A Kálvin tér

2002. 10. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

E két felvétel egymás mellett többről szól, mint amennyit első pillantásra elárulnak. A pesti Kálvin téren az első világháború előtti évek valamelyikében, majd napjainkban – ugyanarról a helyről – készült képekről nem csak a különbségek kiabálnak – jé, milyen más volt régen! –, ha alaposabban megnézzük őket, azt is megmutatják, mi történik a jelenben a magyar fővárossal.
Először a tényekről pár sorban. A régi városfal – majd a Kiskörút – és több fontos, ősi országút találkozási pontjánál kialakult teret sokáig Heuplatznak, Széna térnek nevezték a pesti német polgárok, a Kálvin tér nevet az 1830-ban itt felépült református templom után kapta, 1874-ben. A régi kép – Erdélyi Mór felvétele – előterében látható gyönyörű Danubius-kút Ybl Miklós tervei alapján készült, 1883-ban állították fel, majd az 1945-ben elszenvedett súlyos sérülések részleges kijavítása után 1959-ben áthelyezték az Erzsébet (akkor Engels) térre, az ott lebontott Nemzeti Szalon helyére. Ugyancsak a háború pusztítása folytán üresedett meg két házhely a középkori Kecskeméti kapunál, ahová – négy évtized múltán – a Korona Hotel kettős tömbjét emelték, köztük az utca fölött átívelő „sóhajok hídjával”. Két másik telek a Baross utca betorkollásának két oldalán – több mint fél évszázadig állt üresen.
Az Üllői út és Ráday utca közé eső saroképület – a felvételen félig látszik – az előző rendszerben az Állami Biztosító központi irodaháza volt. A privatizált vállalat utódcége tisztességesen renováltatta, ennek következtében most ez az egy középület a Kálvin téren – a templomon kívül –, amelynek külseje méltó a régi városképhez. Az Erdélyi-fotón látható másik két szép sarokház áldozatul esett az 1945-ös ostromnak.

Köztük a háttérben az egykori Wenckheim-palota neobarokk épülete látható – a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár központja –, amelyet a közelmúltban hoztak rendbe. Érdemes jól megfigyelni a Baross utca elején álló Beszkárt-villamoskocsikat, az előttük zászlót emelő forgalomirányító embert, a járdákon lévő lombos fákat, a díszkút mögött lévő gázkandelábert, a mindenütt tiszta útburkolatot. Az egészséges kedélyű, emberléptékű, békebeli városképet.
Ezután nézzük meg a mostani Kálvin térről készült pillanatfelvételt. A szürke, sivár aszfaltburkolaton nyoma sincs életnek, még a szüntelenül hömpölygő autóhordát is feltartotta egy pillanatra a tilos jelzés. Csak a jó fél évszázados „stuka” villamoskocsi húz be jobbról a képbe, amelynek hátterében egy brutális lámpaoszlop áll. Az Üllői és Baross utca között pár éve megépült épületről minden szónál többet mond a puszta látványa. „Értékét” főleg az üveggyártók és kereskedők tudják megbecsülni. Tervezőjének neve érdektelen, egy a sok közül, akik ma ilyesféle házakat „álmodnak”, ám a kérdés okkal feltehető, hogy ha ezek építészek, akkor mi volt Ybl, Lechner, Schulek, Steindl vagy Kós Károly? A másik, még épülőben lévő foghíj egyelőre csak a betonlobbi sikeréről árulkodik. A projekt elég rútul indult, egy viszonylag értékes belső-józsefvárosi – palotanegyedi – ház sietős elbontásával, ötven évi türelmes hozzákészülődés után…
A Kálvin tér most olyan új arculatot kap, amilyet ma már tőlünk nyugatra, magukra adó városokban magukra adó építészek és magukra adó városvezetők nem csinálnak. Nálunk igen. Mellesleg: Budapestnek nemcsak főpolgármestere van, de főépítésze is. Hogy Demszky mivel tölti az idejét, azt tudjuk, de hogy Schneller főépítész mivel, azt sajnos nem. (L. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.