Jól jön a somogyiaknak a Széchenyi-terv plusz

Optimista hangulatban kezdték a 2002-es esztendőt a Somogy Megyei Állami Közútkezelő Kht. dolgozói. Jó okuk van a derűlátásra, hiszen amellett, hogy minden tervük határidőre megvalósult, az idén folytatódik az egyik legnagyobb vidéki beruházás, a Kaposvárt elkerülő út – a majdani M9-es nyomvonalán futó 610-es – továbbépítése. A kht. első embere, Jaczó Győző ez idő szerint japán tanulmányúton vesz leckét úthálózat-fejlesztésből, így Koszéj László fejlesztési osztályvezetőt kérdeztük a múlt évi eredményekről és az idei tervekről.

2002. 02. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Enyhítendő a Kaposvárt átszelő – Dunaföldvártól Nagykanizsáig futó – négysávos, másodrendű főút óriási forgalmát, 1999 óta hatalmas lendületű elkerülőút építésébe fogott a somogyi útépítő cég. A várost északról elkerülő út első, öt kilométeres szakasza 3,2 milliárdba került, az úgynevezett 1/b ütemre – amelyet a múlt év októberében avattak – 2,8 milliárd forintot költöttek, a Kaposvártól Taszár felé futó 2-es ütem 4,6 kilométeres szakaszának átadása idén októberben várható. Majd, hogy kiteljesedjék a leendő M9-es autóút 19,5 kilométeres szakasza, Kaposvártól a horvát határ felé tovább épül a várost elkerülő 611-es. A 2-es ütemre ötmilliárd forintot fordít a kht., és a kivitelezést a példásan dolgozó Hoffmann Rt.-re bízta.
– Az elkerülő építésénél eddig 600 ezer köbméter földet mozgattak meg a munkagépek, és hátravan még a kettes ütemnél csaknem négyszázezer köbméter – tudtuk meg Koszéj László osztályvezetőtől. Elmondta: az elkerülőút minden szakaszánál gondosan ügyelnek a lőszermentesítésre, időt biztosítanak a régészeti feltárásokhoz, és természetes, hogy a szemet-lelket gyönyörködtető, csaknem húsz kilométeres új utat végig fasor, zöld növényzet szegélyezi majd. A műtárgyak úgy készülnek, hogy azok a kétszer két sávos M9-es távlati keresztmetszeti igényét is kielégítik, azaz nem lesz majd szükség úgynevezett visszabontásra.
A Somogy Megyei Állami Közútkezelő Kht. elégedett a kivitelezők munkájával. A legutóbbi útszakaszt a Hoffmann Rt. építette, a 2-es építése a Vegyépszerre vár. A somogyi közúthálózat fejlesztése regionális érdekeket szolgál, hiszen – párhuzamosan a dunaföldvári híd építésével – nemcsak a kelet–nyugati forgalom növekedésével számolnak a beruházók, hanem azzal is, hogy a somogyi megyeszékhely közelebb kerül Szekszárdhoz és Pécshez. Nem közömbös az sem, hogy a Dél-Dunántúlt kelet–nyugati irányba célba vevő autósok gyorsabban jussanak el a Balatonhoz. A Kaposvárt elkerülő út lerövidíti a Balatonlellére vezető 67-est is.
Az M7-es új, dél-balatoni szakaszának építésére is készülnek már a somogyi közútépítők: az új nyomvonalon futó dél-balatoni autóút 70 kilométeres, somogyi szakaszán tizenhárom csomópont épül ki, ami azt jelenti, hogy nemcsak a közvetlen tóparti települések számára rövidül majd le Budapest vagy Zágráb elérésének ideje, hanem a Balaton somogyi háttértelepülései számára is.
Állami célelőirányzatból 2000-ben 3,6, 2001-ben 2,1 milliárdot költött közúthálózat-fejlesztésre a Somogy kht., idén 2–2,5 milliárdnyi beruházással számolnak. Jól jön a cégnek – a megyének – a Széchenyi-terv plusz további kétmilliárdja is, mert az Adria kapujaként emlegetett dél-somogyi kisváros, Barcs körül ugyancsak befejeződik az elkerülőút kiépítése, amely egyebek mellett a 6-os főközlekedési úton autózók dolgát is megkönnyíti. Barcsnál három kilométernyi új út épül a Széchenyi-terv pluszból, és a szekszárd– siófoki út M7-es és Balatonkiliti közötti szakaszán is megvalósul a négy nyomsáv kiépítésére készült terv. Ez utóbbiakkal az év végére végeznek az útépítők – tudtuk meg az osztályvezetőtől.

A leggondosabb útkezelő kht. Együttesen 1600 kilométer hosszú úthálózatot gondoz a Somogy Megyei Állami Közútkezelő Kht. nagy műgonddal és szakszerűen. Munkájuk eredményeként 2001 végén ők nyerték el a közlekedési tárca „leggondosabb útkezelője” megtisztelő címet, amelynek előzménye is figyelemre méltó. Mind ez idáig egyedülálló vállalkozásként Jaczó Győző igazgató és figyelmes, értékóvó csapata felmérte a somogyi utak mentén álló kereszteket és szent szobrokat, és a 221 alkotást egy remek kivitelű magyar-angol nyelvű könyvben mutatták be. Nem a „magas művészetnek” állítottak emléket, hanem a vallásos érzületű somogyi emberek és közösségek iránti tiszteletüket juttatták kifejezésre, egyszersmind a pusztuló értékek védelmére szólították fel a települési önkormányzatokat. A fából vagy homokkőből készült, az ösztönös népi ízlésvilágot tükröző feszületek, bádogsüveges korpuszok, útmenti emlékművek két év alatt megújultak a somogyi utak mentén. A donátorok és az autózók örömére a feszületek, szent szobrok – jelesül az egyházi ünnepek előtt – megtiszítva, az időjárás viszontagságaitól védve „köszöntik” az utak vándorait. Az Isten dicsőségére – feszületek és szent szobrok a somogyi közutak mentén című könyv pedig ezzel egyidőben sokak egyik legféltettebb kincse lett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.