Nászriporter

Végh Alpár Sándor
2002. 04. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy fiatal fényképészt 1947 nyarán baleset ért Budán. Esküvő volt. Az ifjú pár és a násznép ragyogott, a fiatalember buzgón töltögette a villanóba a magnéziumot: szeretett volna minél többet megörökíteni az ünnepi ragyogásból. És akkor nagy robbanás, tüzes fénycsóva, a menyasszony felsikolt, ruhája csupa vér. A hirtelen csendben mégis a fényképészre tapad minden tekintet. Jobbján egyetlen ujj: a többit letépte a felrobbant magnéziumosüveg.
– Ezzel a kézzel más kiült volna a körút sarkára koldulni. Én ehelyett első lettem a szakmában.
A fiatalembert Lerner Jánosnak hívták, ma nyolcvanöt éves. Az elmúlt fél évszázad szaklapjaiban hiába kerestem a nevét. A legismertebb pesti fényképészt nem tartja nyilván a szakma.
Ez ellen hiába kapálódzik bárki.
Fotósnak lenni vagy fényképésznek akkora különbség nálunk, mintha az egyik hajtó volna az ügetőn, a másik meg fiákeres. Kocsiban ül ez is, az is, ló húzza mindkettőt, de rangja-neve csak az előbbinek van, hiába, hogy az emberek nagy része a fiákert szereti.
Pedig hát kérdem én: hány fotósnak volt módja, hogy fényképezze az olasz királyt, a Horthy családot, József főherceget, Mindszenty hercegprímást, Ciano grófot vagy Ribbentropot? Mert Lerner János mindről készített képet, mi több, az egyikükkel vitázott. A főherceg ugyanis sokallta az árat, alkudni akart. A felvételek idején anyagilag és történelmileg is gyöngébben ment sora, míg az ifjú fényképész akkor kapaszkodott felfelé.
Végül azért megegyeztek.

József főherceg aranylakodalma negyvennégy tavaszán volt, s az esemény megörökítésére kizárólag Lerner János kapott engedélyt. Nem ment könnyen, de hogy sikerült, azt jelzi, hogy nemcsak jó fotós, de ügyes üzletember is volt. Igaz, hogy a szertartás közben öszszeakaszkodott egy detektívvel: nem engedte föl a szószékre, hogy onnan készítsen képet az oltárról, sőt megjegyezte azt is, hogy piros a nyakkendője, de mit számított egy buzgó titkosrendőr, amikor tudta, hogy a szakma irigyli.
Egy év múlva a háború véget ért. A főhercegek elmentek, Lerner János maradt. És maradtak az esküvők is, mert az ember már csak ilyen: szerelmes lesz, házasodik, megy az oltár elé, s szeretné, ha boldogságát, melyben annyira hisz, lefényképezné valaki. Lehetőleg olyan, aki ért hozzá. Hogy azelőtt hercegeket fényképezett? Remek ajánlólevél. Jöhet.
Lerner uram végiggondolta mindezt és döntött. Ha a kommunisták nem tiltják be a templomi házasságkötést, pályáját az esküvőkkel csinálja meg.
Legfontosabb volt, hogy híre menjen: aki jó képeket szeretne, forduljon hozzá. Tudja meg mindenki, hogy kapcsolatai az egyházzal kitűnőek, képein érvényesülnek a templom díszletei, gyorsan és kevés feltűnéssel dolgozik. Még valamit terjesztett el, bár ezt csak súgva: aki Lernerrel készítteti esküvői képeit, az „ide” tartozik, és nem „azokhoz”.
Ettől kezdve tanítómesterének, Schäffer Gyulának a nyomán haladt. Jelszava volt: csalódást nem szabad okozni. Nem is okozott. A délutáni esküvőkről már este elkészültek a nyers, vizes képek. Vitte őket a vendéglőbe, kirakta a vacsoraasztalra, lehetett választani. A képek láttán abbamaradtak a pohárköszöntők, leállt a muzsika, s a násznép elismerően mondogatta: ez aztán érti a dolgát!

