A jegybanknak függetlennek kell maradnia

A Magyar Nemzeti Bank elnöke szerint nem okoz drámai változásokat a jegybank életében a kormány által az MNB-törvényről benyújtott módosítási javaslat, ám ezzel együtt nem tartja szükségesnek a változtatásokat. Járai Zsigmond kitart a mihamarabbi gazdasági és monetáris uniós csatlakozás mellett, amelynek eléréséhez feltétlenül össze kell hangolni a kormányzat és a jegybank célkitűzéseit.

Barát Mihály
2002. 06. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszterelnök és – legutóbbi nyilatkozata alapján – a Miniszterelnöki Hivatal vezetője nem érti a jegybanktörvény módosításával kapcsolatos aggályait, hiszen ön is részt vett a kormányülésen, ahol erről döntöttek, és akkor nem emelt szót a tervezett módosítások ellen. Mikor ismerhette meg a tervezett változtatásokat?
– Azt nem mondanám, hogy a kormányülésen nem emeltem szót a jegybanktörvény tervezett módosítása ellen, hiszen világosan elmondtam – amit már írásban, hivatalosan, többször is közöltünk –, hogy az felesleges, több ponton csorbítja a jegybank függetlenségét, valamint elbizonytalaníthatja az Európai Uniót és a piacokat is. Való igaz, hogy ezután a miniszterelnök úr úgy döntött, az egyik valóban jelentős, függetlenséget sértő elemet kiveszik a javaslatból. Nevezetesen arról volt szó, hogy a monetáris tanács külső tagjainak kinevezése az MNB-elnök hatásköréből teljesen kikerül, és az új tagokra a miniszterelnök tesz javaslatot a köztársasági elnöknek. Teljes mértékben egyetértettem miniszterelnök úr ezen döntésével, amellyel a függetlenség csorbításának egyik lényeges elemét kiküszöbölte. Ezek után természetesen tudomásul vettem a döntését, amelynek értelmében a kormány javasolja a felügyelőbizottság létrehozását és az árfolyamrendszer változtatására vonatkozó módosítást. Ez azonban nem jelenti azt, hogy magam is támogatnám azokat, vagy ne tartanám a függetlenséget sértő lépésnek.
Úgy látom, a törvényjavaslat benyújtása után mégis elkövettem egy „hibát”: őszintén elmondtam róla a véleményem, és azt, hogy ebben nem értek egyet a kormánnyal. Csak azt ígérhetem, hogy ezt a „hibát” a jövőben is el fogom követni, a véleményemet nem rejtem véka alá. Ami a kérdés második részét illeti: a kormány a múlt pénteki ülésén tárgyalta a módosító javaslatot, amit mi a gazdasági kabinet keddi ülése előtt egy órával kaptunk meg. Azért nem reagáltam azonnal nyilvánosan a javaslatban foglaltakra, mert tartanom kellett magam a titokvédelmi előírásokhoz, melyek alól csak a törvényjavaslat benyújtása oldott fel.
– A másik gyakori hivatkozási pont Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnökének levele, amit még Varga Mihálynak írt a felügyelőbizottság szükségességéről.
– Az a levél sem ezt tartalmazza. Az ÁSZ elnöke valóban írt levelet Varga Mihály pénzügyminiszter úrnak és a jegybanknak, melyben azt taglalja, hogy a számvevőszék a számára meghatározott törvények szerint végzi feladatait, és nem átveszi egy régi testület szerepét. Ezzel a megállapítással egyébként teljesen egyetértek, azzal a kiegészítéssel, hogy szerintem az MNB-ben olyan típusú ellenőrzésre, amilyet a felügyelőbizottság ellát, nincsen szükség. A jegybankban az a típusú ellenőrzés kell, amelyet az ÁSZ végez, és nem is kell, hogy helyettesítse a felügyelőbizottságot.
Tény, hogy a Magyar Nemzeti Bank részvénytársasági formában működik, ezért számos, a részvénytársaságokra vonatkozó jogszabálynak meg kell felelnie. Ugyanakkor az Európai Központi Bank és az Európai Unió által megkövetelt jegybanki függetlenséget is biztosítani kell, amiben benne foglaltatik a pénzügyi függetlenség is.
