Kinek jár még kárpótlás?

2001. 12. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több tucat kifogás érkezett 1992-ben az életüktől és szabadságuktól politikai okból megfosztottak kárpótlásáról szóló XXXII. törvény megalkotása után az Alkotmánybírósághoz (AB). Ezek vizsgálata hosszabb időt vett igénybe, így az AB döntése az 1/1995. évi (II. 8.) határozatában jelent meg. Akkorra öszszegyűltek már a több tízezer kárpótlási igény elbírálása során szerzett bizonyítási eljárási tapasztalatok. Így a személyi kárpótlást ellenőrző, vélelmező és történeti szempontból segítő társadalmi kollégium is egyetértett az AB határozatával. A korrekcióhoz szükséges jogalkotás megindult, azonban az állam lehetőségeit és az óhajokat nehezen lehetett egyeztetni. Ennek ellenére az 1995–1996-ban tartott parlamenti bizottsági ülések és az általános és a részletes viták eredményeként született törvénytervezetet a végszavazás előtt az illetékes bizottság elnökének javaslatára előzetes alkotmányossági kontrollra utasította a Tisztelt Ház.
Az AB-határozatban (770/A/1996) jelölte meg a törvényjavaslat kijavítandó részeit. A döntés többek között két fontos elemet tartalmazott. Mindenekelőtt javasolta, hogy először a jogosultságot kell megállapítani. Ezzel egyidejűleg az állam kötelességévé tette a végrehajtáshoz rendelt összeg törvényben való megállapítását.
A másik fontos elem az volt, hogy az AB lehetővé tette valamennyi kárpótlás összegét (a befejezett jogügyletek kivételével) akár nagyságrendekkel is csökkenteni, amennyiben az előzetesen, az állam által a végrehajtásra meghatározott összeg elégtelennek bizonyulna.
Ezek alapján készült el az 1997. évi XXIX. törvény javaslata, amelyet a kötelező viták után 1997. április 29-i ülésén fogadott el az Országgyűlés. A törvény eltérő benyújtási és lejárati határidőt írt elő a határozatot hozó részére. Elrendelte továbbá, hogy a kormány a benyújtási határidő letelte után három hónapon belül az egy sérelmet szenvedettért járó összeget külön törvényben határozza meg. Ez az 1999. évi költségvetésről szóló törvényben történt meg, amelyet az Alkotmánybíróság 46/2000. (XII. 14.) határozatával megsemmisített és a kárpótlás összegének külön törvényben töténő megállapítását rendelte el.
Ennyit az idegennek tűnő, de mind a hazai, mind a nemzetközi gyakorlatnak is megfelelő jogalkotási és jogalkalmazási rendről.
A jelenlegi helyzet kialakulását elemezve több, érdeklődésre számot tartó momentumra érdemes felhívni a figyelmet. Mindenekelőtt az 1997. évi XXIX. törvényben az annak végrehajtására szánt összeg meghatározásának előzményeire. Az Országos Kárpótlási és Kárrendezési Hivatal (OKKH) igen ellentmondásos, a sokévi tapasztalat alapján nem igazolható létszámot közölt a jogalkotóval. Ezt bizonyítja, hogy a felháborodást okozó, egy életért harmincezer forintos összeget meghatározó kárpótlás során az erre szánt hárommilliárd forintot nem használták teljesen fel. Ennek ellenére a helyt adó határozatok közül viszonylagosan sok a nem elfogadható bizonyítási eljárás alapján hozott pozitív döntés.
Nem mentségként, hanem tényként kell megállapítani, hogy a valós és helyes elbírálási eljárás, valamint a reális összeg meghatározása tárgyában a kárpótlás társadalmi kollégiumának észrevételeit, javaslatait az OKKH akkori elnöke nem vette figyelembe. Ezért is, meg a több kétes ügy kezeléséért a kollégium úgy határozott, hogy elnöke a hivatal vezetői ülésén a jövőben ne vegyen részt.