Harmincháromban kezdte tanulni a szakmát a Népszínház utcában, Röhmer Erzsikénél. Nem szerette azt a helyet.
– Mindig portrékat csináltunk. Bejött egy százkilós nő, a lámpákkal lefaragtunk róla hatvanat, mégis azt mondta, mikor megnézte a képet, „kicsit erősnek látszom”. Engem az élet érdekelt, a riportkészítés, elmentem inkább a Váci utcába Schäffer Sándorhoz, majd az Andrássy útra Kredátuszhoz. Mindent meg akartam tanulni, amit lehet.
Megkapta a mesterlevelet, és úgy gondolta, jelentkezhet végre a „nagy” Schäffer Gyulánál.
A harmincas évek közepén két jelentős cég működött Pesten a fotós szakmában: Schäfferé és Várkonyié. Mindkettő jobb, mint a Magyar Filmiroda, és mindkettőnek zsidó a tulajdonosa. Nem állták egymást. Annyira nem, hogy ha az ügynök kiment lekötni egy esküvőt, s hallotta, hogy a konkurens cégtől már járt ott valaki, többnyire azzal érvelt: „Ejnye, de hát azok zsidók.”
Ennek utóbb lett jelentősége. Nagy és szomorú jelentősége.
A Schäffer-céget 1944 őszén megkaparintotta egy nyilas fényképész. A felbecsülhetetlen értékű üvegnegatívokról az ostrom idején lemosta az emulziót, és eladta őket. Kapós portéka volt, ablakoztak vele. A gyanútlan vevőknek fogalmuk sem volt, hogy a kilencszer tizenkettes üveglapok pár napja még a történelem visszahozhatatlan pillanatait őrizték.

Lerner János ősei bajorok. Napóleonnal jöttek Magyarországra, és mindig okosan választottak mesterséget. Lehetőleg olyat, ami békeidőben jól hoz a konyhára, háborúban pedig védelmet nyújt. A pékmesterség ilyennek látszott. S valóban, ahogy kitört az első háború, a fényképész apja nyomban tábori pék lett. Négy és fél évet szolgált a fronton, de soha nem éhezett, soha nem fázott, és jobban vigyáztak rá, mint a tábornokra.
Ezerhatszáznegyvenhat nap alatt ezerhatszáznegyvenhat lapot küldött haza, mindig kedveset, mindig vidámat, mert tudta, hogy onnan, a messzi Oroszországból kell tartania családjában a lelket. Hat elemit járt csupán, mégsem hitte senki, hogy nincs érettségije. Jól tudott németül, latinul, ám legjobban – a kenyérsütésen kívül – a rajzoláshoz értett. Gyerekei mind örökölték ezt a készséget, kivéve Jánost. Töprengett is eleget, mit kezdjen a fiúval.
– Ügyetlen, nyápic kölyök voltam, képtelen bármi játékra, amelyhez ügyesség kellett. Ehhez jött az erős kancsalítás, meg kellett operálni. Jobb szemmel azóta is csak „tapogatok”, térlátásom sincsen…
– És úgy érezte, hogy ilyen készségekkel csakis fényképész lehet?
– Miért ne? A keresőbe elég egy szemmel nézni.
– Egy szem a keresőben, egy ujj a jobb kézen…
– Legtöbb kollégámnál mégis gyorsabb voltam.
Elhiszem neki. Annyi sok daliát és aranyszájút láttam már, akiket Isten ellátott mindennel, s vártam, mikor lesznek óriások. Legtöbbjük törpe maradt, mert hiányzott belőlük a bizonyítás vágya, és nem tudták, hogy a nagy ellenfél, akit le kell győzni: önmaguk. Ezért szerencsésebbek, akiknek kevés jutott a tökéletességből, ám erősítette őket a folytonos harc, amelyet a saját gyarlóságuk ellen vívtak. Ők sosem adták fel.

