Buktatók a jövedelempolitikában

A száznapos program jelentős béremeléseket okoz a közszférában. A kormány ennek ellenére arra számít, hogy a versenyszektor visszafogja magát, és nem folytatódik a reálkeresetek gyors emelkedése. Elemzők szerint erre csekély a kilátás.

Barát Mihály
2002. 08. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óvatos jövedelempolitikát kíván folytatni a közeljövőben a kormányzat: az Európai Uniónak (EU) a napokban elküldött középtávú gazdaságpolitikai programban az a célkitűzés szerepel, hogy a versenyszférában a reálkeresetek a termelékenység és a jövedelmezőség arányában emelkedjenek, összhangban a versenyképesség megőrzésének és a foglalkoztatás bővítésének céljával. A kormányzat szerint e célokat elősegíti a munkaadók társadalombiztosítási terheinek fokozatos mérséklése, illetve az adóterhek csökkentése is. Utóbbiak nyomán viszonylag alacsony nominális bérnövekmény mellett is érezhetően növekednének a nettó keresetek. (A tervezet szerint jövőre a versenyszektorban ötszázalékos bruttó átlagkereset-növekedés várható, ami a készítők számításai szerint kétszázalékos reálnövekménynek felel meg.)
A kabinet száznapos programban vállalt kötelezettségek így jelentős kötelezettségeket rónak a kormányzatra, és komoly mértékben megszabják az államháztartás kiadásait. Nem valószínű azonban, hogy egyúttal visszafogottságra ösztönöznék a versenyszférát, amely az utóbbi két évben soha nem látott mértékben növelte a kereseteket.
Emlékezetes: ez év szeptembertől ötven százalékkal emelkedik a közalkalmazottak bére, 2003-ban pedig életbe lép a köztisztviselők béremelésének második üteme. A minimálbér átlagkeresethez viszonyított aránya számottevően jobb lett, hiszen az 2001-ben és idén csaknem duplájára emelkedett, és szeptembertől – legalábbis az alkalmazottak számára – adómentes lesz. A „diplomás minimálbér” bevezetése újabb keresetnövekedést jelent a közszférában. Ezeket a változásokat pedig elemzők szerint a versenyszektor bizonyosan ellentételezni fogja, nem utolsósorban a minimálbér-emelések okozta „bértorlódás” csökkentése érdekében.
A pénzügyi kormányzat többször deklarálta, hogy a drasztikus mértékű béremelések után a következő években kissé „visszafogja magát” a közszférában is. Ezt a középtávú program úgy tálalja, hogy 2004-ben és 2005-ben a közférában a keresetnövekedés mértéke a versenyszféráéval azonos lesz. Az államháztartás szempontjából ez az álláspont mindenképpen védhetőnek tűnik, de az érdek-képviseleti szervezetek nyilván kevésbé lesznek hajlandók kompenzálni a kassza nehéz helyzetét. Ezeken a területeken ugyanis a kormánynak évtizedes lemaradásokat kell(ene) behoznia.
***
Közelítünk az EU-hoz. Az elmúlt években elkezdődött a hazai bérek fokozatos közelítése az Európai Unió színvonalához – áll a középtávú gazdaságpolitikai programban. Míg a feldolgozóipari munkások bruttó átlagkeresete – vásárlóerő-paritáson számolva – 1998-ban az EU átlagának nagyjából 27 százalékát tette ki, 2000-re ez az arány 30 százalékra javult. 2001-ben és idén folytatódik a trend, mert a két év alatt Magyarországon összesen 18-19 százalékkal nőnek a reálbérek, míg az uniós országok átlagában csak 2-3 százalékkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.