Változatlanul úgy vélem, hogy nincs szükség a felügyelőbizottság működésére a jegybankban, ám ha a parlament úgy dönt, hogy felállít egy ilyen testületet, akkor természetesen alávetem magam ennek a döntésnek.
– A szavaiból az tűnik ki, hogy a felügyelőbizottság mint szervezeti egység működését nem tartja szükségesnek. Látni kell ugyanakkor azt is, hogy a jegybankban az fb egy pártküldöttekből delegált testület.
– Valóban így van: pont ennyiben sérti a jegybank függetlenségét.
– Ráadásul erős kormánypárti többséggel működő szerv, hiszen a hat tagból kettőt a pénzügyminiszter delegál, így minimum kétharmados többség is kialakulhat.
– A törvényben nincs benne, hogy ki hány tagot delegál, csak az, hogy négy tagot küld a parlament, kettőt pedig a pénzügyminiszter. Az, hogy melyik párt hány embert küldhet, konkrétan nem szabályozott. Mindenesetre szerintem az politikai beavatkozásnak tekinthető, ha a parlament küld a jegybank belső testületeibe tagokat, és kormányzati beavatkozásnak, ha a pénzügyminiszter.
– Felvetődött annak a kérdése is, hogy ki töltheti be az üresen álló egyik alelnöki posztot. A Világgazdaság szerint erről paktum született, mely arról szól, hogy az alelnöki posztért cserébe a kormány nem nyúl a monetáris tanácshoz.
– Meglepetéssel értesültem én is a hírről, nem tudok semmilyen alkuról.
– Sajnálatos módon külföldön is napirendre került a csatlakozásra váró országok jegybankjainak és a kormányzati beavatkozásnak a kérdése. Elsősorban a Lengyelországban kialakult helyzettel foglalkoznak, de elemzők aggasztó jeleket látnak Csehországban és hazánkban is. Nem tart attól, hogy hasonló helyzet alakulhat ki nálunk is, mint Lengyelországban?
– Úgy gondolom, hogy Lengyelországban jóval kiélezettebb a helyzet, mint Magyarországon a jegybanktörvény módosítása kapcsán. Amiben párhuzamot lehet vonni, az a folyamatok iránya: ezt nem szereti az Európai Unió, de a modern világ sem. A normális rend az, ha van a kormányzat és a feladatainak ellátásához rendelt bizonyos mozgástere, és van a jegybank, amelynek szintén adottak a maga feladatai és eszközei. Nem szerencsés tehát, ha a kormányzat és a nemzeti bank törekvései közt ellentét feszül. Ugyanakkor szerencsére messze állunk attól, hogy olyan helyzetben legyünk, mint Lengyelország.
– Ha a jegybank mozgásterénél tartunk, mi a helyzet az inflációs célokkal?
– Az Orbán-kormánnyal annak idején megállapodtunk az inflációs célokról. Hétszázalékos inflációt tűztünk ki a múlt év végére, 4,5 százalékost 2002-re és 3,5 százalékost a jövő év végére. A hétszázalékos célt tavaly teljesítettük, és idén is úgy tűnt eleinte, hogy a 4,5 százalékos, illetve a jövő évre kitűzött 3,5 százalékos célt is sikerül elérnünk.
Tökéletesen egyetértek azzal, hogy nem szerencsés, ha a jegybank egyedül tűzi ki az inflációs célt, ezért szeretnénk az új kormánnyal is egyeztetni a kérdésről. A gazdasági kabinet legutóbbi ülésén arról született döntés, hogy a 2002-re kitűzött célon már nem változtatunk, bár a 4,5 százalék decemberre már nem tűnik elérhetőnek. Ezzel együtt a plusz-mínusz egyszázalékos sávon még belül maradhatunk, ami azt jelenti, hogy szerencsés esetben az infláció év végén 5,5 százalék körül alakul. A jegybankban úgy gondoljuk, hogy a jövő év végi célon sem szükséges változtatni, viszont figyelembe véve a kormányzati intézkedések hatásait (nagy bérkiáramlás, magasabb államháztartási hiány), a felső határ, a 4,5 százalékos mérték elérése kielégítőnek tűnik. A lényeg az, hogy az inflációcsökkenési folyamat ne szakadjon meg.
