Hagyományőrzés vagy fejlesztés?

Megújul a terepjárók egyik királya, a Range Rover. A fejlesztés során az volt az egyik legfontosabb kérdés, vajon csak kesztyűs kézzel nyúljanak a sikeres elődhöz, avagy hajtsanak végre rajta forradalmi változásokat?

Nagy Károly
2002. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A brit autóipar egyik büszkesége ma már koránt sincs olyan irigylésre méltó helyzetben, mint amikor a 70-es években piacra került. A Range Rover a terepjárók között akkor egyedül állt hatalmas teljesítményével (a csúcsmodell akár 200-zal is vágtathatott!) és luxuskialakítású utasterével. Mára nem csak a trónfosztás zajlott le, hanem a Range fénye is erősen megkopott, hiszen a legnagyobb Land Rovernél jóval olcsóbb kocsik is tudnak mindent, amit a vevőkör elvár tőlük.
A Land Rover tehát olyan luxusautó megalkotását tűzte ki célul, amelynek komoly esélye van visszahódítani az időközben a Mercedeshez, BMW-hez, Mitsubishihez, Jeephez vagy éppen a Toyotához, Lexushoz átpártolt vásárlók egy részét. Maga a fejlesztés sem ment azonban simán, hiszen először még az akkori tulajdonos, a BMW remek szabadidő-autójának, az X5-ösnek a műszaki alapjait használták föl, ám a Land Rover közben a Ford égisze alá került. A tehát máris kissé hányatott sorsú új Range piaci bevezetésekor mindkét motorja a BMW-től érkezik majd: a benzines 4,4 literes és V8-as lesz, a dízel pedig soros hathengeres és háromliteres. A kínálat további két tagja nagyobb és erősebb, legalább is a tervek szerint: négyliteres, V8-as dízel- és V12-es, 400 lóerős benzinmotor. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy ez a motorkvartett a BMW palettáján szerepel. A Fordnak tehát lázasan kell keresnie a lehetséges csere-erőforrásokat a saját háza táján. Az egyik jelölt a Jaguarokban bevetett négyliteres V8-as benzines, ám a dízelfronton lesz nem ennyire egyszerű a helyzet, hiszen a BMW pazar dízelmotorjait nehéz lesz úgy pótolni, hogy az új motorok kiállják az összehasonlítást a leváltottakkal.
A Range egyébként nem csak tulajdonost, hanem stílust is váltott, már ami a lemezek alatt alkalmazott technikát illeti. Az alvázra szerelt alumínium-karoszszériát fölváltotta az önhordó acélkarosszéria, a merev tengelyt a többlengőkaros futómű (a légrugózás viszont maradt). A sok bizonytalanság mellett ez legalább arra garancia, hogy épített úton a Range sokkal jobb lesz elődjénél. Az angolok – és a Ford – reményei szerint pedig a vetélytársaknál is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.