Aggasztó lappiaci kilátások Németországban

Csökkenő hirdetések, megszűnő mellékletek és elbocsátott újságírók – az utóbbi időben leginkább ez jellemzi a német nyomtatott sajtó világát. A szakma válságáért elsősorban a gazdaság kritikus helyzetét teszik felelőssé.

Stefan Lázár
2002. 06. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A számok nem hazudnak és aggasztó tényre világítanak rá: a német nyomtatott sajtó az utóbbi fél évszázad legnagyobb gondjaival küzd, és anyagi helyzete egyre kiszámíthatatlanabb. A krízishelyzet éppen úgy vonatkozik a nagy hagyományokkal rendelkező, országos szinten terjesztett újságokra (Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Welt), mint a gazdasági szakla-pokra (Handelsblatt, Financial Times Deutschland). A kiadóvállalatokra nehezedő sokkhatás annál is inkább nyomasztó, mert az ezredfordulóig rendre imponáló mérleggel rendelkeztek, és nagyvonalú expanziós terveket kovácsolhattak. A fordulatról az ország egyre súlyosbodó gazdasági helyzete tehet, amely azt eredményezte, hogy a hirdetések száma zuhanórepülésre emlékeztető sebességgel csökkent, holott az újságok költségvetésének kétharmada ebből a forrásból táplálkozik. „A szakma nehéz válságba jutott”– hangoztatta Wolfram Weimer, a Springer konszern két lapja, a Berliner Morgenpost és a Welt rohamléptekkel egyesített szerkesztőségének vezetője. „A helyzet annyira súlyos, hogy hasonlót mindeddig nem éltünk át”– mondotta Jochen Becker, a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) ügyvezetője. „A hirdetések forgalma a nyolcvanas évek színvonalára esett vissza” – állapította meg Heinz-Werner Nienstedt, a Handelsblatt menedzsere. 2001-gyel összehasonlítva a visszaesés a Weltnél 20, a Süddeutsche Zeitungnál 31, a FAZ-nál 42, a Handelsblattnál 30 százalék.
Az aggasztó adatok a színvonalukra oly büszke lapok nívóját is fenyegetik. A kiadók a szerkesztőségekben foglalkoztatott munkatársak létszámcsökkentésében látják a leggyorsabb lehetőséget a költségek leszorítására. Így a Berliner Morgenpost és a Welt fúziója háromszáz munkahelyet szüntetett meg. A leépítés állítólag évi tizenötmillió euró megtakarítást eredményez. A gazdasági problémák automatikusan a publicisztikai teljesítőképességet is befolyásolják: kevesebb szerkesztő – kevesebb oldal – kevesebb információ – kevesebb háttéranyag. A politikai, gazdasági és kulturális élet fórumán az eddig oly nagyra tartott sokrétűség sorsa forog kockán.
„Emögött mindig intelligens fej bújik meg” – hangzott a Frankfurter Allgemeine Zeitung, a német polgári réteg vezető lapjának találó reklámja. A fennállásának ötvenedik jubileumát ünneplő újság vezetői most éppen a FAZ szellemi pozíciójáért aggódnak. Komoly veszteségként könyvelik el a fővárosi melléklet, a Berliner Seiten megszüntetését. A főváros életének sajátosságaival foglalkozó, első alkalommal 1999 szeptemberében piacra került melléklet terjedelmét már áprilisban csökkentették.
A tizenkét főállású szerkesztő most abban bízik, hogy a tárcarovat – a Feuilleton – megfelelő terjedelemben foglalkozik majd a főváros témáival, továbbra is munkát biztosítva számukra. Június 30-tól beszünteti megjelenését a FAZ angol nyelvű kiadása is, amely a FAZ English Edition cím alatt 2000 áprilisa óta az International Herald Tribune mellékleteként jutott el az olvasókhoz.
„Az egész szakma kénytelen lesz alacsonyabb üzleti színvonalra berendezkedni. Általános konszolidációra legfeljebb 2003-ban számíthatunk” – állapította meg Heinz-Werner Nienstedt, a Handelsblatt ügyvezetője.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.