Két évvel ezelőtt nevezték ki Varsányi Pétert a Fővárosi Közterület-felügyelet élére. 2000-ben a főpolgármesteri hivatal értesítése alapján száztizenhétmillió forintot irányzott elő a következő, 2001-es évre. Azonban a januártól áprilisig terjedő, első negyedéves időszakban az összegből kilencvenhétmillió forint elfogyott, ami a legóvatosabb becslések alapján nyolcezer darab gépkocsi elszállítását feltételezte. Varsányi Péter azonnal belső vizsgálatot rendelt el, mert kiderült: a gépkocsikat begyűjtő Alman Kft. telephelyén maximum háromszáz autó fér el úgy, hogy közben figyelembe kell venni a kötelező három hónapos tárolási időtartamot is. A nyilvánvaló ellentmondás hatására Varsányi különösen nagy kárt okozó csalás miatt feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a Budapesti Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi főosztályán, ahol elrendelték a nyomozást. A házkutatás során dokumentumokat foglaltak le, illetve a közterület-felügyelet roncsautók beszállításával kapcsolatos adatokat tartalmazó számítógépét. A rendőrség ingatlan-, okmány- és gépjárműszakértőt is kirendelt, továbbá több mint negyven tanút meghallgatott a nyomozás folyamán, akik valamilyen formában kapcsolatba kerültek a roncsautók elszállításával. A múlt héten befejeződött nyomozás után bebizonyosodott: tényekkel, dokumentumokkal és adatokkal alátámasztva a szakértői véleményeket is figyelembe véve közel huszonkilencmillió forintos csalásra derült fény, amely összeg azonban még emelkedhet. A rendőrség az ügy iratait vádemelési javaslattal megküldte a fővárosi ügyészségnek. Az ügy egyetlen gyanúsítottja az Alman Kft. ügyvezető igazgatója, akit, ha bebizonyosodik bűnössége, egytől öt évig terjedő szabadságvesztésre ítélhetnek.
Időközben a főpolgármesteri hivatal új pályázatot írt ki a roncsok elszállítására, amit az új cég a napokban meg is kezdett. A még 2001 júniusában felszámolt Alman Kft. által a főváros kezelésében lévő közterületeken hagyott roncsautók száma jelenleg nyolcvannégy darab. Varsányi Péter hozzátette: – Természetesen tudjuk, hogy a főváros területén ennél több, az enyészetnek átadott gépjármű található, elsősorban a peremkerületi lakótelepeken és a kertvárosi részeken, de erről a fővárosnak pontos és megbízható adata nincs. Ezen roncsok elszállítása elsősorban az adott kerületi önkormányzat feladata. Végül a közterület-felügyelet vezetője lapunknak beszámolt arról is, hogy okulva az esetből a roncsautók elszállításának menete olyan biztonsági garanciákkal bővült, amely kizárja a visszaélési lehetőségeket. A legújabb módszer értelmében amikor a közterület-felügyelő a helyszínre érkezik, fényképet készít az elhagyott autótestről és egy értesítőt helyez el rajta. A tulajdonosnak így két-három nap áll a rendelkezésére, hogy az értesítés után a megfelelő helyre szállítsa gépkocsiját.
Ellenkező esetben az alközponton keresztül a diszpécserszolgálatnak jelzik a gépkocsi megtalálási helyét, és a közterület-fel-ügyelet megrendeli az elszállítást végző cégtől az elszállítást. Utolsó fázisként a közterület-felügyelő az elvitel pillanatában újabb fényképet készít az autóról, majd attól a pillanattól kezdve a teljes felelősség a szállító céget terheli.
Arra a felvetésre, hogy vajon hogyan fordulhatott elő ez a csalássorozat, Varsányi Péter egy 1984-ben hozott igazgatói utasításra hivatkozott, amely még 2000 első negyedévében is szabályozhatta a roncsautók begyűjtésének menetét, és amelyben véleménye szerint rengeteg jogi kiskapu volt. Másrészt – tette hozzá – a kérdéses időpontban a közterület-felügyeletnek már nem volt igazgatója, de ő még nem volt kinevezve. Ez csak májusban történt meg.
A BRFK gazdaságvédelmi osztálya lezárta a nyomozást a fővárosi roncsautók elszállításával foglalkozó cég ügyvezetője, P. József ellen, s jelentős kárt okozó csalás bűntette miatt vádemelési javaslatot nyújtott be a Fővárosi Főügyészségre – értesült lapunk Borbély Zoltántól az ügyészség szóvivőjétől. Hozzátette: a bűncselekmény 1–5 évig tartó szabadságvesztéssel büntethető.
A Főpolgármesteri Hivatal 1990-ben kötött szerződést egy a Főspedből alakult, gépjárművek szállításával foglalkozó céggel, amelynek P. József volt az ügyvezető igazgatója. A szerződés szerint a cégnek a közterületeken, illetve a közlekedési útvonalakon hagyott rendszám nélküli autókat kellett elszállítania, és 90 napig tárolnia. A kft. tevékenységére a Főpolgármesteri Hivatal 2000. évre 112 millió forintot különített el, ám a cég által áprilisig benyújtott számlák összege 97 millió volt, amit ki is fizettek. A Fővárosi Közterület-felügyelettel történt egyeztetéskor azonban kiderült: a cég a ténylegesen elvégzett szállítások többszöröséről állított ki számlákat. Ezért 2000 júniusában a Főpolgármesteri Hivatal büntetőfeljelentést tett P. József, a kft. ügyvezetője ellen. A nyomozáskor a rendőrség megállapította, hogy P. József 2000. januártól májusig jelentős túlszámlázással közel 29 millió forint kárt okozott.
Megkérdeztük Magyar Péter képviselőjelöltjét, mit szól ahhoz, hogy főnöke gyalázta?