Európa a vasút fejlesztése mellett

Az egységes európai vasúti rendszer kialakítását, illetve a már több éve tervezési szinten levő folyamatok felgyorsítását sürgeti az öreg kontinensen a Nemzetközi Vasúti Egyesület (UIC). Az 1922-ben alapított és 152 tagot tömörítő UIC legutóbb székhelyén, Párizsban tartott értekezletet, ahol a vezetők nem rejtették véka alá: az európai vasutak végképp lemaradnak a szállítási versenyben, ha nem teszik meg a szükséges lépéseket.

Putsay Gábor
2002. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ehhez leginkább a szolgáltatásminőségét kell javítani, az áru- és a személyszállításban az utazási sebességet jelentősen emelni, biztosítani kell a határokon való gyorsabb áthaladást, illetve garantálni a fuvarok biztonságos megérkezését, és nem utolsósorban a szerelvények biztonságosabb közlekedését.
Az UIC által készített statisztikák a 2001-es évre vonatkozóan meglehetősen lehangolók, figyelembe véve azt, hogy a szállítási piac fokozatosan bővül, és az Európai Unió előnyben részesíti a kötött pályás közlekedést. Mivel a nagy nemzetközi úthálózatok bedugultak, a vasút sokkal kevésbé terheli a környezetet, mint a közúti járművek. A vasúti szállítás fejlődése tavaly az USA-ban volt jelentős, 26 százalékkal emelkedett a forgalom 2000-hez képest, de Ázsia sem szégyenkezhet a 4,6 százalékos növekedéssel. Nyugat-Európában a vasúti áruforgalom teljesítménye 3,3 százalékkal esett vissza, Kelet-Európában pedig 1,8 százalékkal.
A nemzetközi tehervonatok átlagsebessége Európában mindössze 18 kilométer óránként, és ez leginkább nem a pályák állapotára, hanem a határállomásokon való hosszas várakozásokra és a vasúttársaságok együttműködésének hiányára vezethető vissza. Európa valamennyi országában rendkívül sok pénzt költenek saját, illetve EU-s hozzájárulással a törzshálózatok fejlesztésére, ezt az előnyt azonban nem tudják kellőképpen kihasználni a közúttal folytatott versenyben, és sokszor úgy tűnik, a vasúttársaságok a rendszereket nem képesek vagy nem akarják kellőképpen összehangolni.
Az UIC a beruházások gyorsítása mellett foglal állást, és stratégiai feladatként jelölte meg a nemzetközi vasúti közlekedési folyosók fejlesztésének összehangolását. A határokon való gyorsabb átkelés érdekében jelenleg 65 európai határállomáson vizsgálják át a műszaki berendezéseket.
A közép-európai térség alelnökeként Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója is jelen volt a párizsi találkozón. Véleménye szerint a keleti régió vasútjai képesek alkalmazkodni egy nyitott és liberalizált közlekedési piachoz. Első lépésként az EU-s közlekedési jogszabályok harmonizálása nagyrészt végbement a legtöbb kelet- és közép-európai államban, és a fejlesztések is folyamatban vannak. A vasúti közlekedés biztonságát szavatoló egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS) Magyarországon helyezték elsőként üzembe, több európai államban folyamatos a telepítésük. Az ETCS lényege, hogy valamennyi adatot és információt, amely a vonatok közlekedésével kapcsolatos, a számítógép rögzíti, a rendszer határozza meg a vonatok pillanatnyi sebességét, a követési távolságot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.