A bársonyszékből kilóg a kóc

Lubickol a feladatokban. Következetes, értékorientált magatartással előbb-utóbb meg lehet változtatni mindazt a régi, rossz beidegződést, ami az Opera környékén felgyülemlett – mondja a Magyar Állami Operaház főigazgatója, dr. Locsmándi Miklós, akinek a kinevezése óta mostanában pergett le az a száz nap, amit nagy feladatokat vállaló vezetőknek, államférfiaknak, közintézmények első embereinek a miénknél türelmesebb társadalmakban a felkészülésre, tájékozódásra, elképzeléseinek a realitásokhoz való igazítására adnak meg általában.

Lőcsei Gabriella
2002. 04. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem volt türelmes a társadalom Locsmándi Miklóshoz. Kinevezése pillanatától kezdve főleg arról írtak az újságok, hogy – ámbátor első diplomája szerint középiskolai énektanár és karvezető – „kívülről” érkezett a dalszínház világába. Fizikus. A közgazdaság-tudományok doktora. Az informatika közelében eltöltött harminc évét kívánja kamatoztatni az intézmény felvirágoztatásában… Aztán csönd támadt körülötte. Az általa vezetett intézmény körül is. Még az se igen korbácsolta fel a közhangulatot, hogy az április 1-jével véget érő budapesti tavaszi fesztivál több rangos programjának is, Verdi Otellójának, Erkel Bánk bánjának, Wagner Parsifaljának, a Stuttgarti Állami Operaház vendégjátékának az Opera és az Erkel Színház volt a helyszíne, az életre hívója. A Magyar Nemzet nem felejtette el föltenni a kérdést a főigazgatónak: Hogyan telt el az első száz nap új hivatalában?
Az első két hétben gyakorlatilag semmivel nem tudott foglalkozni – meséli Locsmándi Miklós a kezdetekről. Ez az időszak az interjúk jegyében telt el, olyan sokan voltak kíváncsiak rá. Pályázatának egyik sarkalatos pontja kiváltképpen nagy viharokat kavart. Az intézménynek nem szerencsés – butaság – két házat működtetnie – ezt nyilatkozta az Opera és az Erkel Színház „kettőséről”. Az első száz nap után föltehetően a Magyar Nemzet olvasói is arra kíváncsiak a leginkább, e nézetét most is fenntartja-e?
– Igen – mondja –, ha nem is olyan logikai sor végén, mint korábban.
Két eltérő profilú intézményben gondolkodott kezdetben, de tudta, hogy hosszú út vezet a megvalósításához. Külső szemlélőként is tisztában volt vele, hogy a díszlet- és jelmezkészítő műhelyeket, az adminisztrációt kettéválasztani – súlyos műtét. De meg lehet próbálkozni azoknak a szolgáltatásoknak a „piacosításával”, amelyeket az Operaház önmaga számára nyújt.
– A művészi minőség érdekében eltervezett változások – úgy tűnik – látványosan felgyorsultak, és azok részben a két ház szétválasztása irányában is hatnak – mondja a főigazgató. A fő-zeneigazgató, Győriványi Ráth György elképzelése szerint szeretnék elérni, hogy egy produkcióban mindig ugyanazok a művészek vegyenek részt, ennek jegyében kerül sor a következő évadtól a két ház zenekarának és énekkarának a különválasztására. A műsorpolitikai alapon történő szétválasztás annak ellenére sokkal problematikusabb, hogy szinte mindenki egyetért abban: az Erkel Színháznak valamilyen „népoperai” szerepet kellene kapnia. A két háznak hagyományosan más a közönsége, de érdekes módon ez is a profil szerinti szétválasztás ellen hat. Az Operaház közönsége a drágább, az Erkelé az olcsóbb produkciókra „vevő” – ezért is indokolt, hogy időnként egy-egy produkciót átvigyenek az Operából az Erkelbe és viszont. Vannak tehát olyan motívumok, amelyek a szétválasztás irányába mutatnak, s vannak olyanok, művészi és üzleti megfontolásból származók egyaránt, amelyek az Opera és az Erkel együtt tartása mellett érvelnek.
