A magyar hídépítés egy évszázada a Ganz Rt.-nél

A mai Ganz Acélszerkezet Rt. története 1874-ig nyúlik vissza. A Brünnből 1868-ban Budapestre települt belga Gillain A. & E. céget a magyar állam 1870-ben vásárolta meg, és Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára néven az Államvasutak igazgatósága alá rendelte. E század első negyedétől Magyar Királyi Állami Vas-, Acél és Gépgyárak, majd MÁVAG, 1959–87 között pedig Ganz-MÁVAG néven működött. Ezután Ganz Acélszerkezet Rt. néven önálló vállalattá vált. 1998-ban privatizálták.

Tudósítónktól
2002. 06. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt század közepén kezdődött rendkívüli ütemű vasútfejlesztés során a kisebb folyami és völgyhidak kőből és fából készültek. A fahidak lecserélésének és a további új hidak magyar kivitelezésének érdekében a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyárában az alapítást követő ötödik évben berendezkedtek vasszerkezetek gyártására és szerelésére is: létrehozták a hídépítési osztályt.
A gyár – és egyben az ország – hídépítésének történetében is csúcsidőszak az 1890–1911 közötti, amelyben – saját statikai számítás és kiviteli tervek szerint – öt Ti-sza-, sok egyéb nagyfolyami és számtalan kisebb híd mellett tíz Duna-hidat gyártott és szerelt fel. A gyár büszke lehet az 1896-ban fogalomba helyezett gyönyörű budapesti Ferenc József hídra és arra, hogy az 1903-ra elkészült Budapest Erzsébet lánchíd nemcsak a legnagyobb nyílású és az egyetlen olyan híd volt a Duna nyolc országot átszelő, teljes hosszán, amely a folyót mederpillér nélkül hidalta át, hanem az akkori világ legnagyobb fesztávú és minden idők legszebb lánchídja is.

A második világháború után a gyár hídépítő gárdája emberfeletti teljesítménnyel, tíz év alatt építette újjá a lerombolt, korábban száz év alatt elkészült hidakat. Az újjáépítés korszakának utolsó és egyben legkiemelkedőbb alkotása az Erzsébet kábelhíd.
A jelentős hídépítő-kapacitás kihasználására komoly exporttevékenység is indult. A 30-as évek végén Törökország számára gyártott és a helyszínen felszerelt hét vasúti hidat; 1956–58 között felépítette a Nílus máig is leghosszabb (910 méter) közúti-vasúti hídját; 1964-ben 35 vasúti hidat Indiában; 1970–72 között két közúti hidat az NDK-ba, majd 1971–76 között 45 vasúti hidat Csehszlovákiába exportált. 1961-ben Letenyére, 1969-ben Barcsra szállított jugoszláv határhidakat. Ezt követően Jugoszláviának négy közúti Duna-hidat, egy Száva- és egy Drina-hidat, összesen több mint 23 ezer tonna hegesztett hídszerkezetet gyártott (a helyszíni szerelést minden esetben a jugoszláv Mostogradnia cég végezte). Ezek sorából kiemelkedik a Novi Sad-i ferde kábeles híd. 1981-ben – görög megrendelésre – két athéni közúti felüljáró, 1984-ben Vietnamnak öt vasúti híd készült.
Az 1999-ben 125 éves jubileumát ünneplő Ganz Acélszerkezet Rt. az acél hídfelszerkezetek kivitelezése terén ma Magyarország egyetlen nagy múltú, világviszonylatban is jelentős gyára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.