időjárás 14°C Zalán 2023. március 30.
logo

Virágzik a magyar autókereskedelem

Svékus Gergely
2002.02.15. 00:00

Kissé egyenetlen, de felgyorsult növekedés jellemezte a hazai újautó-piacot. Az erőviszonyok bizonyos fokú átrendeződése már nyáron egyértelmű volt, és a ragyogó féléves statisztikákat a globális visszaesés sem tudta elrontani, a meglepő visszaeséseket látványos sikerek ellensúlyozták.

Tavaly összesen 148 293 új személygépkocsit és terepjárót értékesítettek Magyarországon, 11 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ez arra utal, hogy a 2000-es stagnálást követően, amikor mindössze három százalékot nőtt a forgalom, ismét magára talált hazai újautó-kereskedelem.
A főbb vonalakban változatlan piacon történt néhány szenzáció-gyanús változás. Másfél százalékos részesedésvesztése ellenére megingathatatlan a Suzuki piacvezető helye. A gyár a mi autónk mellett az év során két új modellel bővítette kínálatát, és habár az Ignis és a Liana nem számíthat olyan sikerekre, mint a trónörökösre váró Swift, megjelenésük egyértelműen mutatja, hogy a Suzuki nem csak egy kiöregedett modell felvevőpiacának tekinti Magyarországot.
Csökkent a második helyen álló Opel lemaradása, a különbség azonban még így is számottevő. Annak ellenére, hogy már több mint egy éve beszüntették a hazai autógyártást, amivel a német márka némileg veszített árelőnyéből, a piac 15 százaléka továbbra is az övék. A siker alapköve az új Corsa, de fontos szerephez jutott az Astra is. Ennek Lengyelországban gyártott elődjét Classic néven továbbra is forgalmazzák, kedvező ára sokak számára meggyőzőbb, mint az utód lényegesen magasabb biztonsági felszereltsége.
Ez a két márka együttesen a piac egyharmadát uralja. A jelentős lemaradással őket követő mezőnyben azonban születtek meglepetések. Évek óta biztosnak látszott a Volkswagen harmadik helye, idén tavasszal azonban – elsősorban a Thalia révén – a Renault megelőzte a német márkát. A francia gyár két év alatt több mint megduplázta értékesítéseit, és hasonlóan ragyogó eredményt értek el honfitársai. A Peugeot az ötödik, a Citroën a nyolcadik helyen zárta az évet. Sikerüket nem kis részben a rövid időn belül alaposan megújított kínálatnak (Peugeot 307, 607, Citroën C5), valamint rendkívül népszerű egyterűiknek (a Partner/Berlingo páros, illetve a Citroën Picasso) köszönhetik.
A középmezőny viszonylag stabilan, nagy változások nélkül élte meg az elmúlt évet. A Toyota megelőzte a Daewoot, a Mercedes lekörözte a stagnáló Mazdát – ám ezen márkák összehasonlítása aligha mérvadó, hiszen teljesen más vevőkört mozgatnak meg. A prémium kategóriában nagyot aratott az Alfa Romeo. Negyvenhárom százalékos fejlődése a Skoda féléves eredményéhez mérhető, és mint ez utóbbi a Fabiának, az olasz márka is főként egyetlen modellnek: az év közben ötajtós karosszériával is piacra dobott 147-esnek köszönhette sikerét.
A piac marginális szereplői körében jelentős változások történtek – ebben a körben már néhány darabos különbség is magas százalékos eltérést eredményezhet. A Hyundai egy év alatt háromszorosára növelte forgalmát, míg a Jaguár szintén közel kétszer annyi autót adott el, mint tavaly. Gyengült az ázsiai kistigrisek harapása: a Kia 1999 óta nem igazán képes magára találni, a maláj Proton pedig a 2000-es fellendülés után ismét visszaesett.
Ami a kategóriák szerinti bontást illeti: bár nem növekedett, továbbra is egyeduralkodó az alsó középkategória, látványosan feljöttek azonban a kisautók. 2001 abszolút bajnoka 268,5 százalék növekedéssel a luxusterepjárók kategóriája volt, míg valóban terepre való rokonaik iránt megcsappant a kereslet.