– A pénzügyminiszter kommunikációja azt sugallja, hogy meredeknek tartja kissé a jegybank által felvázolt pályát. Gondolok itt arra, hogy László Csaba egyértelműen 2007-es monetáris uniós csatlakozásról beszél, illetve folyamatosan igyekszik felhívni a figyelmet a gyors inflációcsökkenés kockázataira.
– Egy lazító fiskális politika mellett nem tudunk egyedül inflációcsökkentést előidézni, illetve ha tudnánk is, az nagyobb kárt okozna a gazdaságban, mint amekkora hasznunk származna ebből. Azt gondolom tehát, hogy harmonikus pályát kell kijelölnünk, összehangoltan a kormányzattal. Akkor lehet minimális az áldozat, ami az infláció leszorításához szükséges.
– A nagymérvű béremelések áthúzódó hatásait látva, és figyelembe véve az elemzők által várt 6-7 százalékos, GDP-arányos költségvetési deficitet, nem érzi kicsit erősnek a 2003-ra kitűzött 3,5 plusz-mínusz egy százalékos inflációs célt?
– Valóban erősek ezek a kockázatok. Egyrészt a költségvetési hiány növekedése jelenthet nagy veszélyt, hiszen magasabb pénzkiáramlást okoz, főleg úgy, hogy a pénzt béremelésekre költik. Másik oldalról a bérek növekedése is inflációt gerjeszt, és jelen helyzetben e két tényező még erősíti is egymást. Ezeken kívül még napirenden lesznek olyan intézkedések (például központi energiaár-emelés), amelyekről konkrétumokat még nem tudunk, így azok hatásait sem tudjuk megbecsülni.
A béremelések hatásának egy része a folyó fizetési mérleg hiányában csapódik le, másik része pedig az inflációban. Látni kell ugyanakkor, hogy a drasztikus emelések a munkavállalók viszonylag szűk rétegét érintik, tehát önmagában ez még nem jelent megoldhatatlan problémát. Az az igazi kérdés, hogy a versenyszektorban milyen mértékben emelkednek a keresetek. Ha a magánszektor alkalmazkodik az általunk felvázolt inflációs pályához, akkor kisebb mértékben növeli a béreket, így mérséklődhet a bérinfláció.
– A pénzügyminiszter többször utalt már arra, hogy az erős forint mondhatni sok kárt okoz, és a gazdaság élénkítése szempontjából nem ártana, ha a sáv közepe felé tendálna a forint árfolyama. Ön ezzel mennyiben ért egyet?
– Ezt a véleményt egyre többen osztják, de úgy látom, hogy ennek ellenére nem megalapozott. Az export és a GDP tavaly gyorsan növekedett, a munkanélküliség csökkent az elmúlt időszakban, a fizetési mérleg jól alakult, tehát nem látok olyan jelet, amely túlzottan erős forintra utalna. Ha megnézzük az árfolyamábrát, abból világosan kitűnik, hogy a forint árfolyama az egy évvel ezelőtti, 2001. májusi–júniusi gyors erősödés után stabilizálódott, azóta is stabil, és ehhez a gazdaság megfelelően alkalmazkodott. Azt gondolom, hogy utólag nem lenne érdemes lerontani ennek az alkalmazkodásnak a hitelességét.
Egy ideig az MNB-ben azt gondoltuk, hogy az MSZP erős árfolyamot kritizáló megjegyzései csupán a választási retorika részét képezik. Most azonban kicsit elbizonytalanodtunk. Ma csak a viszonylag erős árfolyammal tudjuk az inflációt leszorítani, így ha az árfolyam gyengébb lenne, az a jelenlegi körülmények között magasabb inflációt eredményezne. Ez pedig megengedhetetlen, az infláció szétzilálja a gazdaságot és a társadalmat, valamint a szegényeket adóztatja. Az Európai Unió is megköveteli az alacsony inflációt, az euró bevezetéséhez pedig három százalék alá kell leszorítani az évi áremelkedés ütemét. A forint jelenlegi árfolyama – az inflációs célokat figyelembe véve – megfelelőnek látszik. Persze, ha a költségvetés hiánya nem növekedne, elképzelhető, hogy a jelenleginél alacsonyabb kamattal és gyengébb árfolyammal is kordában tarthatnánk az inflációt.
