Úgy tapasztalom, senki sem érez ma felelősséget a Balatonért, és bár a tó jövőjéért együtt kell munkálkodnia az állami szerveknek, önkormányzatoknak, szállodáknak, jachtkikötőknek, kijelentem: a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) vállalja a Balaton vízpótlásáért az állam által rárótt tulajdonosi felelősséget – szögezte le tegnapi tájékoztatóján Kóródi Mária. A környezetvédelmi tárca vezetője hozzáfűzte: ez a felelősség egyben azt jelenti, hogy vállalják a koordinációt a KVM, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium turisztikai államtitkársága, a Balatonfejlesztési Tanács és az üdülőhelyi önkormányzatok között.
Kóródi hangoztatta: habár a tó vízállása alacsonyabb a tavalyinál, és a nyár végére további tíz centiméteres csökkenéssel rendkívüli helyzet állhat elő, tudni kell, hogy a Balaton átlagos mélysége még ma is három méter.
A szakminiszter szerint az első fontos teendő tehát a vízszint emelése, a második annak vizsgálata, hogy milyen hatással lesz ez a tó élővilágára. Számolni kell ugyanis azzal, hogy a szóba jöhető mesterséges vízpótlás olyan beavatkozás, amely már természeti értékeket veszélyeztet. Vizsgálandó továbbá, hogy a ráfordítás összhangban lesz-e a környezetvédelmi és a vízügyi érdekekkel. – Kotorni kell a Balaton medrét, de nem mindenütt, ezért a KVM térképet készít, ám a majdani beruházási költségek egy részét az önkormányzatoknak kell vállalniuk – figyelmeztetett Kóródi Mária. Ugyanakkor úgy vélte: az iszap elhelyezésére szolgáló zagytelep építése állami feladat.
Újságírói kérdésre válaszolva közölte: miután a tó ez idő szerint több vízügyi és környezetvédelmi hatóság gondoskodását élvezi, a párhuzamosságok és az átfedések megszüntetéséért a KVM „átvilágítja” az üdülési régiót. A tárca tervei között az is szerepel, hogy őszszel tudományos konferencián vitatnák meg a Balaton jövőjét, mindenekelőtt a vízpótlás lehetséges módszereit.
***
Sekély vízben törnek a hajócsavarok. Július végéig több mint húsz balatoni hajó csavarja sérült meg vagy vált használhatatlanná – közölte lapunkkal Kapócs Ferenc, a Balatoni Hajózási Rt. (BH Rt.) kereskedelmi igazgatója. Főként a katamaránok és a mély merülésű személyszállító hajók sérülhetnek meg a tó alacsony vízállása miatt. A hajócsavarok javítása, illetve cseréje esetenként helyben, a vízi jármű oldalra fordításával is megtörténhet, ám a mozgásképtelenné vált hajót legtöbbször a siófoki sójatérbe kell vontatni. A BH Rt.-nek eddig többmilliós kárt okoztak az alacsony vízállás okozta hajócsavar-sérülések – közölte a társaság kereskedelmi igazgatója.
Gulyás Gergely: A háborús veszély nagyobb, mint valaha