Itt a nagy összecsapás: az idősek vagy a fiatalok a jobb sofőrök?

Sokan azt gondolják, hogy az idősek veszélyesebbek az utakon, mint a fiatalok, pedig a helyzet ennél jóval összetettebb. A „fiatal vagy idős sofőr” kibékíthetetlen ellentétre Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus meghökkentő példákkal válaszolt a sonline.hu-nak.

Forrás: sonline.hu2025. 11. 22. 9:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idős sofőrökkel kapcsolatos kritikák időről időre felerősödnek: sokan úgy vélik, 65-70 év felett már automatikusan veszélyes autót vezetni, sőt vannak, akik szerint a jogosítványt is el kellene venni ettől a korosztálytól. Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus leszögezi, hogy ez a megközelítés súlyosan leegyszerűsíti a valóságot.

 A közvélemény szívesen keres bűnbakot, de a statisztikák és a pszichológiai háttér azt mutatja: nem ott van az igazi kockázat, ahol sokan gondolják. A szakember szerint a legnagyobb baleseti kockázat világszerte – így Magyarországon is – egyértelműen a 18-25 éves korosztályhoz kötődik.

Nem azért, mert rosszabbak lennének, hanem azért, mert az agynak a felelős döntéshozatalért, a kockázatvállalás kontrolljáért és a helyzetfelismerésért felelős funkciói ebben az életkorban még nem működnek teljes érettséggel. Ehhez társul a kevés vezetési tapasztalat és az önismeret hiánya, ami miatt a fiatalok gyakran túlértékelik saját képességeiket. 

Sokszor nem is azért veszélyesek, mert vakmerőek, hanem mert még nincsenek tisztában azzal, hol vannak a határaik.

„Ez az a korosztály, amely a legtöbb balesetet produkálja” – fogalmaz a pszichológus a sonline.hu-nak, hangsúlyozva, hogy ez egy természetes fejlődési szakasz, amin mindenki átmegy. Ezzel szemben az idősebb sofőrök helyzete sokkal heterogénebb és árnyaltabb. A tapasztalat, a rutin, a szituációk felismerése és a szabálykövetés általában erősebben jelenik meg náluk, mint a fiataloknál. A kor előrehaladtával ugyan változik a reakcióidő, a látás vagy a koordináció, de a pszichológus szerint sokkal nagyobb eltérések vannak egyéni szinten, mint életkori csoportok között. 

Van, aki 70 évesen is magabiztosan, biztonságosan vezet és akár oktat, és van, aki 65 évesen már bizonytalanabb. 

Ettől függetlenül a számok egyértelműek: ha az arányokat vizsgáljuk, a 65-75 évesek arányosan kevesebb balesetet okoznak, mint a 18-25 évesek. A közbeszéd egyik legmakacsabb tévhite tehát – miszerint az idősek jelentik a legnagyobb veszélyt – nem állja meg a helyét.

Borítókép: illusztráció (Fotó: MW)
 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.