Van még egy kérdés, amely ma felesleges vitát okoz. A módosító törvény végrehajtása úgy rendelkezik, hogy a végrehajtáshoz 1998-ra az állam hárommilliárd forintot biztosít. Ez nem jelenti azt, hogy a következő években további összegeket kell meghatározni. Ugyanis a végrehajtásra három, illetve négy hónapot ír elő a törvény, amelyet egyszer lehet meghosszabbítani ugyanannyi időre. Tehát az Országgyűlés 1997. április 29-én abban meggyőződésben szavazott, hogy 1998 végéig a törvény végrehajtásának mindenképpen be kell fejeződnie. Más kérdés, hogy ez 1999-re is áthúzódott.
A másik probléma az, hogy az AB 2000-ben hozott határozata nem kifogásolja az 1997. évi XXIX. törvényben foglaltakat, így a jogosultak körét és a jogosult özvegye esetén az öröklésre vonatkozó természetes személyt/személyeket érintő szabályt.
1999 decemberétől a kárpótlás felügyelete az igazságügy-miniszter hatáskörébe került. Ezt követően felgyorsultak az események, s különféle egyeztetési próbálkozások alatt született a kárpótlás összegére és a kifizetés szakaszosságára egy tervezet, amely több változatot tartalmaz. Ennek előzetes egyeztetésére ez év augusztusában több érdekelt és néhány nem közvetlenül érintett társadalmi szervezetet hívtak meg. Egységes álláspontot nem sikerült kialakítani. A közelmúltban az újabb, szűkebb körben tartott egyeztetés sem hozott eredményt.
A jogalkotást előkészítő Igazságügyi Minisztérium közigazgatási államtitkári hivatala és a közigazgatási államtitkár javaslatot tett arra a megoldásra, amit a kormányzat most garantálni tud. Hivatkozott arra, hogy a két éve jóváhagyott költségvetés miatt a kifizetést csak 2003–2004-re tudja biztosítani. Így jövőre, előirányzat hiányában, ez nem történhet meg. Az összeg kérdésében (330 ezer forint, vagyis tizenegyszerese a jogosan sérelmezett harmincezer forintnak) a szervezetek többsége egyetértett, de egységes vélemény nem alakult ki. Vitatott volt az egyenlő elbírálás elvének kötelező betartása is. (Ez meglehetősen furcsa volt, hiszen a kérdést a módosító törvény rendezi, vagyis minden élet elvesztéséért 1997 óta egységes a kárpótlás összege!) Felmerült a természetes személy öröklésének, örökölhetőségének hiánya esetén a jogi személy öröklési jogosultsága is, amelyet a módosító törvény, illetve az ex gratia (az állam méltányossági) elvén alapuló kárpótlás kizár.
Mint a kárpótlás társadalmi kollégiumának elnöke, tapasztalatból ismerem a végrehajtás időigényességét. Így a mintegy 130 ezer határozat felülvizsgálatára és új határozat meghozatalára fordítandó időt is, beleértve a meghatalmazási okmánnyal történő esetleges visszaélések kiszűrését. Ez különösen a külföldön élőket érinti, ahol a fő nehézséget az jelenti, hogy a jogosultak többségének esetében hosszú időre van szükség annak a megállapítására, hogy a három-négy évvel ezelőtt kedvezményezett személy lakcíme válto-zott-e, egyáltalán él-e. További probléma a külföldi országok eltérő örökösödési joggyakorlatának a hazai öröklési szabállyal történő öszszehangolása. Mindezt olyan szakigazgatási szervnek kell elvégeznie, amely 1996–1998 között a személyi kárpótlás legjobb szakembereit veszítette el, és a létszám is jelentősen csökkenőben van.
Ugyanakkor a személyi kárpótlás több mint tízéves folyamatát mielőbb – kompromisszumon alapuló közmegegyezéssel – be kellene fejezni.
Csupán mellesleg jegyzem meg, hogy a példának tekinthető görög, spanyol és portugál diktatúra kárpótlási jogszabályainak végrehajtására is 10-12 évre volt szükség, jóllehet ezekben a diktatúrákban sem a vagyon, sem a személyi szabadság megsértése terén még megközelítőleg sem történt olyan jogtiprás, mint a bolsevista diktatúra rendszerét sínylő országokban.
Végül arról sem szabad megfeledkezni, hogy az állampolgárok tulajdonában az állam által kötött nemzetközi szerződésekkel okozott sérelmek kárpótlásának rendezésére az Alkotmánybíróság kötelezettséget írt elő.

A szerző az Országos Kárpótlási és Kárrendezési Hivatal Társadalmi Kollégiumának elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.