Butítás a gyógyszerreklámmal

A gyógyszerfogyasztás folyamatos növekedésére számít az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója. Matejka Zsuzsa lapunknak adott interjújában leszögezte: nem kívánják több évre előre az infláció alakulása alapján meghatározni a gyógyszerek áremelkedésének mértékét. A szakember beszélt arról is: olyan rendszer kialakításán dolgoznak, amely lehetővé tenné, hogy a betegek ne csak háziorvost, hanem patikát is választhassanak. Így a gyógyszerész is komplex gondozójukká válna: tudna betegségeikről és gyógyszerfogyasztásukról.

2002. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A társadalombiztosító által támogatott gyógyszerek esetében nem hajtották végre az Orbán-kormánynak a gyártókkal tavaly kötött megállapodását, ami átlagosan ötszázalékos áremelést tett volna lehetővé júliustól. Nem félnek attól, hogy a gyártók megbosszulják ezt, és jelentősen emelik majd a nem támogatott készítmények árát?
– A nem támogatott orvosságoknál valóban a gyártó határozza meg az áremelés mértékét, abba nincs beleszólásunk. De az azonos hatóanyagú készítményekből olyan nagy a választék, hogy egy mértéktelen áremelés biztosan piacvesztést okozna számukra.
– Nem felelőtlenség erre számítani?
– Nagyon nagy az árverseny a gyártók között.
– A kassza, pontosabban a keret szűkössége miatt nemcsak hogy az áremelést nem engedélyezték, de új készítményeket is csak korlátozott számban fogadnak be a támogatotti körbe. Az ötszázalékos emelésnél nem sújtja-e jobban a betegeket, hogy egyes gyógyszereket képtelenek megvenni, mert nincs rájuk támogatás?
– Támogatás elbírálására váró új készítmény valóban több mint hatszáz van. Ezek többsége azonban nem jelent új fegyvert a terápiában, hatóanyaguk ugyanis azonos. Közülük soknak csak a kiszerelése más. Vannak olyan készítmények is, amelyek nagyon hasonló hatásúak és mellékhatásúak, csak a gyártó valami apró változtatás után ráfogja, hogy egyes betegeknél jobb hatás érhető el vele. Tudjuk azonban, hogy ez sem hoz érdemi újítást. Egy kezemen meg tudom számolni azokat a „befogadásra váró” termékeket, amelyek egy-egy betegség kezelésénél valóban áttörést eredményeznek. Ezeket a gyógyszereket az igazán rászoruló betegek most is megkapják az egyedi méltányossági rendszerben.
– Megkezdték a gyógyszerek árának összehasonlítását az uniós árakkal, mert kiderült, hogy egyes orvosságok furcsa módon nálunk többe kerülnek, mint Nyugat-Európában. Mely készítmények ezek?
– A támogatottak közül a rosszindulatú daganatos betegségek, valamint az immunrendszer gyógyítására való orvosságoknál tapasztaltunk ilyet, és számos, vény nélkül kapható készítménynél is.
– Gondolom, ezeknél árcsökkentést szeretnének elérni. Hogyan fogják erre rávenni a gyártókat?
– Három dologgal lehet ösztönözni a gyártókat az árcsökkentésre. Az egyik az a tény, hogy januártól jelentősen bővítjük a közgyógyellátási listát. Így jóval több olyan termék lesz, amelyért a közgyógyellátásra jogosult betegeknek nem kell fizetniük. A másik, hogy bizonyos szív- és érrendszeri készítmények januártól ingyenesek lesznek. Biztos piacot jelent a gyártónak, ha egy terméke felkerül ezekre a listákra. A harmadik pedig az, hogy főleg a ritka betegségek kezelésére alkalmas, úgynevezett külön eljárás szerint beszerzett gyógyszereknél az egészségbiztosító egy meghatározott mennyiség megvásárlására szerződik a gyártóval. Tehát itt is mentesülnének a promóciós költségek alól, nagyobb lehet a nyereségük, ezért cserébe más termékeknél árat csökkenthetnek.
– Az Orbán-kormány által tavaly három évre megkötött megállapodás a legtöbb támogatott gyógyszernél az infláció arányában előre meghatározta az áremelés mértékét. Önök új, négy évre szóló megállapodást terveznek. Mekkora áremelést jelentene ez?
– Nem akarjuk rögzíteni az áremelés mértékét. Éppen az a fő probléma most, hogy a rögzített mérték sem mindig indokolt. Túl egyszerű lenne csak az infláció alapján meghatározni az áremelés mértékét ahelyett, hogy minden évben megnéznénk: miként alakultak az árak az unióban és az alacsonyabb árszínvonalú országokban, illetve milyen gazdasági folyamatok jellemzik hazánkat az adott évben. Fontos szerepe van például a forint árfolyamváltozásának, vagy egy új készítmény megjelenésének is a piacon. Ha egy adott hatástani csoportban forgalomba kerül egy áttörő termék – ami lesöpri a palettáról a többit –, akkor azoknak lemegy az ára a nemzetközi piacon. Mi meg akkor azokat indexáljuk?
– Akkor miről szólna az említett megállapodás?
