Schröder vagy Stoiber?

Németország 299 választási körzetében holnap több mint hatvanmillió, voksolásra jogosult polgár dönthet a berlini parlament 598 helyének elosztásáról. A rajthoz állt huszonnégy párt közül mindössze öt számíthat arra, hogy megnyílik előtte a Bundestag kapuja: a szociáldemokrata SPD, a ereszténydemokrata CDU–CSU, a szabad demokrata FDP, a zöldek és a posztkommunista PDS.

Stefan Lázár
2002. 09. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A köztársaság eddigi kancellárjai közül egyetlenegy sem zárta olyan sötét és kiábrándító gazdasági kilátásokkal a rá bízott négyesztendős időszakot, mint Gerhard Schröder. Ennek ellenére az előrejelzések alapján az SPD–zöldek koalíciónak minden esélye megvan rá, hogy hatalmon maradjon. Hacsak a választók utolsó pillanatig tanácstalan huszonnyolc százaléka nem húzza meg a vészféket.
A tények magukért beszélnek. 1998-ban a szociáldemokrata kancellárjelölt kampányrendezvényeinek visszatérő jelszava így hangzott: „Kilenc jó okot nevezek meg, hogy az SPD-re szavazzanak. A tizedik Helmut Kohl!” Az első hallásra agresszív kijelentés találó felismerésre támaszkodott. A Schröder-csapat idejében rádöbbent arra, amit a kereszténydemokraták számításon kívül hagytak, vagy a pártfegyelemnek eleget téve nem akartak tudomásul venni: a közvéleménynek elege lett a tizenhat éven keresztül uralkodó Helmut Kohlból, abból az arrogáns stílusból, amely az utolsó időkben az „egyesítés kancellárját” jellemezte. A CDU–CSU csak a szavazatok 35,1 százalékát kapta, és kénytelen volt átadni a stafétabotot a 40,9 százalékot szerzett SPD-nek. A harmadik politikai erőért vívott küzdelemben a zöldek (6,7 százalék) megelőzték az FDP-t (6,2 százalék), és szövetségi szinten első alkalommal jutottak kormányzati szerephez.
Az új miniszterelnök által felsorolt „okok” tizedik pontja tehát bejött. A további ígéretek sorsa viszont vagy vágyálomnak bizonyult, vagy dicséretes kísérletnek megfelelő befejezés nélkül.
A kezdettől fogva elsődlegesnek és legfontosabbnak nevezett célt – a munkanélküliség csökkentését – nem sikerült elérni. Négymillió körül mozog azoknak a száma, akiket tétlenségre kényszerít a német gazdaság recessziója. Az Európai Unió egyik országában sem olyan lassú a fellendülés, mint Németországban.
Ezzel párhuzamosan viszont növekszik az államadósság, Berlint az a veszély fenyegeti, hogy nem tud eleget tenni az EU stabilizációs követelményeinek. A felelősséget mindezért Gerhard Schröder az USA ellen elkövetett terrortámadás után kialakult világpiaci helyzetre hárítja. A hajdani – szintén az SPD soraiból kikerült – kancellár, Helmut Schmidt elutasítja ezt az érvelést, és belpolitikai okokra vezeti vissza a német gazdaság majdnem holtpontra jutott helyzetét.
A nagy önbizalommal bejelentett adóreform, a munkavállalókra nehezedő szociális terhek csökkentése félmegoldásnak bizonyult. A kereső polgárokra nehezedő terhek 2000-ben egyenesen rekordmagasságot értek el, a bérek 57 százaléka az állam birtokába jutott vagy adóként, vagy a betegbiztosítók és a nyugdíjalap javára.
Walter Riester munkaügyi miniszter kénytelen volt bejelenteni, hogy a jövőben az állam nem tudja egyedül fizetni a nyugdíjakat. Minden munkavállaló rákényszerül, hogy idejében és személyesen gondoskodjon öreg napjairól, a nyugdíjának megfelelő kiegészítésről.
Ulla Schmidt asszony – az egészségügyi tárca felelőse – nem boldogult a gyógyszeripar menedzsereivel meg az orvosok érdekképviseleteivel, a betegbiztosítási járulékok szintén csúcsmagasságot értek el. A biztosítótársaságok ennek ellenére megközelítőleg egymilliárd eurós adóssággal küzdenek.
Az adóreform előírásai éppolyan átláthatatlanok, mint azelőtt, a könnyítések figyelmen kívül hagyták a középvállalatokat, holott ezek versenyképessége garantálja a legtöbb munkahelyet. A németek az idén 28,9 milliárd euróval több adót fizetnek, mint 1998-ban, amikor Schröderék kormányra kerültek.
