang Kaj-sek a műben Jiang Jieshi-ként szerepel.
(Jacques Gernet: A kínai civilizáció története. Osiris Kiadó, Budapest, 2001. Ára: 3800 forint)

Csalódást okoz Davies könyve: a szerző elismeri, hogy kutatásokat alig végzett, pusztán a már ismert tényeket csoportosította újra. Meghaladja a tudományos igényű műben még elviselhető elfogultságot, hogy a szerző szabad folyást enged németellenes érzelmeinek és a katolikus egyházzal szembeni előítéleteinek. Hemzsegnek a súlyos hibák, az irodalomjegyzékben több vitatható színvonalú munka található, míg alapművek hiányoznak. Davies a forráskritika legelemibb szabályait sem tartja be, gyakran hivatkozik hallomásból vett „információkra”, állítólagos kijelentésekre.
Elkeserítő olvasni a Magyarországgal és magyarokkal foglalkozó részeket is, ahol a szerző kritikátlanul felsorolja a szomszédos országok magyarfóbiájának termékeit. Megtudhatjuk, hogy a magyar kegyetlen rabló, romboló erő hosszú bűnlajstrommal, hogy Horthy admirális Európa első fasisztája. S Trianon után az utódállamokban csak a nácik bujtogatta nemzetiségek elégedetlenkedtek.
(Norman Davies: Európa története. Osiris Kiadó, Budapest, 2001. Ára: 6500 forint)


Kőbe vésett világrend
Egyiptom- enciklopédia
Rumy Dániel
„Itt az aratás. A munkás szelíd” – olvasható egy ősrégi egyiptomi síremléken. Másutt ágyékkötős emberkék sürögnek, böllérek térdepelnek kicsavart tagokkal a legyűrt áldozati bikákon, szinte hallani zihálásukat, írnokok sietnek kenyéradójukhoz kötelességtudó ábrázattal: a sír urát nyüzsgő szolgahad veszi körbe a falfestményeken. Az egyiptomi halott nem nyugodhat ettől a lüktető élettől, nincs is miért nyugodnia – része a jól szervezett, a holtakat ellátó, a holtakért létező élőhalott államnak. Nekro-Egyiptomnak, az eltökélt, matematikai pontossággal és bürokráciával felépített, az időből magát kirekesztett világrendnek. „A mi országunk az egész világ szentélye” – büszkélkedik Hermész Triszmegisztosz, és a történelem igazolja őt. Az első benyomás, amelyet minden egyiptomi tárgy ránk gyakorol, a lenyűgöző hallgatás – így Spengler. A Nílus, az áldott folyam áradása-apadása oly csendes és egyenletes, mint az alvó gyermek lélegzése – mereng Merezskovszkij.
Nincs semmi csodálatos a manapság járványként terjedő piramismisztikában, a Däniken-félék hagymázas szellemi önpocskondiázásában: az egyiptomi kultúra emberfelettiségére, felfoghatatlanságára adott reakció ez. Hogy miképp szervezi meg egy kifinomult és monumentális halottkultusz az évezredekig rendíthetetlen államrendet, hogy miként virágzik ki váratlanul a szavannalakók nomád világképéből az egyiptomi szellem és művészet, és hogy milyen ósdi előítéleteket kell végre sutba dobnunk a legfrissebb régészeti eredmények fényében – minderről olvashatunk a Vince Kiadó reprezentatív tanulmánygyűjteményében. Szakavatott német egyiptológusok és művészettörténészek elmélyült összefoglalásai sorjáznak az ókori állam teljes történelméről, közigazgatásáról, rítusairól, vallási-művészi teljesítményeiről. Műelemzések, jelképmagyarázatok és persze fantasztikus képanyag, ezerszer fényképezett piramisok soha nem látott perspektívákból, ritkán látható földmélyi felvételek teszik valóban érzékelhetővé, intuitívan is befogadhatóvá azt a kultúrát, amely az özönvizet megelőző időkből maradt ránk.
(Egyiptom. A fáraók világa. Vince Kiadó, Budapest, 2001. Ára: 12 000 forint)

Az elkötelezett értelmiségi
Sartre, ahogyan Annie Cohen-Solal látja
Ferch
„Eszmezsonglőr gondolatgép”, aki „a kudarc és elutasítás éveit úgy fogadta, mint a bokszoló, aki tudja, hogy a

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.