– A legfontosabb azt rögzíteni, hogy mikor kezdődnek a tárgyalások, meddig kell megállapodni az új árakról, és azokat mikor hirdetik ki. Továbbá meg kell határozni: mi a feltétele és a menete annak, hogy új termékek részesüljenek támogatásban, de ez utóbbit nem egy polgárjogi szerződésben, hanem jogszabályban szükséges rögzíteni.
– Indokolt-e négyéves megállapodást kötni, amikor a szerződéskötéskor már nem lesz hátra annyi a ciklusból? Mint bebizonyosodott, egy esetleges kormányváltásnál mindkét fél kellemetlen helyzetbe kerülhet.
– Értelemszerűen ez a kormányzat addig köthet megállapodást, ameddig a mandátuma szól.
– A nemzeti össztermék egészségügyre fordított részéből arányaiban többet költünk gyógyszerre, mint az unióban. Indokolt-e ez?
– Azzal kell szembenézni, hogy a gyógyszerfogyasztás a jövőben növekedni fog. Egyrészt a születéskor várható élettartam emelkedése miatt, ami a gyógyszerszedésre szorulók korának kitolódásával jár együtt. Másrészt azért, mert a vény nélküli, öngyógyító, egészségfejlesztő gyógyszerfogyasztás térnyerése intenzívebb lesz – igaz, ez nem a biztosító terhét növeli. A harmadik ok, hogy megjelennek azok a gyógyszerek, amelyek olyan betegségeket – például az AIDS-et – gyógyítják, vagy legalábbis az életminőséget szinten tartják, amelyeknél most alig tudunk elfogadható kezelést nyújtani. Kizárt tehát, hogy a gyógyszerre költött közfinanszírozás reálértéken csökkenjen.
– Vannak viszont olyan gyógyszercsoportok, például antibiotikumok, vagy a központi idegrendszer működésére ható szerek, amelyeknél irreálisan magas a fogyasztás. Hogyan próbálják ezt csökkenteni?
– Ma a lakosság általános hülyítése folyik például a nem támogatott gyógyszerkörben. Mennek a reklámok, és az emberek ezek alapján vásárolják az orvosságokat. Nem tudják, hogy milyen hatóanyagot tartalamaz, és hogy ugyanazt sokkal olcsóbban is megvehetnék. A gyógyszerésznek ugyan törvényi kötelezettsége lenne tájékoztatni a beteget a vény nélküli hatóanyag-választékról és az árakról. Ez azonban nem mindig, illetve igencsak kevés patikában történik meg, mert a gyógyszerész nem érdekelt abban, hogy az olcsóbbat adja. A drágábbnál ugyanis magasabb árrést érvényesíthet.
– Miként teremtenék meg az érdekeltséget?
– Az érvényben lévő degreszszív árrésrendszer nem alkalmas arra, hogy takarékosságra ösztönözze a gyógyszerészt. Jelenleg ugyanis minél alacsonyabb egy gyógyszernek az ára, százalékosan ugyan annál magasabb rajta az árrés – azaz a patika bevétele –, összegszerűen azonban az árrés annál nagyobb, minél drágább a készítmény. A rendszeren nem változtat az sem, hogy a 3500 forintnál drágább gyógyszereknél befagyasztották az árrést 630 forintra, mert a recept nélküli szerek többsége ennél kevesebbe kerül. Ezért újra kellene gondolni az árrés-finanszírozási rendszert. Többek között azért is, mert jelenleg a patikák többsége nem, vagy csak minimális menynyiségben tartja készletben a 3500 forintnál drágább készítményeket, holott az ennél magasabb árkategóriába számos életfontos ságú termék tartozik, például az inzulinok.
– Konkrétan mit terveznek?
– Személy szerint régi vágyam az úgynevezett családi patikarendszer bevezetése, ami Hollandiában működik. Ez azt jelenti, hogy nemcsak háziorvost választ a beteg, hanem patikát is, ahová bejelentkezik. Nyilvántartásba kerülnek – a patika informatikai rendszerébe – a krónikus betegségei, esetleges allergiája és egy évre visszamenőleg a vényre és vény nélkül szedett gyógyszerei. Ily módon a gyógyszerész komplex gondozójává válik a betegnek. Ekkor felvetődik, hogy nem árrésrendszert kellene működtetni, hanem ezt fokozatosan ki kellene váltani egy fix juttatással, valami hasonlóval, mint a háziorvosok kártyapénze. Így a gyógyszerész nem abban lesz érdekelt, hogy minél több gyógyszert adjon el, hanem abban, hogy minél több beteg válassza őt. Ezzel kapcsolatban elkezdődtek az egyeztetések a kamara képviselőivel.
– A patikusok érdekeltségének megteremtése mellett az orvosok gyógyszerfelírását is ésszerűsíteni kellene. Ennek érdekében mit terveznek?
– Az irányított betegellátási modellben az orvos sajátjaként bánik a tb pénzével. A rendszer most csak az 500 ezer fős lélekszámnál kisebb településeken működik; ezt a korlátot jövőre eltöröljük, így mások is csatlakozhatnak. Gondolkodunk azon is, hogy országos érdekeltségi rendszert teremtünk, például gyógyszerbüdzsé bevezetésével. Ez azt jelenti, hogy meghatároznánk egy keretet betegszám és betegségcsoport szerint a gyógyszerfelírásra, és ha azt túllépi az orvos, akkor azt részletesen meg kell indokolnia, ha megtakarít, akkor pedig részesedne a megmaradó pénzből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.