Az idegenforgalom esélyei

Elsősorban Budapestre, a belföldi turizmusra és a németországi vendégekre kíván összpontosítani a Magyar Turizmus (MT) Rt. nemrég kinevezett, új vezérigazgatója. Galla Gábor szerint az MT Rt.-nek a jelenlegi nyolcmilliárddal szemben a jövőben tizenkétmilliárd forintra lesz szüksége.

Hunyor Erna
2002. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milyen fő célokat tűzött ki, amelyeket a közeljövőben végre kíván hajtani?
– A cél, hogy az MT Rt. szolgáltatásközpontú legyen, amihez szorosabb együttműködésre van szükség a magyar és a külföldi szolgáltatókkal. Tekintettel arra, hogy az idei esztendő turisztikai eredményei romlottak a korábbi évekhez viszonyítva, sok nyilatkozatot hallhatunk arról, hogy drámai a helyzet az ágazatban. Úgy ítélem meg, hogy nincs ekkora baj, semmiképp nem kongatnék vészharangokat. A gond tehát nem nagy, arra azonban mindenképpen jó, hogy felhívja a figyelmet a tennivalókra. Önvizsgálat szükséges mindenütt, ugyanakkor a közös gond szorosabb együttműködést generálhat az ágazaton belül.
– Milyen szerepe van ebben a folyamatban az MT Rt.-nek?
– A közvetítés a szolgáltatók és az igénybe vevők között. Célunk, hogy az MT Rt. minél hatékonyabban közvetítse a magyarországi idegenforgalmi ágazat szolgáltatásait, még vonzóbbá tegye a belföldi és külföldi turistáknak Magyarországot. Elsősorban a promóció és a hazai szolgáltatók piacra segítése a feladatunk, hiszen a turisztikai ágazat szolgáltatói általában a kis- és a középvállalkozók közül kerülnek ki, akik egyedül nem képesek piacra vinni termékeiket. Egy-egy régióban, azon belül egy településen egymásra épülő programsorozatokat kell megszervezni, amely a kulturális programoktól a gasztronómiai eseményeken át a gyógyturisztikai szolgáltatásokig tarthat. A hosszú távú stratégiánkat ugyanakkor a nemrégiben újjáalakult Országos Idegenforgalmi Bizottságnak kell meghatároznia.
– Amikor átvette az irányítást, mit tapasztalt a szervezeten belül?
– Az MT Rt.-nek van ugyan egy 2004-ig szóló stratégiája, azt azonban aktualizálni kell. Az éves, nyolcmilliárd forintos költségkeretet időarányosan költötték el, azaz 2002 júniusáig négymilliárd forintot használtak fel. Úgy látom azonban, hogy az időarányosságnak megfelelt a szervezet, az elvárható hatékonyságnak viszont nem. Elismerem, hogy a marketingmunka eredménye csak egy bizonyos idő elteltével, nem pedig azonnal látszik. Ugyanakkor látni kell, hogy a meglévő problémák az előző két év történéseire vezethetők vissza.
– Mennyi pénzre van szüksége az MT Rt.-nek?
– A zökkenőmentes működéshez évi tizenkétmilliárd forintos költségvetés lenne megfelelő, szemben az idei nyolcmilliárddal.
– Melyek programjának fő elemei?
