Zarándoklat Csontváryhoz

Végh Alpár Sándor
2002. 07. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ember hajlamos elandalodni, mikor leszáll a törpebuszról, és indul a királyi palota felé. Itt a Korona cukrászda, ott Görgei szobra, balra előbukkan a Sándor-palota, mind csupa szépség, csupa történelem. És akkor hirtelen hegedűszó. A zászlórudak tövében egy hatvanas koma áll, hasa kibukik rossz nadrágjából: olcsó operett melódiákat nyekerget. Vonója régen láthatott gyantát, de nem ezzel van igazán baj – a fülhallásával.
Ilyen falsokat hallva az ember kicsit megnyújtja lépteit, szeretne távolodni a hamis hegedűtől, ám a Várban ez nem egyszerű. Huszonöt méter után belefutok egy hajadonba, aki szintén a vonós szakmát képviseli. Egy fokkal jobb előadó, ad a pontosságra, kottából játszik. Dülöngél is hozzá, ez a világtrend, a női hegedűs, ha ad magára, ma mind így csinálja. A Mátyás-kútig már csak egy klarinétost kellett átvészelni, és azt hittem, vége. De nem, tévedtem.
Közvetlenül a galéria kapuja előtt csepp híján keresztülestem egy fagylaltáruson. Jártam már néhány jeles múzeumban, de se a berlini Pergamon, se a barcelonai Picasso-gyűjtemény, vagy a moszkvai Tretyakov bejáratánál nem láttam fagylaltost. Pedig ott is működik a turistaipar, és ugyanolyan kártékony, de belül marad a tűréshatáron. Lehet, hogy augusztusban már lángossütő is lesz a Magyar Nemzeti Galéria kapuja előtt?
A múzeum küszöbét átlépve azt hiszi az ember, odabenn is akkora az áradat, mint a Halászbástyán vagy a siklónál. Nem akkora. „Júliusban a fürdőző turista jön, az pedig nem kíváncsi festményekre és szobrokra” – mondja egy szakmabéli hölgy. Közlésének egy része határozottan megnyugtat. Szörnyű élmény volt, amikor Berlinig utaztam, hogy lássam a nagy Gauguin-kiállítást, és egyetlen kép előtt nem tudtam megállni, rögtön arrébb löktek. Úgy viselkedtek az emberek, mint a meccsen. Hangosak voltak és kíméletlenek.
A múzeum legyen kicsit templom, ahol csendben társaloghatunk a művészet szentjeivel.
A mi nemzeti galériánk méreténél fogva inkább katedrális. Nem véletlen, hogy a vendéget Benczúr hatalmas vászna, a Budavár visszavétele fogadja. A festőről nemrég egy Rózsa Gyula nevű kritikus igen csúnyákat talált írni a Népszabadságban. A nevezettnek, aki kultúrkomisszárként üzemelt a hetvenes-nyolcvanas években, a magyar történelmi festészet nyilván csípi a szemét. Ami nem baj: de gustibus non est disputandum, ám jó lett volna, ha a dolgot némelyes színvonalon teszi. Nem úgy tette. Indulatai diktálták mondandóját.
Ilyesmiket olvasva az ember elgondolkodik, kik írtak hajdan a képzőművészetről, és kik írnak újabban. Itt van, mondjuk, Fülep Lajos. Őt összevetni Rózsa kritikussal már méreteik okán is képtelenség – a centiméter használatára egy fontos közéleti személyiség jogosított fel… A délceg református lelkész mellett a Benczúrt simfelő ember Sancho Panza sem lehetne, és akkor még nem szóltunk a szellemi különbségről. De hozhatom például Kállai Ernőt, Kassákot vagy Lyka Károlyt is – ezek az emberek tisztán, világosan fogalmaztak, nem valamely párt vagy valamely érdekcsoport szolgálatában álltak.
Világítótoronyként működtek, s nem csak a művészeknek szolgáltak igazodási pontként: a nézőt is segítették a tájékozódásban.
Helyettük most művészeti szekértáborok vívnak ádáz küzdelmet pénzért, paripáért, hírnévért. Az irányzatok élén nem festők állnak, mint hajdan, mikor még nem billent ki normális menetéből a világ. Kritikusok forgatják a kardot minden irányzat élén, legtöbbjük ma már nagyhatalom.
Senkit nem érdekel közülük, mit gondol a néző.