– Hogyan működik a sokak által már a kinevezések pillanatában abszurdumnak minősített kettős vezetés, milyen a viszony a hétköznapokban a főigazgató és a fő-zeneigazgató között?
– Együttműködésünk zavartalan és tökéletes. Titka és magyarázata a kölcsönös bizalom. Meg a munkamegosztás. A hierarchia csak formális, a művészeti kérdésekkel kizárólag a fő-zeneigazgató foglalkozik, a nem művészeti jellegű kérdésekkel a főigazgató. Ami részben művészeti kérdés, részben gazdasági természetű probléma, mint például a fizetések kérdése, ott megegyezésre kell jutni.
Miként? Ez is megtudható Locsmándi Miklós szavaiból. A főigazgató meghatározta, hogy a teljes költségvetési keretből mennyi jut az énekkar és a zenekar tagjainak, a balett-táncosoknak, majd ezeket a keretszámokat egyeztette az adott területek vezetőivel, a fő-zeneigazgatóval és a balettigazgatóval, hogy a nagyságrendeket illetően elfogadhatók-e. Elfogadhatónak találták. Ezután a művészek esetében – a szakszervezettel való egyeztetések alapján – olyan bérezési rendszert alkalmaztak, amely több szempont figyelembevételével alakíthatja illetményüket. A magánénekesek például kapnak egy egzisztenciális tartalmú induló illetményt, három meghatározott összeg közül az egyiket (más összegről rendelkeznek Kossuth-díjas és vezető művész, a főszerepeket éneklők, valamint a kis és középszerepeket éneklők esetében). Ehhez jön az Operaházban eltöltött évek alapján megállapítható korpótlék, és van minőségi keresetkiegészítés és a mennyiségi teljesítménnyel arányos keresetkiegészítés is, amely a fellépti díjakból és a próbadíjakból tevődik össze. (Attól, aki fegyelmezetlenül dolgozik, például elkésik, ez utóbbit meg lehet vonni.) E konstrukció létrehozása után arról kellett határozni, mi mennyi pénzt jelent: az induló illetmény, az egyes előadások után járó gázsi… Pillanatnyilag ott tartanak, hogy az összes kategória számszerűsítve van.
– Az operarajongókat bizonyára érdekli, hogy az a – mondjuk – Kossuth-díjas, népszerű művész, táncos vagy énekes, aki gyakran lép fel az Opera színpadán, mindig kiváló művészi teljesítményt nyújt, sosem késik, az új bérezési szisztéma szerint mennyit visz haza anyaintézményétől? Kevesebbet, mint a fiatal bankárok, pályakezdő számítógépes szakemberek? Mind ez idáig ugyanis erről panaszkodtak a Magyar Állami Operaház művészei…
– Számításaink szerint, ha az új béreket kezdjük el osztani, nem lesz az intézmény szégyenfoltja jeles művészeink átlagos havi jövedelme – válaszolja a főigazgató.
– Amikor az új operaházi vezetőség munkához látott, a sajtó megtelt a táncosok sanyarú sorsáról szóló híradásokkal. Mintha ők nem volnának az énekesekkel egyenrangú, édes gyermekei az intézménynek – állították a rosszkedvű írások. A frissiben kikalkulált bérek indokolják vagy cáfolják az ilyen természetű panaszokat?
– A balettigazgató kérésére pozitív diszkriminációt szavaztunk meg a balettkar béreinek a rendezésére. Jövedelemlemaradásukat az énekkari tagok mögött – amely korántsem volt annyira tragikus, mint a minimálbérrel szinte egyenértékű alapilletményük – rendeztük. Minden további kategorizálás, pénzügyi átcsoportosítás a balettigazgató hatáskörébe tartozik. „Házon belül” nincs immár egyenetlenség az operaénekesek és a táncművészek között. A vendégművészek honorálása tekintetében viszont igen. Be kellett látnunk, hogy szerte a világban – a nemzetközi sztárkultusz sajátos következményeként – az operaénekeseket fizetik meg jobban, nem a balettművészeket. E tekintetben a 2002-es esztendőt kísérleti évnek tekintjük, meglátjuk, hogy a fő-zeneigazgató és a balettigazgató által is jóváhagyott, egymástól lényegesen eltérő pénzügyi keretekből mire futja, s a következő évadban a kísérlet tanulságaiból okulva változtatunk – ha indokolt – a vendégművészek tiszteletdíjára létrehozott pénzügyi kereteken.