A Schäffer-cégnél nem lehetett hibázni. Aki ott tanulta a szakmát, vérévé vált a tisztaság, a rend és az igényesség. Az ifjú Lerner egyszer azt találta mondani valami munkára: „Így is jó lesz.” Schäffer Gyula meghallotta. „Tudja, fiam, mi az, hogy »így is jó«? Amikor a suszter az inashoz vágja a kaptafát, de az elhúzza a fejét, és az asszonyt találja el. Ő mondhatja, hogy így is jó, maga nem.”
Ez a mentalitás tette, hogy Schäffer Gyula a miniszterelnökségnek is dolgozott. Jobb volt, s főleg rugalmasabb, mint a Magyar Filmiroda, az MTI elődje.
– Nézze meg, kérem, ezeket a képeket! Harminchétben készültek, amikor Pesten járt az olasz király. Heten fotóztunk, engem a Baross térre osztottak be. Mivel a kész felvételeket távirati úton küldeni csak a mai Horváth Mihály térről lehetett, Schäffer kibérelt egy vendéglőt a Keleti pályaudvar alatt. Ott laboráltunk. Számunkra ez természetes volt, mozgólabort vittünk vidékre is, ahová legtöbbször grófi esküvőkre küldtek. Ott tanultam meg a műfajt, s mikor hazakerültem a fogságból, ezzel lettem önálló.
Lerner János hadviselése olyan volt, amilyenről mások álmodni sem mertek. Ugyanúgy az orosz frontra került, mint apja az első háborúban, és ugyanolyan kivételes volt a beosztása is: légi felderítő – a földön. Repülőről, nyolcezer méter magasságból végigfényképezték a Don-kanyart. A hatvan méter hosszú filmtekercset hibátlanul kellett előhívni, és nem volt pardon a kópiáknál sem.
Nem ettől félt, hanem a repüléstől.
– Elsőnek felszállt gépünket azonnal lelőtték az oroszok. Nem is tülekedtem, hogy felüljek bármikor. Lenn végig biztosabb volt. Osznovában egy vasúti szanatórium földszintjén rendezték be a laboratóriumot: központi fűtés, hideg-meleg víz, magyar szakács. Jobbat kívánni sem lehetett.

A folytatás nem ilyen rózsás. Rövid szabadság után a fiatalembert ismét behívják, s menekülés közben, Sankt Pöltennél elfogják az oroszok. Vagonba dugják, irány Románia, Iasi, ám csodával határos módon negyvenöt szeptemberében szabadon engedik. Hazajön, a szülei élnek, fényképezőgépét elrejtették az ostrom alatt, folytathatja a szakmát.
Úgy dönt, hogy nem társul senkivel, mi több, a maga ügynöke lesz. Elmegy a városházára, és pompás alkut köt. Az egyik portás tíz pengőért hetente szállítja neki a listát, amelyen rajta, hogy hol és mikor lesznek a hét végén esküvők. Gondosan átnézi, a jónak látszó címeket aláhúzza és elindul. Napi három órán át járja a várost, s mire eljön a szombat, legkevesebb öt esküvőre van szerződése. Ezeken csak ő fényképezhet, és senki más.
– Jól keresett velük?
– Ragyogóan. Az ötvenes években, amikor hét-nyolcszáz forint volt az átlagfizetés, egy esküvő 1000-1200 forintot hozott. Számolja ki, mennyi az, ha megcsináltam belőlük húszat egy hónapban. Ehhez jöttek a diák, azokból hatezret hívtam elő havonta, darabonként húsz forintért.
– Vagyis jobban keresett, mint az újságok fotóriporterei.
– Ó, összehasonlítani sem lehetett!
– Nem irigykedtek önre?
– Azt mondtam, csinálják utánam. A tempót, amelyet diktáltam, nem bírta senki. Ezért maradtak csendben. És nemcsak a tempón múlott: a bátorságon is. Én voltam az első, aki hozzá mert nyúlni a színes technikához.

