Enyhítendő a Kaposvárt átszelő – Dunaföldvártól Nagykanizsáig futó – négysávos, másodrendű főút óriási forgalmát, 1999 óta hatalmas lendületű elkerülőút építésébe fogott a somogyi útépítő cég. A várost északról elkerülő út első, öt kilométeres szakasza 3,2 milliárdba került, az úgynevezett 1/b ütemre – amelyet a múlt év októberében avattak – 2,8 milliárd forintot költöttek, a Kaposvártól Taszár felé futó 2-es ütem 4,6 kilométeres szakaszának átadása idén októberben várható. Majd, hogy kiteljesedjék a leendő M9-es autóút 19,5 kilométeres szakasza, Kaposvártól a horvát határ felé tovább épül a várost elkerülő 611-es. A 2-es ütemre ötmilliárd forintot fordít a kht., és a kivitelezést a példásan dolgozó Hoffmann Rt.-re bízta.
– Az elkerülő építésénél eddig 600 ezer köbméter földet mozgattak meg a munkagépek, és hátravan még a kettes ütemnél csaknem négyszázezer köbméter – tudtuk meg Koszéj László osztályvezetőtől. Elmondta: az elkerülőút minden szakaszánál gondosan ügyelnek a lőszermentesítésre, időt biztosítanak a régészeti feltárásokhoz, és természetes, hogy a szemet-lelket gyönyörködtető, csaknem húsz kilométeres új utat végig fasor, zöld növényzet szegélyezi majd. A műtárgyak úgy készülnek, hogy azok a kétszer két sávos M9-es távlati keresztmetszeti igényét is kielégítik, azaz nem lesz majd szükség úgynevezett visszabontásra.
A Somogy Megyei Állami Közútkezelő Kht. elégedett a kivitelezők munkájával. A legutóbbi útszakaszt a Hoffmann Rt. építette, a 2-es építése a Vegyépszerre vár. A somogyi közúthálózat fejlesztése regionális érdekeket szolgál, hiszen – párhuzamosan a dunaföldvári híd építésével – nemcsak a kelet–nyugati forgalom növekedésével számolnak a beruházók, hanem azzal is, hogy a somogyi megyeszékhely közelebb kerül Szekszárdhoz és Pécshez. Nem közömbös az sem, hogy a Dél-Dunántúlt kelet–nyugati irányba célba vevő autósok gyorsabban jussanak el a Balatonhoz. A Kaposvárt elkerülő út lerövidíti a Balatonlellére vezető 67-est is.
Az M7-es új, dél-balatoni szakaszának építésére is készülnek már a somogyi közútépítők: az új nyomvonalon futó dél-balatoni autóút 70 kilométeres, somogyi szakaszán tizenhárom csomópont épül ki, ami azt jelenti, hogy nemcsak a közvetlen tóparti települések számára rövidül majd le Budapest vagy Zágráb elérésének ideje, hanem a Balaton somogyi háttértelepülései számára is.
Állami célelőirányzatból 2000-ben 3,6, 2001-ben 2,1 milliárdot költött közúthálózat-fejlesztésre a Somogy kht., idén 2–2,5 milliárdnyi beruházással számolnak. Jól jön a cégnek – a megyének – a Széchenyi-terv plusz további kétmilliárdja is, mert az Adria kapujaként emlegetett dél-somogyi kisváros, Barcs körül ugyancsak befejeződik az elkerülőút kiépítése, amely egyebek mellett a 6-os főközlekedési úton autózók dolgát is megkönnyíti. Barcsnál három kilométernyi új út épül a Széchenyi-terv pluszból, és a szekszárd– siófoki út M7-es és Balatonkiliti közötti szakaszán is megvalósul a négy nyomsáv kiépítésére készült terv. Ez utóbbiakkal az év végére végeznek az útépítők – tudtuk meg az osztályvezetőtől.
A leggondosabb útkezelő kht. Együttesen 1600 kilométer hosszú úthálózatot gondoz a Somogy Megyei Állami Közútkezelő Kht. nagy műgonddal és szakszerűen. Munkájuk eredményeként 2001 végén ők nyerték el a közlekedési tárca „leggondosabb útkezelője” megtisztelő címet, amelynek előzménye is figyelemre méltó. Mind ez idáig egyedülálló vállalkozásként Jaczó Győző igazgató és figyelmes, értékóvó csapata felmérte a somogyi utak mentén álló kereszteket és szent szobrokat, és a 221 alkotást egy remek kivitelű magyar-angol nyelvű könyvben mutatták be. Nem a „magas művészetnek” állítottak emléket, hanem a vallásos érzületű somogyi emberek és közösségek iránti tiszteletüket juttatták kifejezésre, egyszersmind a pusztuló értékek védelmére szólították fel a települési önkormányzatokat. A fából vagy homokkőből készült, az ösztönös népi ízlésvilágot tükröző feszületek, bádogsüveges korpuszok, útmenti emlékművek két év alatt megújultak a somogyi utak mentén. A donátorok és az autózók örömére a feszületek, szent szobrok – jelesül az egyházi ünnepek előtt – megtiszítva, az időjárás viszontagságaitól védve „köszöntik” az utak vándorait. Az Isten dicsőségére – feszületek és szent szobrok a somogyi közutak mentén című könyv pedig ezzel egyidőben sokak egyik legféltettebb kincse lett.
Minden idők legjobb európai karácsonyi vására lett az Advent Bazilika