– A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának a jóvoltából igen mutatós összeggel, 7,8 milliárd forinttal gazdálkodhatnak ebben az úgymond kísérleti esztendőben. Mire futja belőle? S vajon számíthatnak erre az Európa két legrangosabb operaházának, a milánói Scalának és a londoni Covent Gardennek az állami támogatásához közelítő összegre az elkövetkezendő időkben is? Netalántán az inflációt is figyelembe vevő emelkedését is belekalkulálhatják pénzügyi terveikbe?
– Ez az összeg a hosszú évek során kialakult bérezési lemaradások és aránytalanságok rendezésére elegendő. Felújításokra, értelmes vagyongazdálkodásra ez a summa is csak több év, akár egy évtized alatt lesz elegendő. Még akkor is, ha az idén százszorosa a 2001. évinek a beruházási keretünk: ötszázmillió forint. Azok az adósságaink azonban, amelyek a két épületen felhalmozódtak az elodázott karbantartások kapcsán, ennek a sok pénznek a sokszorosát igényelnék. Az Erkel Színház felújítása húsz-harminc milliárd forintba kerülne, nem is gondolhatunk rá, hogy ehhez hozzáfoghatnánk. Arra azonban igen, hogy a nézőtéri székeket kicseréljük, mosdóhelyiségeit rendbe tétessük. Forgószínpad beépítésére, a zenekari árok megnagyobbítására az idén nem gondolhatunk. Pedig régi álom mind a kettő. A tetőszigetelés mind a két épületnél sürgető feladat. A tűzbiztonság is megoldatlan mind a két épületnél. És akkor még nem szóltam a „kis” összegeket, ötvenezer forintokat igénylő karbantartási munkálatokról… Hogy a Székely Bertalan terem kárpitozott bútoraiból kilóg a kóc… – effélékről. Hogy ezek a teendőink se halasztódjanak évről évre, elhatároztuk, hogy a terembérleti díjakból befolyó összeg huszonöt százalékát ezekre a múlhatatlanul fontos, viszonylag kis összegeket igénylő karbantartási munkálatokra fordítjuk.
– Nem tart attól az Operaház főigazgatója, hogy az új Nemzeti Színház mint épület, mint újdonság, mint korszerűség elvonja a figyelmet az Operától? Hogy nem is lesz terembérleti díj, amiből a kisebb karbantartási munkákat kifizethetik?
– Nem, mert az új Nemzeti Színház nézőtere sokkal kisebb, mint az Operáé.
– Nem tudni, hogy mi okból, de mintha megszaporodtak volna az utóbbi időben a problematikus opera-előadások. Több az indiszponált művész, a megbetegedés, mint esztendőkkel ezelőtt? Kiküszöbölhetetlenek az előre be nem programozható problémák?
– Nagyobb biztonsággal szervezni az előadásokat – több művészt igényel. Több művészt foglalkoztatni: sok pénzbe kerül. Nem létszám kérdése ez, hanem a felkészültségé. Ahhoz, hogy mindig beugróképes legyen bizonyos szerepekben a művész, szerepét karban kell tartania, próbálnia kell, korrepetitorral kell dolgoznia, s ez elég sok pénzt igényel. Régebben egy szerepet négyen-öten vagy akár többen is énekeltek, ha hárman betegedtek meg egyszerre, akkor is ott volt a negyedik, aki át tudta venni a szerepet. Ennek a megoldásnak, amelyet lehet dicsérni, s lehet kárhoztatni, az volt a hátránya, hogy túl drága. Ha ezen a szisztémán úgy változtatunk, hogy csökkentjük az egy szerepre rendszeresített, ám felkészült művészek számát, ez is kockázattal jár. Egyelőre ott tart a kérdés, hogy szerződésben is rögzítettük minden egyes szerepre a minimális és a maximális próbaszámot. A minimális próbaszámnál kevesebbel nem szabad színre lépni, a maximálisnál pedig nem fizet többet az Operaház. A megalkuvásmentes minőségre való törekvés áll valamennyi változás mögött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.