Használt kocsikat bérelne a MÁV

Vasúti személykocsik bérléséről folytat tárgyalásokat a MÁV Rt. a Német Vasút (DB) illetékeseivel – tudta meg a Magyar Nemzet. A tervek szerint a MÁV – ha az üzlet létrejön – a távolsági gyorsvonati forgalomban helyezi üzembe a német kocsikat.

Putsay Gábor
2002. 03. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A DB a regionális forgalomban használja a kilencvenes évek közepén átépített, magas műszaki színvonalú és kényelmes vasúti kocsikat. Ezeket a járműveket azért tudná a DB a MÁV rendelkezésére bocsátani, mert tavaly a vasút menedzsmentje újabb nagyszabású fejlesztésről döntött: több milliárd euró értékű megrendelést adtak járműgyártó vállalatoknak mozdonyok és kocsik építésére, amelyeket hamarosan forgalomba állítanak. A MÁV is folyamatosan fejleszti gördülőállományát – új mozdonyokat és motorkocsikat vásárol, megkezdte az elővárosi kocsipark átépítését –, ám a piac által elvárt utazási színvonalat jelenleg csak az intercity (IC), interpici (IP), intercityrapid (ICR), a nemzetközi és néhány elővárosi járatán tudja biztosítani. A távolsági gyorsvonatokhoz átmeneti megoldásként más vasúttársaságoktól bérelne járműveket a MÁV, ha kedvező feltételeket kínálnak. Érdeklődésünkre Vizsy Ferenc, a MÁV Rt. személyszállítási szakigazgatója elmondta, hogy tárgyalásokat folytatnak a bérleti lehetőségekről a német vasút vezetőivel, de az árról és az igénybe vehető mennyiségről még nem jött létre megállapodás.
A MÁV 7600 kilométer hosszú hálózatán naponta átlagosan 2789 személyszállító vonat közlekedik: 2000-ben 154, 2001-ben 159 millió utas vette igénybe a vasút szolgáltatásait. A társaság 2002-ben azt tervezi, hogy ez a szám 162,5 millióra emelkedik. Az utasok hatvan százaléka a nagyvárosok környékén száll fel a személyszállító vonatokra, emellett folyamatosan emelkedik az IC-k és az ICR-ek forgalma. Tavaly a bázisévhez képest jelentősen nőtt a teljes árú jeggyel, a dolgozói, illetve a szociálpolitikai kedvezménnyel utazók száma, az IC-járatokat pedig mind több üzletember és diák veszi igénybe.
Bár a kilencvenes években a legnagyobb fejlesztéseket a nemzetközi kocsiparkban hajtotta végre a MÁV, az utasok száma évről évre csökken, elsősorban az egyes útvonalakon irreálisan magas díjszabás miatt. A repülőtársaságok jelenleg nemcsak gyorsabb, de lényegesen olcsóbb eljutást biztosítanak például Budapestről Párizsba vagy Londonba. Vizsy Ferenc ezzel kapcsolatban elmondta: mindezzel tisztában vannak, de lehetőségeik korlátozottak: a MÁV csak az országhatárokig tudja megszabni a jegyek árát, onnantól a külföldi vasutak alkalmazzák tarifáikat, amiket az ottani jövedelmekhez igazítanak. Ennek ellensúlyozására szeretnék alkalmazni az úgynevezett aszimmetrikus díjszabást, amelyben figyelembe veszik a fizetőképes keresletet. Erről az ártarifarendszerről az osztrákokon kívül több nyugat-európai vasúttársasággal folytat a MÁV tárgyalásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.