Három napja az olasz autósztrádákon és a lakott területek főútjain a gépkocsik csak bekapcsolt, tompított fényszórókkal közlekedhetnek. A motorkerékpároknak és a kismotoroknak viszont nappal is mindenütt égő lámpákkal kell haladniuk.
Nálunk már tíz éve létezik ugyanez a szabály.
Az új olasz közlekedési kódex az eddigi literenkénti 0,8 gramm helyett fél grammra csökkentette a vezetők vérében megengedett legnagyobb alkoholmennyiséget. Franciaországban és Nagy-Britanniában néhány éve hasonlóképp rendelkeztek. Magyarországon – mint az köztudomású – tilos akár egy pohár sört is elfogyasztani indulás előtt. Uniós törekvés, hogy a tagországokban a gépkocsivezetőknek egységesen megtiltsák az alkohol fogyasztását.
Az ittas vezetőket Olaszországban ezután több ezer euróig terjedő bírsággal sújtják és 20-tól 45 napig terjedő időszakra házi őrizetbe vehetik a hatóságok. A büntetés egytől hat hónapig terjedő közérdekű munkával kiváltható, de a jogosítványt akár három hónapra is bevonhatják.
Az ittas vezetés ára egyébként nálunk is lehet szabadságvesztés, több százezer forintos büntetés vagy közérdekű munka. Az új olasz közlekedési kódex szerint a szabályok megsértőit ezután az autovelox elnevezésű, a nálunk használt traffipaxhoz hasonló berendezésekkel azonosítják, így a főútvonalakon az előzési tilalmat megszegőket, a gyorshajtókat ezután nem feltétlenül állítják meg: a bírságról szóló értesítést a vezető lakására küldik.
A KRESZ ellen Magyarországon vétő külföldi állampolgároknak a rendőrség szintén postázza a bírságot. Ha a vétkes nem fizet, akkor a magyar hatóság kitilthatja a szabálysértőt Magyarországról. Ugyanezt megtehetik az olasz hatóságok is a magyarokkal.
Vezetés közben – a korábbi elképzelésektől eltérően – Olaszországban nem kötelező kihangosítóberendezést szerelni a kocsiba, a sofőrnek elég fülhallgatót használnia telefonáláskor. Nálunk ugyanez a helyzet: tilos kézben tartva használni a mobilt.
Tüntetők várták Balatonalmádiban Magyar Pétert, aki a testőreiről és a külföldi támogatásról is hazudozott - videó