Matrózlázadás a Balatonnál

Sokallják a Balatoni Hajózási Rt. által megállapított kikötőhasználati tarifát a vitorláshajó-tulajdonosok. Képviselőjük lapunknak elmondta: hajóikkal mindaddig a parton maradnak, amíg nem tudják jobb belátásra bírni a „hajósokhoz hűtlenné vált” részvénytársaságot. A balatoni hajóstársaság igazgatója határozottan állítja: vitorláskikötőik szolgáltatásainak színvonalához képest nem magasak a díjtételek. A balatoni vízügyi kirendeltség vezetője pedig mindeközben arra figyelmeztet, hogy a nádasokba „rejtett” árbocosok tulajdonosai súlyos természetvédelmi bírságra számíthatnak.

2002. 05. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vízi életre rendezkedett be az egész családom, én már évtizedek óta Lelléről futok ki, feleségem siófoki lányként ugyancsak a tóhoz szokott, és a vitorlázás szerelmese lett, nem beszélve az egyetemista lányaimról, akik velünk együtt az egész nyarat a Balatonnál töltik. Mint vizsgázott hajósok elszakíthatatlanok a hat és fél méter hosszú és alig több mint két méter széles vitorlásunktól. Most vége a „balatoni örömöknek”, a hajózási cég ugyanis a múlt évi 84 ezerről 161 ezerre emelte a lellei kikötői tarifát – kezdi panaszát Sörös József festőművész, főiskolai docens.
– Nem vitatom: a múlt évben átadott, Fa Nándor tervei alapján készült úszópontonos balatonlellei kikötő európai színvonalú. Kiváló közösségre talál ott a hajósember, áramhoz, ivó- és fürdővízhez jut, túrázhat, no de mégis túlzás, hogy április 1-jétől október végéig 160 ezerért parkolhat. A díjemelés a kisebb árbocosok, a kalózok tulajdonosainak az életét is megkeseríti, és nem csodálkozom, hogy leginkább ők és nem a több tízmilliós luxusjachtok tulajdonosai háborognak – folytatja Sörös tanár úr. Aki egyébként nem titkolja, irigyli a fonyódi „Port Lacaj”-osokat, akiknek még harmincezerbe se kerül évenként a parkolás és a hajó téli tároltatása.
– Ma már nem úri passzió, de kétségtelen, költséges kedvtelés a vitorlázás – figyelmeztet Gimesi Mihály, a kaposvári kórház főigazgató főorvosa, az egyik „Port Lacaj-os”. Gimesi doktor az 1934-es évjáratú túrajolléjét téli tárolással és gondnoki őrzéssel évi harmincezer forintért parkoltatja, igaz, ha balatoni nagy túrára indul, akkor – szemben a Balatoni Hajózási Rt. kikötőiben parkolókkal – az idegen kikötőkben napidíjat kell fizetnie.
– Hetven-nyolcvan hajó „társaságában” parkol a jolle, a fonyódi kikötőt mi építettük, jórészt társadalmi munkában. A nád megőrzése is a mi feladatunk, és annak idején a mederkotrás is ránk várt – mondja a kórházigazgató, nem vitatva, hogy egy gazdasági társaság rákényszerül a beruházás megtérüléséhez vezető magasabb kikötői tarifa megállapítására.
Balatonfüreden három vitorláskikötő között választhat a hajós. Simon Károly, Füred rendszerváltozás utáni első polgármestere, aki 1947 óta szeli dragonjával a tavat, a nyolc méter hosszú hajóját évi 56 ezer forintért parkoltatja.
– Az idén 135 éves Balatonfüredi Yacht Klub vitorláskikötőjében ugyan villany nincs, ám az itt parkoló harminchét hajó tulajdonosa emiatt nem elégedetlenkedik. Elismerem, a Marina-lánchoz tartozó kikötők összkomfortosak, ám a tarifákat ennek ellenére magasnak tartom – mondja a füredi hajós.
– A Balatoni Hajózási Rt. hűtlen lett azokhoz a hajósokhoz, akik révén az elmúlt két évben nyereséges társasággá vált. Az idei jelentős díjszabásemelés következtében a hajótulajdonosok jelentős része kiszorul a kikötőkből, mert képtelen a bérleti díjat megfizetni – mondja felháborodottan Ladányi Péter, a Kikötőbérlők Egyesületének elnökhelyettese.
– A Balatoni Hajózási Rt. árait nem a piac szabályozza, hanem a vezetők diktátuma. Szerződéseik a bérlőkkel egyoldalúak, elővételi jogot sem tartalmaznak. A részvénytársaság dikszkriminatív intézkedései a kiszolgáltatottság és a fenyegetettség légkörét teremtették meg a kikötőkben.
A közelmúltban megalakított egyesület elnökhelyettese az adriai Pula, Split és Dubrovnik vitorláskikötőinek tarifájával is összevetette a balatoniakat, és mint elmondta, azt találta: alig drágább a „kék Adrián” tartani az árbocost, mint a rendkívül szűk és körülményesen megközelíthető Siófokon. Ladányi Péter – miután úgy látja, hogy a hajóstársaság visszaél erőfölényével – a versenyhivatalhoz fordult az egyesületük nevében.