Kategóriák szerinti megoszlás*
Személygépkocsi + terepjáró

Kategóriák 2000 2001 előző évhez piacrész
képest % %-ban
A – mini 6 730 6 956 103,4 5,8
B – kisautó 32 833 42 611 129,8 35,7
C – alsóközép 46 122 46 924 101,7 39,3
C – egyterű 5 939 6 352 107,0 5,3
D – közép 9 140 11 182 122,3 9,4
D – egyterű 232 496 213,8 0,4
E – nagyautó 1 709 1 765 103,3 1,5
sport 368 410 111,4 0,3
premium 68 72 105,9 0,1
premium terepjáró 165 608 368,5 0,5
4x4 810 1 060 130,9 0,9
terepjáró 1 048 941 89,8 0,8
Összesen 105 164 119 377 113,5 100,0
* A táblázat nem tartalmazza a Magyar Suzuki Rt. értékesítési adatait.
Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete



Újautó-eladások, 2000–2001
(személygépkocsi + terepjáró)

márka 2000 2001 változás piacrész
(%) (%)

Suzuki 28 072 28 916 103,0 19,5
Opel 20 559 22 627 110,1 15,3
Renault 10 139 16 059 158,4 10,8
Volkswagen 11 201 13 211 117,9 8,9
Peugeot 7 845 10 235 130,5 6,9
Skoda 7 064 8 195 116,0 5,5
Fiat 8 463 7 392 87,3 5,0
Citroën 4 788 6 566 137,1 4,4
Ford 5 316 6 112 115,0 4,1
Toyota 5 698 6 093 106,9 4,1
Daewoo 6 623 5 732 86,5 3,9
Seat 4 391 4 686 106,7 3,2
Nissan 2 776 2 317 83,5 1,6
Honda 1 573 1 457 92,6 1,0
Audi 1 200 1 250 104,2 0,8
Volvo 976 1 135 116,3 0,8
Alfa Romeo 688 987 143,5 0,7
Mercedes 657 746 113,5 0,5
Mazda 675 665 98,5 0,4
BMW 590 605 102,5 0,4
Mitsubishi 788 605 76,8 0,4
Lada 731 571 78,1 0,4
Hyundai 199 556 279,4 0,4
Rover 365 302 82,7 0,2
Saab 270 301 111,5 0,2
Kia 861 267 31,0 0,2
Land-Rover 194 226 116,5 0,2
Chrysler 160 152 95,0 0,1
Lancia 141 96 68,1 0,1
Jaguar 48 84 175,0 0,1
Proton 109 52 47,7 0,0
Subaru 68 50 73,5 0,0
Mini - 30 - 0,0
Porsche 7 15 214,3 0,0
Maserati 1 0 - 0,0
Összesen 133 236 148 293 111,3 100,0
(Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete)

Európai trendek. Az Európai Unió öt legnagyobb nemzeti piacának összesített újautó-forgalma alig változott 2001-ben, az egyes országok azonban eltérő sikerrel zárták az évet. Az abszolút nyertes Nagy-Britannia, amely 10,7 százalékos növekedésének köszönhetően felzárkózott Németország mögé a második helyre, megelőzve Franciaországot és Olaszországot. Ha kismértékben is, de ez utóbbiak ugyancsak növelték eladásaikat (+5,7, illetve +0,1%), hasonlóan Spanyolországhoz (+4,0%), míg a németek vásárlási kedve egy százaléknyit visszaesett. A dízelek évek óta tartó térnyerése tavaly sem lassult le. A leglelkesebb gázolajrajongók a franciák, az új autók 56,2 százalékát (2000-ben 49%) dízelmotorral rendelik meg a vásárlók. Olaszországban 33,8-ról 36,6 százalékra nőtt arányuk, sőt, még az abszolút benzinpárti Angliában (82,2%) is kerek negyven százalékkal voltak keresettebbek a dízelek, mint 2000-ben.

Nyugat-Európa legnépszerűbb modelljei

modell 2001. eladások 2000–2001. változás

VW Golf 664 328 –3,0%
Peugeot 206 627 370 +13,0%
Renault Megane 564 074 –94,0%
Ford Focus 543 378 +5,9%
Fiat Punto 541 274 –1,7%
Opel/Vauxhall Astra 517 519 –7,6%
Renault Clio 492 308 +4,8%
Opel/Vauxhall Corsa 465 592 +15,1%
Citroën Xsara 429 134 +17,8%
BMW 3-as 343 991 +4,0%

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.