Csapdahelyzetben a tömegközlekedés

Az elmúlt években a fővárosi önkormányzat pénzhiányra hivatkozva sorra szüntette meg és ritkította a BKV járatait. A Magyar Közlekedési Klub szerint a fővárosi önkormányzat az elmúlt nyolc évben reálértéken számolva kevesebb mint a felére csökkentette a BKV-nak nyújtott támogatását, s ez fokozott vagyonfeléléshez, a tömegközlekedési hálózat szükséges karbantartásainak és felújításainak elmaradásához, a viteldíjak emeléséhez vezetett. A főváros szerint kezdetben az utasszám csökkenése indokolta a járatok ritkítását, később viszont már nem jutott pénz a fejlesztésekre.

2002. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem szabad emelni a tömegközlekedési viteldíjakat, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy minden emelés az utasszám csökkenését és a tömegközlekedés térvesztését okozhatja – olvasható a Magyar Közlekedési Klub tanulmányában.
A BKV azonban az elmúlt években több milliárd forint hiányt halmozott fel. A közlekedési klub szerint a társaságnak évről évre legfeljebb négy-öt milliárd forint jut a meglévő hálózat működőképességének megőrzésére, pedig ehhez 2010-ig évente legalább húszmilliárd forintra lenne szükség.
Deutsch Tamás, a Fidesz budapesti elnöke nemrég egy lapunknak adott interjújában szintén nehezményezte a tömegközlekedés leépítését. Az egyik legsúlyosabb fővárosi gondnak tartotta, hogy az elmúlt tíz évben száz kilométerrel rövidebb lett a tömegközlekedési eszközök által befutott úthálózat hossza, hetvenezerrel kevesebb ülőhely van a buszokon, a villamosokon és a HÉV-eken.
A közlekedési szakértők és a környezetvédők kínáltak megoldást a gondokra, de eddig süket fülekre találtak. Javaslataik szerint egyre több vonalon forgalmi előnyöket kell biztosítani a tömegközlekedésnek, így viszonylag kis befektetéssel jelentősen javítható a közösségi közlekedés színvonala, és számottevő megtakarítást érhet el a BKV Rt. Fejleszteni kell az elővárosi vasúti közlekedését, ezen belül fontos feladat a HÉV-vonalak korszerűsítése, járatainak sűrítése is.
Fel kell gyorsítani a Budapesti Közlekedési Szövetség előkészítési munkáit, hogy végre létrejöjjön a tarifaközösség. Bővíteni kell a villamoshálózatot a meglévő vonalak összekapcsolásával, hogy átszállás nélkül lehessen eljutni minél nagyobb távolságra. Ezekhez a fejlesztésekhez persze jóval több forrásra lesz szükség. Különösen súlyosan érinti a probléma a külső kerületeket, ahonnan a polgárok gyakran több mint egy óra alatt juthatnak be a munkahelyükre a tömegközlekedési eszközökkel.
– Több javaslatot is benyújtottunk a BKV Rt.-nek a járatok összekötésére, meghosszabbítására, illetve megállók áthelyezésére, de többnyire azt a választ kaptuk, hogy erre csak akkor van mód, ha az önkormányzat állja a felmerülő költségeket – tájékoztatott Szabolcs Attila, a XXII. kerület polgármestere. A kerület például kérte a 150-es busz vonalának meghosszabbítását, de ez legalább két plusz járművet igényel, ami negyvenmillió forintba kerül a közlekedési vállalatnak évente, amit nem vállalt a társaság. Egy, a Camponától induló körjáratot is kért a helyi önkormányzat, de szintén azt a választ kapták, hogy a helyhatóságnak kell vállalni ennek költségeit.
Minden évben kétszer tárgyalunk a főváros egyik középszintű osztályvezetőjével, ahol természetesen a tömegközlekedés is szóba kerül – nyilatkozta lapunknak Hoffmann Attila, a XVII. kerületi terület és városfejlesztési bizottság elnöke. Rámutatott: összességében pozitívan értékeli a folyamatos tárgyalássorozatot, a rákoskerti buszjárat beindítását sikerként könyvelik el. Más esetekben azonban folyamatosan csak ígérgetések hangzanak el, és évekig nem történik semmi. Tervezik a Rákoskeresztúron található központi buszpályaudvar áthelyezését, mert a zsúfoltság bizonyos napsza-kokban már szinte elviselhetetlen. A főváros középtávú terveiben szerepel a 28-as gyorsvillamos meghosszabbítása Rákoskeresztúr központjáig – tette hozzá.
Szórványos egyeztetések előfordulnak, ám a kerület érdekei a legritkább esetben kapnak hangsúlyt – érzékeltette a XVIII. kerületi állapotokat Sonnewend László fideszes frakcióvezető. Az 50-es hannoveri villamost egy olyan kirakatmegoldásnak jellemezte, amely nem oldhatja meg az alapvető helyi tömegközlekedési problémákat: a Polgári Szövetség frakcióvezetője különösen botrányosnak tartja, hogy a 82 és a 82A jelzésű autóbuszjáratok menetidejét a BKV megfelezte, és létrehozott egy másik járatcsaládot, amely éppen csak érinti Pestszentimrét.
Évek óta rendkívül komoly harcokat vívunk a BKV Rt.-vel, mert Soroksár egyes részei tömegközlekedéssel megközelíthetetlenek – jelentette ki Soroksár polgármestere, Geiger Ferenc. – Az egyetlen busz- és HÉV-járat ritkán jár, rendkívül hosszú a menetidő, az utasok számára pedig gazdaságtalan az útvonal. Kéthavonta levelet írok a BKV igazgatójának és a főváros illetékes ügyosztályának, de elutasítanak azzal az indokkal, hogy a forgalom nem igényli új járatok beindítását.
– Nem igaz, hogy a BKV négy-ötmilliárd forint támogatást kap évente, hiszen idén is 15 milliárdot adtunk a vállalatnak, és még hatmilliárdot a fejlesztésekre – szögezte le Rakovszky János, a főváros tömegközledési alosztályának vezetője. – Az sem felel meg a valóságnak, hogy ilyen mértékben csökkentette a támogatást a főváros, és a viteldíjak emelése sem érte el még az infláció szintjét sem – tette hozzá. Az alosztályvezető elismerte, hogy a BKV Rt.-nek tavaly csaknem hétmilliárdos vesztesége volt, de állította, hogy a kapacitások csökkentésének nem ez az oka, hanem főként az utasszám kilencvenes évekbeli visszaesése. Megjegyezte: később ugyan ez zsúfoltságot okozott, de a szükséges fejlesztésekhez szűkösek a főváros forrásai.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.