Kínai negyed alakul Újpalota szélén

Két, kínai termékek forgalmazására épülő nagykereskedelmi központ is épül egymás mellett a XV. kerületben. Az Asia Center mellett eredetileg egy török beruházó kívánt egy jellegzetes áruelosztót kialakítani, majd felvetődött, hogy hazai nagykereskedők költöznének ide, közvetlenül a Szentmihályi út mellé. Sokáig semmi nem történt azon kívül, hogy felépítettek egy nagy épületet, amely üres maradt. Körülötte hatalmas területeket nőtt be a gaz, míg nemrégiben bejelentették: jövő márciusban megnyílik a kínai Fashion Mart.

Riersch Tamás
2002. 09. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint negyedszázada épültek az első nagykereskedelmi központok Frankfurtban, Hamburgban és Brüsszelben. Ezek a divatközpontok az első olyan intézmények voltak, amelyekben a gyártók és az importőrök is egyaránt helyet találhattak maguknak. Az eltelt három évtizedben aztán sorra nyíltak Európa nagyvárosaiban az ilyen típusú központok, mígnem 1999 első fél évében egy kis kitérővel Magyarországra is megérkezett a nagykereskedelem eme változata. A török Ihlas Rt.-n keresztül rövid időn belül Budapest is beléphet majd a nemzetközi divatkereskedelembe.
A tervek szerint az Újpalota határában, közvetlenül a Szentmihályi út mellett három évvel ezelőtt megkezdett beruházás elsősorban a keleti irányú exportot és importot kívánta erősíteni, emiatt a nagykereskedelmi célokat szolgáló létesítmény földszintjére egy kilencezer négyzetméteres, török hangulatot árasztó nagykereskedelmi részleget is nyitottak volna. Az Ihlas Rt. a félmilliárd forintért megvásárolt területen építkezésbe kezdett. A 6,5 milliárd forintos beruházással 42 ezer négyzetméter alapterületű, mélygarázzsal és felszíni parkolóval ellátott, négyszintes épületegyüttes született, amelyben 450 bérelhető üzlethelyiségeket alakítottak ki. Szó volt még egy szállodáról, egy konferenciateremről és számtalan egyéb szolgáltatásról is, ám ezek a tervek már a beruházás alatt is módosultak. Eredeti elképzelések szerint az Ihlas Trade Center 2000 decemberében nyitotta volna meg a kapuit, ami hamarosan 2001 elejére módosult. Az elsősorban a török kereskedelem kelet-közép-európai központjának szánt épület beruházói – talán a 2000 tavaszától a szomszédban épülő Asia Center hatására – profilt váltottak, és úgy vélték, hogy többségében magyar befektetőknek adják el a területet.
Az új névre keresztelt épület, a Budapest Fashion Mart egyik specialitása többek között az lett volna, hogy az egyes divatágazatok szintek szerint tagolódtak volna, és az akkori hírek szerint az üzlethelyiségek (250–300 partnerrel számoltak) egyharmada már 2001 márciusában gazdára is talált. Újpalota és a XV. kerület lakosságának azt ígérték, hogy a beruházással együtt kétszer két sávosra bővítik a Szentmihályi utat. Csakhogy a török–magyar nagykereskedelmi központ nem nyílt meg. 2001-ben, sem augusztusban, sem pedig az ősz folyamán nem történt előrelépés a divatközpont életében. Míg a szomszédos Asia Centeren napról napra észre lehetett venni a fejlődés jeleit, addig az út mellett álló épület környékét lassan belepte a gyom.
Szó volt arról, hogy a törökországi földrengés emésztette fel az isztambuli cég vagyonát, mások az aránytalanul nagynak tartott tervek jelentős költségeivel magyarázták, hogy az Ihlas Rt. befektetése még 2002 tavaszán sem nyitotta meg a kapuit.
A török üzletközpontként emlegetett ingatlanon nemrégiben mozgást láthattak a környéken élők.
– A Szentmihályi út melletti üzletközpont Budapest China Mart néven várhatóan 2003 márciusában nyitja meg a kapuit, s a tervek szerint ekkor nyit az Asia Center is – mondta el lapunknak Kishonti Levente, a Fashion Mart Rt. ügyvezető igazgatóhelyettese. Elképzelések szerint a már régebb óta Magyarországon tevékenykedő kínai és ázsiai nagykereskedők kaphatnának itt helyet. – Tévesek azok az elképzelések, hogy a józsefvárosi piac esetleg ide költözne – szögezte le Kishonti Levente, aki szerint az Asia Center közelsége, valamint a hasonló termékválaszték nem gyengíteni, hanem inkább kiegészíteni fogja egymást. – Az Asia Centerben elsősorban az ázsiai régióból származó cégeknek biztosítanak majd helyet, inkább bevásárlóközpont jellegű lesz, míg mi az eddig háttérbe szorított hazai nagykereskedők számára kívánunk kulturált környezetet teremteni.
A Budapest China Mart új beruházói a helyiségeket piacra dobják, s az átlagosan 36–72 négyzetméteres üzletek 1400 dollárba kerülnek majd négyzetméterenként, a közös költség pedig minden négyzetméter után újabb két dollár lesz.
A cég állítja: az Ihlas Rt. által vállalt infrastrukturális fejlesztéseket magunkra nézve is kötelezőnek tartják, így az Asia Centerrel közösen nemcsak a bekötőutat építik meg, hanem ígéreteik szerint a Szentmihályi utat is kiszélesítik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.