– Képletesen a „három B” rövidítéssel tudnám aposztrofálni, amelyben az első Budapestet jelenti. A következő a belföldi turizmust, végül pedig a Bundesrepublic Deutschlandot, azaz Németországot. Azért szerepel első helyen Budapest, mert ez az év volt az első, amikor a turisztikai főszezon idején nem teltek meg a fővárosi szállodák. Csökkent Budapest idegenforgalmi vonzereje, Prága és Bécs lekörözött bennünket. Ma Budapestre repülni drágább, mint ezekbe a fővárosokba, amin – akár a kormány segítségével – mielőbb változtatni kell. Budapest versenyképességét ezért nem az árakkal, hanem a szolgáltatások színvonalának növelésével kell javítani. A belföldi turizmus azért kap kiemelt szerepet, mert Magyarország azon kevés országok egyike, ahol a belföldi turizmus aránya jóval kisebb a külföldinél. Kétségtelen, hogy a szervezet korábban ezen a problémán az Irány Magyarország! szlogenű kampánynyal próbált javítani, ám úgy ítélem meg, hogy elég erőtlenül. Tudatosítani kell az ágazat szolgáltatóiban, hogy a belföldi turizmus jelentősége nem abban áll, hogy ha nincs külföldi vendég, akkor jó a magyar is. A külföldi és a belföldi turistáknak egyenrangúakká kell válniuk a turisztikai szolgáltatók szemében, hiszen a belföldi turista is szívesen költ, ha azt érzi, hogy jól bánnak vele, és minőségi szolgáltatásokat nyújtanak neki. Ez biztos alapot jelenthet ahhoz, hogy hosszú távon is fenn tudjon maradni a vállalkozás, illetve a későbbiekben külföldön is meg tudjon jelenni mint turisztikai szolgáltató. A turizmus jelentősége megnőtt, az ágazat a GDP tíz százalékát adja. Számokban kifejezve ez 2,5–3 milliárd eurót hoz a költségvetésnek. Az én koncepcióm az, hogy Magyarországot ne olcsó országként aposztrofáljuk, hanem a „nem drága, de nagyon jó hely Magyarország” szemléletet népszerűsítsük külföldön.
– Németország pedig a legnagyobb küldőpiacunk.
– Így van. Az idei bevételkiesést éppen a német turisták otthon maradása eredményezte. Ennek kettős oka van. Egyfelől nagyon erős és hatékony belföldi kampánnyal sikerült otthon tartaniuk a turistákat. Arra hivatkozva, hogy a német gazdaság az utóbbi évek mélypontjára került, s hogy minden otthon elköltött euró segíti az országot kilábalni a válságból. A másik ok pedig az, hogy csökkent a kereslet.
– Mekkora szerep jut ebben a minőségnek?
– Nagyon sok. Arra mindenképpen fel kell hívni a hazai szolgáltatók figyelmét, hogy a jövőben csak a minőségi kínálat lesz versenyképes. Éppen ezért az MT Rt. tervei között szerepel egy olyan kritériumrendszer kidolgozása, amely egyfajta minőségi védjegyet jelentene. Ezt úgy kell elképzelni, mint a szállodák csillagkategóriába sorolását. Mindenki tudja a világ bármely részén, hogy milyen színvonalú szolgáltatást kap egy- vagy ötcsillagos szállodában. Elképzeléseink szerint ahhoz, hogy ezt a védjegyet valaki megkaphassa, adott szintű minőségi szolgáltatást kell produkálnia. Sok esetben azt tapasztalom, hogy ennek a rendszernek a kiépítését nem a turisztikai ágazatban tevékenykedők akarása, hanem a tudás hiánya gátolja.
– Milyen tervei vannak a külképviseleti hálózattal?
– Mindenekelőtt meg szeretném szüntetni a külképviseleti hálózatban dolgozó munkatársak bizonytalanságát. Így mindegyikükkel felvettem a kapcsolatot, s megerősítettem őket abban, hogy nem tervezek személycseréket. Tekintettel arra, hogy néhány helyen gondot okozott a munkavállalói státus ezen munkatársaknak, így kezdeményeztem a diplomáciai besorolás engedélyezését.
– Milyennek ítéli a szervezet belső szakmai színvonalát?
– Véleményem szerint az MT Rt.-ben folyó belső munka jó, a szakemberek képzettek. Ez kívülről talán nem tűnik ilyennek. Ennek az a legfőbb oka, hogy nem elég hatékonyan kommunikál a szervezet. A munka belső koordinációján is van javítanivaló, most dolgozunk a hatékonyabb munkavégzés feltételeinek kialakításán. Munkánkat mi is önkritikusan kezeljük, mert tudjuk, hogy színvonalas szolgáltatást csak elsőrangú marketinggel lehet értékesíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.