A pest-budai céhes élet fényei és árnyékai

Cifra egyenruhákban, a pompát illetően egymásra licitálva jöttek sorra a büszke céhek. A XVIII. század második felében a pest-budai úrnapi körmenetek egyik fő-fő látványossága ezek felvonulása volt. Akkora zászlókkal, hogy némelyiknek a hordozásához – mint a krónika feljegyezte – 20-25 emberre volt szükség. Hogy ennyien miként fértek hozzá egyáltalán a díszes céhzászlóhoz, nem tudható. II. József végül rendeletben szabályozta: csak akkora céhzászlókat szabad készíteni, amekkorát két-három legény is vinni tud.

Szepesi Attila
2002. 03. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

-KOPOGTATÓ-
Ezekkel a „könnyített zászlókkal” vonultak fel hát 1872-ig, amikor az új ipartörvény véget vetett a céhek sok száz esztendős működésének.
A szigorú és zárt céhes életre mi sem volt jellemzőbb, mint a szinte szentként tisztelt céhláda. Ebben őrizték, lakatra zárva, a kiváltságlevelet, a pecsétet, a számadásokat és a céh pénzét. A tanácskozásokat a láda felnyitásával kezdték. Amíg a fedele nyitva volt, csak a mesterek ülhettek le, a legényeknek állniuk kellett. Nem volt szabad vitatkozni, hangoskodni, nevetgélni, fütyörészni, az asztalra könyökölni, de még köhögni sem. Aki ezt megszegte, megbírságolták.
Aki a céh tagja kívánt lenni, annak szigorúan megvizsgálták a múltját. Még a szülei viselt dolgait is. Kényesen vigyáztak a jó hírükre. Egy mészárost például azért nem vettek fel tagjaik sorába 1795-ben, mert kiderült: apja, aki aranyműves volt, börtönben ült valaha egy ezüstkészlet elsikkasztásáért. Epésen még azt is hozzátették: a céhbe kívánkozó legény fél karja sejthetően azért béna, mert részt vett egy kocsmai verekedésben.
Zordon regula szabályozta a megözvegyült mesterné és a céhlegények viszonyát. Ha titkos viszonyra derült fény közöttük, még a XVII. században is pallos általi halál volt a büntetés. A házasságkötést persze nem lehetett megtiltani. A céhbe való felvétel, a teljes jogú tagság elnyerésének legegyszerűbb módja volt feleségül venni a megözvegyült céhmesternét.
1695-ben Budán pallos általi halálra ítéltek egy német mészárost – bigámiáért. Kiderült ugyanis róla, hogy Mannheimből el kellett bujdosnia valami csiklandós ügy miatt. Budára jött, megnősült és belépett a céhbe. Csakhogy odahaza is nős ember volt már! Végül a komor ítéletet négy esztendei börtönbüntetésre enyhítették. Budai illetőségű feleségét viszont – aki vagy ismerte férje előéletét, vagy sem – pellengérre, bakó általi megvesszőzésre és a városból való „kiseprűzésre” ítélték…
A céhek ranglétrájának legalsó fokán az inasok álltak, akik teljesen ki voltak szolgáltatva a mester és a mesterné, de még a céhlegények szeszélyeinek is. Sokszor nem is „szakszerű” munkára, inkább a ház körüli tennivalók elvégzésére használták fel őket. Ha végre legénnyé, vagyis „szabad emberré” nyilváníttattak, bolondozásokkal, nyakonöntéssel, arcuk bekormozásával, seprűn lovagoltatással egybekötött avatóceremóniát tartottak.
A céhlegények vándorkönyvet kaptak. Sokáig ugyanis kötelező volt felkerekedniük, és különféle mestereknél tanulniuk, illetve szolgálniuk. A faluról falura, városról városra caplató mesterlegény állandó szereplője a régi meséknek és anekdotáknak. A pest-budai vándorkönyv a város képét, a vándorlás szabályait és a legény személyleírását tartalmazta. Az üresen maradt lapokra jegyezték be az út adatait, állomásait, a különféle mesterek szignóját és véleményét, akiknél a legény szolgált. Ki-ki holta napjáig, vagyis kiérdemesült öreg mester koráig büszkén őrizte a vándorkönyvet, amely sokoldalúságát, világlátottságát tanúsította.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.