Helmut Kohl az egyesítést követően virágzó vidékeket ígért a hajdani NDK lakosságának. Utóda az ezzel járó feladatkört saját hatáskörébe vonta, de a nyugati országrész polgáraira nehezedő szolidaritási járulék ellenére sem sikerült kiegyenlítenie a „Wessik” és „Ossik” közötti különbséget. A keleti tartományok lakosságának elvándorlása aggasztó jelenség mind a mai napig.
Teljesítetlen maradt az az ígéret is, hogy szigorúbb intézkedésekkel csökken majd a pénzmosás. A belügyminiszter, Otto Schily részéről nagy garral beharangozott eljárás a szélsőjobboldali NPD betiltására kínos melléfogáson akadt el: az alkotmányvédő hivatal beépített besúgóinak tanúvallomásait az igazságszolgáltatás nem volt hajlandó elismerni.
„Nem akarunk mindent másképpen csinálni. De jobban!” – hangzott az SPD-kancellár sokat ígérő jelszava, a valóság azonban más képet mutatott.
A kormányzati munkát már az első esztendőben holtpontra juttatta a Gerhard Schröder meg Oskar Lafontaine SPD-pártelnök és pénzügyminiszter közötti viszály. A baloldali politika főembere, a szakszervezetek „elvtársa” egyszerűen elszabotálta a lényegbevágó szociálpolitikai megszorítások életbeléptetését. Végül az SPD–zöldek koalíció első nagy botrányáról gondoskodva mondott le minden tisztségéről.
Lafontaine-t az idők során további hét miniszter követte, a kabinet tisztségviselőinek cserélődése állandó kísérőjelenségnek bizonyult. A belpolitikai összképet tekintve a törvényhozási időszak befejező szakaszában egyre határozottabb formát öltött a kormánypártok várható veresége.
A kereszténydemokrata kancellárjelölt „kompetens csapata” garanciát nyújtott arra, hogy a siker megalapozott reményében oldja meg a problémákat. Edmund Stoiber a munkanélküliség csökkentésének feladata alá rendelt minden egyébb kötelességet. A közvélemény-kutató intézetek felmérései a CDU–CSU jelentős előnyét jelezték annak ellenére, hogy a hazai politikusok népszerűségi listáját továbbra is Gerhard Schröder vezette. A nagy érdeklődéssel várt, több mint harmincmillió néző előtt lezajlott tv-párbaj döntetlen eredményt hozott. Az első menetet Stoiber, a másodikat Schröder döntötte el a maga javára.
És ekkor szólt közbe a természet és Bush amerikai elnök.
Az Elba váratlan áradása, az árvíz okozta drámai események, a vállalkozókat és családokat ért súlyos károk, az egyesítést követően elért vívmányok tetemes részének – mindenekelőtt a modern infrastruktúrának – a megsemmisülése kikényszerítette a különben a „nyugodt kéz” politikáját hangoztató kancellár reakcióját. A „kétszer ad, aki gyorsan ad” tézis egyszeriben a határozott, elszánt, dinamikus menedzser szerepébe segítette Schrödert, és felduzzasztotta az SPD-hajó lustán lengedező vitorláit. A terrorizmus elleni harc alakulása további alkalmat nyújtott a szociáldemokrata kampánystratégáknak arra, hogy a világtörténelemben oly sokszor bevált húzást alkalmazzák: a belpolitika nehézségeit háttérbe szorítva a külpolitikai szólamokat kezdték hangoztatni. Washington Irak elleni háborús előkészületei arra késztették Berlint, hogy lemondjon a tavaly szeptember 11-ét követő „korlátlan szolidaritás” elvének hangsúlyozásáról. „Vezetésem mellett a német hadsereg nem vesz részt a Szaddám Huszein elleni fegyveres akcióban!” – hangzott a kancellár bejelentése. Hasonló hangnemben foglalt állást Joschka Fischer külügyminiszter is. A legutóbbi kampányrendezvényeken a szocik transzparensein már ez állt: „Inkább munkanélküliség Schröderrel, mint háború Stoiberral!” Az agresszív fellépés elnyomta a bajor tartományi miniszterelnök mindössze diplomáciai meggondolásból fakadó tartózkodását.
Az elmúlt hetek eseményei előbb az erőviszonyok kiegyenlítődéséhez vezettek, majd a szociáldemokraták javára billentették a mérleg nyelvét. Holnap a szavazóurnákhoz járuló polgárok megítélésen múlik, hogy az SPD–zöldek szövetség négyesztendős mulasztásai megbocsátható melléfogásnak számítanak-e a jól hangzó háborúellenes jelszavak árnyékában. Schröder vagy Stoiber?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.