– Hajóinkkal mindaddig a parton maradunk, és díjat nem fizetünk, amíg a hajóstársaság fel nem adja a tisztességtelen piaci magatartását, és nem ül tárgyalóasztalhoz a vitorlások tulajdonosaival – figyelmeztet.
– Nem félünk a versenyhivatali eljárástól, mert azt a magas szintű és széles körű szolgáltatást, amelyet a mi kikötőink nyújtanak, olcsóbban nem adhatjuk. Öt év alatt több mint egymilliárd forintot költöttünk a tóparti kikötők korszerűsítésére, jórészt saját erőből és némi kamatmentes kölcsönből. Gondolhatja, van mit visszafizetnünk. A Marina-lánc, vitorláskikötő-hálózatunk a balatoni turizmus egyik lendítő erejévé vált. Jellemző, hogy egyre több külföldi érkezik hozzánk árbocosával. Nem vitatom, van, akinek drága a kikötőbérleti díj, de be kell látni: a szociálpolitikai szempontok e területen nem érvényesíthetők – érvel Horváth Gyula. A Balatoni Hajózási Rt. ügyvezető igazgatója tényszerűen sorolja azokat a luxusszolgáltatásokat és biztonsági garanciákat, amelyeket kikötőik kínálnak. A hajók őrzésével kapcsolatban elmondta: a szezon alatti 24 órás kikötőmesteri szolgálaton túl december 1-jétől március 31-ig a partra emelt hajókat biztonsági őrök vigyázzák.
– Miközben a balatoni régióban még nem sikerült teljes mértékben visszaszorítani az idegenforgalmi bűnözést, a Balatoni Hajózási Rt. kikötőiben bűncselekmény évek óta nem történt – mondja az igazgató. Beszélgetésünk végén megjegyzi: természetesen lehetőséget adnak arra is, hogy a kikötőhasználati díjat részletekben rója le a vitorlástulajdonos.
Cziráki Mária, a Hajózási Rt. kikötői csoportvezetője talán a legközvetlenebbül érzékeli cége és a bérlők közti feszültséget. Határozottan állítja:
– A másfél ezer kikötői helyet kínáló siófoki székhelyű hajóstársaság sem drágább, mint a többi. Nézze csak meg az aligai vagy a kenesei bérleti díjakat: Balatonaligán egy 3,6 méter széles hajó parkolásáért évi 460 ezret fizet a tulajdonosa, Kenesén 450 ezret. Balatonlellén, a legszebb és legkorszerűbb kikötőnkben új bérleti konstrukciót vezettünk be, ott tíz évre szóló bérlet is váltható, Szigligeten pedig harminc évre növeltük a tartós bérlet időtartamát – mondja a csoportvezető.
A Pécsi Egyetem Orvostudományi Kara Érsebészeti Klinikájának igazgatója, Kollár Lajos profeszszor az egyik legismertebb balatoni hajós. A múlt évi, első ízben megrendezett internetes vitorlás-szépségverseny győztes hajóját, az 1942-ben épített 40-es cirkálót Kollár doktor Kenesén parkoltatja. Érdeklődésünkre elmondta: nem érintett a hajótulajdonosok és a Hajózási Rt. vitájában, mivelhogy a négy éve kötött harmincéves bérleti szerződés folytán a kenesei kikötőben biztonságban tudja kedvencét.
– Húsz éve évi ötszáz forintért parkoltattam a cirkálót, majd néhány év alatt tízszeresére nőtt a tarifa. Aligán már évi 60 ezret kértek szezononként. Mivel divatba jött a vitorlázás – becslések szerint három és fél ezer árbocos úszkál nyaranként a Balatonon –, érthető, hogy feszültségektől terhes a kikötői piac. Úgy látom, kényszerpályán vannak a kedvtelésből hajózók, mindazonáltal azt is tapasztalom, biztatóan nő a kikötői férőhelyek száma, következésképpen a kereslet és a kínálat előbb-utóbb egyensúlyba tereli a díjszabásokat – vélekedik a sebészprofesszor.
– Sehova sem vezet a hajótulajdonosok „engedetlenségi mozgalma”. Ha netán közülük valaki arra gondol, hogy megkerülve a kikötői tarifát a nádasban „rejti el”, ott parkoltatja árbocosát, természetpusztítás miatt súlyos bírsággal sújtható. A kiemelt balatoni üdülőkörzet területrendezéséről szóló 2000. évi CXII. törvény egyebek mellett kimondja: „… azok a vízi járművek, amelyek nem rendelkeznek üzemeltetési engedéllyel és kiépített kikötőhellyel, a tómeder területén nem tárolhatók” – figyelmeztet Fejér Vilmos, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság balatoni kirendeltségének vezetője. A vízügyes vezető óva int attól, hogy nádasokban keressenek „menhelyet” az árbocosoknak. Emlékeztet: az Óriás nevű teherhajó fedélzetén bőven jut hely a szabálytalan helyen parkoló vitorlásoknak. A vízügyesek siófoki, keszthelyi vagy alsóörsi kikötőjébe kerülő hajók „kiváltása” korántsem olcsó, és a természetvédelmi bírság sem elhanyagolható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.