Nagyon hiányoznak ma a lykakárolyok. Pedig ők sokkal keményebben ítélték meg a művészet divatfiguráit és szélhámosait, mint bárki azóta. De, merthogy értettek hozzá, és megtanulták, mit illik, mit nem: a cipőjüket nem Benczúrba, Aba-Novákba vagy Kornissba törölték, mint néhány pártfi mindmáig teszi.
Ennek következménye, amit a Magyar Nemzeti Galériában látni.
Gyakran járok oda, és egyre kevesebb családot látok. Szép dolog a kedvezmény, ami próbálja a szülőket arra bírni, hogy jöjjenek el csemetéikkel, és mutassák meg nekik Csontváryt vagy Derkovitsot. Csak hát a kedvezmény kevés, ha a szülők nem tudnak a gyereknek Munkácsyról mit mondani. És azért nem tudnak, mert összezavarták őket az elmúlt évtizedek rózsagyulái. Elbizonytalanodtak, azt hiszik: amit értékesnek tudtak, túlhaladott, s rangos művészet csak az, ami a nyugatiakét formázza.
A Magyar Nemzeti Galéria sokat tehetne, hogy változtasson ezen, ám ennek mostanában nem sok jelét adja. Pedig szerte a világban eleven élet zajlik a múzeumokban. Nem tudom, hogyan csinálják, de eredményesebben csalogatják be a látogatót. Bereczky Lorándtól, a főigazgatótól tudom, hogy készülnek a nagy Mednyánszky-kiállításra, bevonva a szlovákokat is. Igen ám, de ez odébb van: csak 2003 őszén nyílik, addig pedig sok víz lefolyik a Dunán. Vagyis sok múzeumlátogató szeretne valami újat látni a galéria falai közt.
Ennek ellenére, és mert a magyar művészet a legszentebb dolog számunkra, fel kell látogatni a Várba. Elsősorban azért, hogy felidézzük mindazt, amit a nagy művekről tudunk. A mindennapok koptatják emlékezetünkben a színeket, a formákat.
Nekem, például, most egész más élményt adott Csontváry egyik képe: a Zarándoklat a cédrusokhoz. Oka egyszerű: láttam közben Olasz Ferenc filmjét, és egyszerűen csoda, mire képes a kamera, ha érdemes kéz tartja.
Egy nagy képnek másként figyelünk a részleteire, mint azéra, ami alig kéttenyérnyi. Olasz Ferenc a cédrus alatti tánc figuráit egészen közel hozta. Látjuk, hogy minden lány másként táncol az égi zenére, s hajladozásuktól mintha a kép is megmozdulna. Mintha mi is ott lennénk a cédrus alatt.
Így van vajon? Kicsit féltem, hátha a film túloz. Aztán ott álltam a kép előtt, s láttam, hogy nincs semmi túlzás. Vagy ha mégis, az egy zsenié, aki azzal biztat: vessük fel a fejünket, és nézzünk a magasba.
Már csak azért is, mert szemünket védeni kell a borzalmak, az olcsó hitványságok látásától, hogy azt fogadja be, ami magasztos, ami örök.
A galériában sok örök dolgot találunk. Ne akarjuk megnézni mindet, mert utóbb kevésre fogunk emlékezni. Ácsorogjunk egy-egy kép előtt hosszabban, de sose aszerint, mennyire ismert a művész neve. A szívünk vezessen, amire mostanában elég keveset hallgatunk. A zajok és a szónokok elnyomják halk hangjait.
A múzeumban csönd van, és itt örülhetünk annak is, amit próbáltak bennünk elrontani: hogy tiszteletet érezzünk fajtánk értékei láttán.
*
A Magyar Nemzeti Galéria címe: Budavári Palota, B, C, D épület, 1014 Budapest, Dísz tér 17. Telefonszáma: 375-7533. A múzeum naponta délelőtt 10-től este 6-ig látogatható, hétfő kivételével. A belépőjegy ára felnőtteknek 600, diákoknak, sorkatonáknak és 65 év alatti nyugdíjasoknak 300 forint. Ingyenes a látogatás gyerekeknek 6 éves korig, mozgássérülteknek és a többi nyugdíjasnak, valamint szombaton a 18 éven aluliaknak, ha két felnőtt kísérővel érkeznek, és a 18 éven felüli a diákoknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.