Máshoz is volt mersze, kérdés, hogy ez annak mondható-e. Merthogy Lerner János lett az ötvenes évek békepapjainak a fényképésze. Furcsa módon keveredett közéjük. Készített akkoriban néhány felvételt az óbudai Péter-Pál-templom felújított szószékéről.
– Bárdy, a plébános el volt ájulva, mikor meglátta a képeket, s mivel a hírügynökségiek mindig rosszul fotózták a békepapok szerdai összejöveteleit a Dezső utcában, beajánlott helyettük. Azok meg azt mondták, menjek. A Katolikus Szó volt a lapjuk, abban jelentek meg a képeim, de a nevemet nem hagytam aláírni. Korlátlan pénz állt a rendelkezésükre, és tőlem sem sajnálták.
– Hogy érezte magát közöttük?
– Felemásan. Tudtam, hogy néhányat behúztak, de a legtöbbje karriert akart, azért ment oda. Halász György, a Belvárosi templom plébánosa ávós is volt. Képzelheti: feljelentette a saját káplánját. Rozsály Menyhért, az egri érseki helynök úgy beszélt Csányban, mikor felszentelte az új harangot, hogy a hívők kifordultak a templomból. De hát akkor minden megtörténhetett. Ávós tiszt esküvőjét fényképeztem este kilenckor zárt templomkapu mögött.
– Nem kért titoktartást?
– Rólam tudták, hogy nem vagyok fecsegős. Most már nem titok, meg aztán elmúltam nyolcvanöt, mitől féljek?

Lerner uram különösen büszke néhány művész bizalmára. Bernáth Aurélt és Kisfaludi Strobl Zsigmondot a hiúság és egyfajta félsz hajthatta az ismert fényképészhez. Tudták róla, hogy ért a színes technikához, s szerették volna, ha megörökíti munkáikat.
Bernáth mintha érezte volna, hogy freskóinak egy részét a történelmi és a valóságos idők hamarosan megtépázzák. Kocsiba ültette Lernert, vitte Százhalombattára, a Kerepesi úti metróállomáshoz: fényképezzen, de el ne hibázza, mert semmi sem marad abból, amivel megbízták, és amiért annyit dolgozott.
Szakember a szakembernek szívesen mesél. Ők sem hallgattak útközben.
Bernáth egyszer arról kesergett, hogy felesége, aki főorvos a reumakórházban, annyit sem ért a konyhához, hogy tudná, mikor forr a lábasban a víz. Kisfaludi Strobl akkor járt Moszkvában, ő arról mesélt. Képzelje, Lerner úr, az oroszok azt hiszik, a dzsip terepjáró az ő találmányuk, s az amerikaiak ellopták tőlük!
– Kisfaludi olyan zsugori volt, hogy amikor a szállítók lerakták a dolgait, és borravalót adott nekik, visszaadták azzal, hogy már megbocsásson…

– Lerner úr, önnek a két háború között sok címlapfotója jelent meg a lapokban, de mindig a neve nélkül, mert készítőjük a Schäffer Fotószalon volt. Ez sose bántotta a hiúságát?
– Sose.
– Mind… Mindössze ennyi a válasza?
– Mit mondanék mást? Valaki voltam valamikor, és ma senki nem vagyok. Ami bizonyítaná a múltamat: az archívum egy csőtörésben elázott, minden negatív tönkrement. Furcsamód csak a békepapok anyaga maradt meg, annak viszont minden kockája. Az üzletet a Molnár utcában a fiaim vették át, tablóképekből élnek. Lejárok hozzájuk, és dolgozom, ahogy hatvan éve mindig, de tudom, hogy ez már nem az a szakma, amelyet én gyakoroltam. Ráadásul olyan világban élünk, amikor az emberek elfelejtették az egyik legfontosabb szót.
– Mi volna az?
– Hogy köszönöm.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.