Kaposvár. Miután Kőröshegy önkormányzata és az erdészeti hatóság is egyetértett azzal, hogy Zamárdi és Balatonföldvár között, Kőröshegytől délre egy völgyhídon fusson tovább az autópálya új szakasza, úgy látszott, lezárul a „somogyi M7-es vita”. De nem ez történt, mert időközben a nyomvonaltérképről „eltűnt” az a mentesítő út, amelyhez a kőröshegyiek mindvégig ragaszkodtak. Pavlek Ferenc polgármester nem tudja, hogy ki vagy mi késztette az Uvatervet arra, hogy – ellentétben a balatonföldvári, múlt nyári döntéssel – megváltoztassa a nyomvonaltervet. Az új változatról ugyanis „eltűnt” a mentesítő út, és a csomópont sem ott szerepel, ahol a község rendezési terve és a korábbi M7-es terv alapján ki kellene alakítani. Ez utóbbi változatról senki sem tárgyalt az önkormányzattal – állítja Pavlek Ferenc.
– Kőröshegy sokat áldozott azért, hogy megoldódjon az M7-es továbbépítésének gondja, most, hogy már látszólag zöld utat kaptak a munkálatok, elvárjuk, hogy a község igényét is ugyanúgy méltányolják, mint korábban. Nem értek egyet azzal, hogy az autópálya csak elviszi a forgalmat a falutól, állítom: hozza is. Ezért kértünk egy, a viadukt nyugati lábától induló mentesítő utat, ami ahhoz képest, hogy egy kilométer sztráda megépítése ismereteim szerint 1,1 milliárd forint körüli összeg, a mi, alig több mint három kilométeres mentesítő kétsávosunk elenyésző lenne a bővítés milliárdjaihoz viszonyítva – érvelt a polgármester. Hangsúlyozta: nem háborúzik ő senkivel sem, de visszautasítja azt, hogy Kőröshegy „kerékkötője” lenne az M7-es építésének. Azt azonban – mint több cikluson át tisztségben lévő polgármestertől – elvárják tőle, hogy kiálljon az egészséges, tiszta levegőjű település érdekeiért, és mindent megtegyen annak érdekében, hogy az itt élők ne szenvedjenek a kipufogógázok bűzétől.
A megyei napilapnak nyilatkozó Szilágyi Sándor, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. vezérigazgató-helyettese szerint az M7-es továbbépítése nem növelni, hanem csökkenteni fogja a Kőröshegyet átszelő út forgalmát. A polgármester által szorgalmazott tehermentesítő út 3,5 milliárd forintba kerülne, ekkora kiadás csak indokolt esetben vállalható – érvelt. Az NA Rt. vezérigazgató-helyettese állítja: az általuk elvégeztetett forgalmi tanulmány szerint az M7-es elkészülte után a Balaton, illetve a Budapest és a déli országhatár felé tartó járművek jelentős része elkerülné Kőröshegyet. Amíg Kőröshegy önkormányzata tartja magát az elkerülő út építéséhez, addig – jogerős építési engedély hiányában – nem lehet közbeszerzési pályázatot kiírni a Zamárdi és a Balatonszárszó közötti autópálya-szakasz építésére – figyelmeztet Szilágyi András.
Kőröshegy déli határától néhány száz méterre hamarosan kezdődhetne Magyarország legnagyobb, 1800 méter hosszú, 82 méter magas völgyhídjának építése. A legutóbbi napok fejleményei után viszont kérdéses, mikor vonulnak fel a munkagépek Zamárdinál és Szárszónál. Kőröshegynél egyelőre „lyuk lehet az M7-esen”, így az is kétséges, tartható lesz-e majd az új autópálya-szakasz legköltségesebb beruházására, a völgyhíd építésére kitűzött határidő.
Gulyás Gergely: A háborús veszély nagyobb, mint valaha