Halaszthatatlan a Balaton vízpótlása

A Balaton történetében nem példa nélküli a mostanihoz hasonló alacsony vízszint, legutóbb 1992 októberében csökkent a vízállás 57 centiméterre, de hasonló jelenség minden évtizedben tapasztalható volt legalább egyszer. Kóródi Mária környezetvédelmi és vízügyi miniszter ugyanakkor tegnap Siófokon úgy fogalmazott: korai kongatni a vészharangot, viszont üdülési, hajózási, halászati, horgászati, illetve környezetvédelmi érdekből is halaszthatatlan a vízpótlási terv mielőbbi elkészítése és megvalósítása.

2002. 07. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tapasztalom, senki sem érez ma felelősséget a Balatonért, és bár a tó jövőjéért együtt kell munkálkodnia az állami szerveknek, önkormányzatoknak, szállodáknak, jachtkikötőknek, kijelentem: a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) vállalja a Balaton vízpótlásáért az állam által rárótt tulajdonosi felelősséget – szögezte le tegnapi tájékoztatóján Kóródi Mária. A környezetvédelmi tárca vezetője hozzáfűzte: ez a felelősség egyben azt jelenti, hogy vállalják a koordinációt a KVM, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium turisztikai államtitkársága, a Balatonfejlesztési Tanács és az üdülőhelyi önkormányzatok között.
Kóródi hangoztatta: habár a tó vízállása alacsonyabb a tavalyinál, és a nyár végére további tíz centiméteres csökkenéssel rendkívüli helyzet állhat elő, tudni kell, hogy a Balaton átlagos mélysége még ma is három méter.
A szakminiszter szerint az első fontos teendő tehát a vízszint emelése, a második annak vizsgálata, hogy milyen hatással lesz ez a tó élővilágára. Számolni kell ugyanis azzal, hogy a szóba jöhető mesterséges vízpótlás olyan beavatkozás, amely már természeti értékeket veszélyeztet. Vizsgálandó továbbá, hogy a ráfordítás összhangban lesz-e a környezetvédelmi és a vízügyi érdekekkel. – Kotorni kell a Balaton medrét, de nem mindenütt, ezért a KVM térképet készít, ám a majdani beruházási költségek egy részét az önkormányzatoknak kell vállalniuk – figyelmeztetett Kóródi Mária. Ugyanakkor úgy vélte: az iszap elhelyezésére szolgáló zagytelep építése állami feladat.
Újságírói kérdésre válaszolva közölte: miután a tó ez idő szerint több vízügyi és környezetvédelmi hatóság gondoskodását élvezi, a párhuzamosságok és az átfedések megszüntetéséért a KVM „átvilágítja” az üdülési régiót. A tárca tervei között az is szerepel, hogy őszszel tudományos konferencián vitatnák meg a Balaton jövőjét, mindenekelőtt a vízpótlás lehetséges módszereit.
***
Sekély vízben törnek a hajócsavarok. Július végéig több mint húsz balatoni hajó csavarja sérült meg vagy vált használhatatlanná – közölte lapunkkal Kapócs Ferenc, a Balatoni Hajózási Rt. (BH Rt.) kereskedelmi igazgatója. Főként a katamaránok és a mély merülésű személyszállító hajók sérülhetnek meg a tó alacsony vízállása miatt. A hajócsavarok javítása, illetve cseréje esetenként helyben, a vízi jármű oldalra fordításával is megtörténhet, ám a mozgásképtelenné vált hajót legtöbbször a siófoki sójatérbe kell vontatni. A BH Rt.-nek eddig többmilliós kárt okoztak az alacsony vízállás okozta hajócsavar-sérülések – közölte a társaság kereskedelmi igazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.