– Ön szerint az árfolyamrendszert érintő törvénymódosítási javaslat mögött mi állhat ?
– Szerintem ez a bizalmatlanság egyik jeleként értékelhető. Többször elmondtam, és le is írtuk, hogy az MNB nem szándékozik egyedül megváltoztatni a jelenlegi árfolyamrendszert és annak egyetlen paraméterét sem. Ha a kormány ezt nem hiszi el nekünk, akkor javaslom, hogy kössünk erről szerződést. Azért nem tartom helyesnek a jelenlegi feltételek törvénybe iktatását, mert most átmeneti jellegű árfolyamrendszer működik nálunk, ami megváltozhat a jövőben. Nem zárható ki például, hogy szabadlebegtetéses rendszer lesz egyszer Magyarországon, tehát megszűnnek a sávok, kiürül a törvényből a „sávközép” meg a „középárfolyam” fogalom.
– A szerződés javaslatára reagált a kormány?
– A törvényjavaslattal reagált. Ez persze nem nehezíti a mi életünket, bár megítélésem szerint nem a legcélravezetőbb megoldás.
– Az euró bevezetése, ha egy évvel csúszott is a kitűzött időpontja, egyre aktuálisabb kérdés lesz Magyarországon. Világos, hogy az MNB a minél hamarabb történő eurózónás csatlakozásra törekszik, de milyen a közös valuta megítélése a lakosság körében?
– Magyarországon az emberek túlnyomó többsége támogatja az EU-csatlakozást annak előnyeivel és hátrányaival együtt, amelyet követően két-három évvel tagjává válhatunk a monetáris uniónak is. Az euró bevezetése Magyarországon nagymértékben hozzájárulhat a gazdasági növekedés gyorsításához. Egy, a jegybankban készült tanulmány szerint az euró bevezetése 0,6–0,9 százalékkal járulna hozzá minden évben a GDP további bővüléséhez. Egyébként minden tagország úgy véli, hogy az euró felmérhetetlen előnyökkel jár, elsősorban a fejletlenebb tagállamok számára.
– Az euró bevezetéséhez ugyanakkor teljesíteni kell bizonyos kritériumokat, amelyektől még eléggé messze állunk. Elég agreszszív pályát kell ahhoz befutni, hogy például az államháztartás hiánya az elvárt mértékre csökkenjen.
– Valóban így van. Az államháztartás hiánya jelenleg növekvő tendenciát mutat, ám a gazdasági kabinet ülésén elfogadott terv szerint a jövő évtől a deficitet folyamatosan mérsékelni kell. Ugyanezt a tendenciát kell folytatni az infláció esetében.
– A monetáris uniós tagságra készülés kapcsán komoly feladatok várnak az MNB-re is.
– Az uniós belépéssel elvileg kötelezettséget vállalunk arra is, hogy az eurót is bevezetjük, ami tényleg komoly feladatokkal jár, például be kell lépnünk az ERM–II árfolyamrendszerbe. A monetáris uniós tagsággal pedig gyakorlatilag megszűnik a Magyar Nemzeti Bank önállósága, részévé válik az európai jegybankok rendszerének.
– A gyakorlati feladatok közé tartozik az eurókészpénz bevezetése. Hogyan valósul ez meg?
– Úgy tervezzük, hogy a bankjegyeket külföldön állíttatjuk elő, mivel erre óriási nyomdai kapacitás épült ki az Európai Unióban, és ez a megoldás így jóval olcsóbb lesz. Az érméket viszont itthon akarjuk verni. Ami viszont a legfontosabb: teljes gőzzel készülnünk kell arra, hogy Magyarország 2004-ben az EU, 2007-ben pedig a Gazdasági és Monetáris Unió tagja legyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.