Bárka a viharos aszfalton

„Bárka”. Tetszett a név, már amikor először hallottam – mondja Cseh Tamás. – Egy kis csapat villant lelki szemeim elé, akik jóban-rosszban együtt eveznek a viharos tengeren. A kezdetektől ott voltam valahol a közelükben. Noha az én műfajom kicsit magányos is, hiszen a színpadra már senki nem kísér el, azért velük vagyok, s ők velem vannak.

Dombrovszky Ádám
2002. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy Csányi János által összeverbuvált színészcsapat 1994. december 11-én Gödöllőn, a stúdiószínházak fesztiválján bemutatta Shakespeare Szentivánéji álom című darabját. A ma már legendás előadás azonnal a szakma érdeklődésének középpontjába került, s igazi közönségsikernek is számított.
– Szinte minden előadáson ott ültem – emlékezik Bérczes László, a Bárka jelenlegi művészeti vezetője. – Egyszerűen lebilincselt a darab, és persze ez az ember. A színészként végzett huszonéves „statiszta” Csányi János olyan művészeket nyert meg az előadáshoz, mint Udvaros Dorottya vagy Kulka János. De fantasztikusat alakítottak a többiek, az akkor még alig ismertek is. Óriási előadás volt! Valahány fesztiválon elindult, díjat nyert. A Színház című lap szerkesztőjeként ámulva figyeltem ezt a srácot, aki nem vakarózott, hogy ezt meg azt ezért meg azért lehetetlen megvalósítani. Csak jött, és megcsinálta. S amikor elmondta azt a képtelennek tűnő ötletét, hogy nulláról indulva színházat akar létrehozni Budapesten, azt gondoltam: ha ő mondja, még el is hiszem…
Csányi ekkoriban már az utcákat rótta. Egy csarnokszerű teret keresett, ahova kedvére való színházat álmodott. Az Orczy-kertben bukkant rá az „igazira”. Az épületet valaha a Ludovikában vívóteremnek használták, később sok más funkciója is volt.
Nem sokkal Csányi János itt tett látogatását követően az Élet és Irodalom közölte az Orczy-kert dolgozóinak tiltakozó levelét, amelyben azt követelték, hogy hagyják őket békén bizonyos színházcsinálók.
„1997. szeptember 27-én a Kávézóban megnyílik Koncz Zsuzsa fotókiállítása, bekerül a térbe Balás Eszter szobra, Szabó László megfőzi az első kávékat a büfében, majd a közönség elfoglalja a helyét a hintákon, székeken, padokon, szivacsokon. Este hét órakor elkezdődik a Szentivánéji álom előadása. A Bárka Színház megnyílt” (részlet a Hajónaplóból).
A Szentivánéji utolsó csapatának nagyobbik része volt az alapító mag. Nagy kedv és erő halmozódott itt fel, hatalmas lendületet adott az előadás a további együttgondolkodásnak. Mint később kiderült, nagyon is kellett ez a lendület, s jó néhány évig élni is lehetett belőle.
– Miután az épületet megtaláltam – folytatja Csányi János –, megkerestem a józsefvárosi önkormányzatot, s igyekeztem szakmai, politikai, társulati és helyi összefogást teremteni, hogy megtörténjen az, ami ötven éven át nem fordult elő Budapesten: egy új épületben állandó társulattal rendelkező, repertoár jellegű színház alakult.
Talán a babonások számára mond valamit, hogy néhány év múlva a felújított épület átadásakor Udvaros Dorottyának jutott a feladat, hogy pezsgősüveget vágjon az avatandó Bárka falához. Kétszer nem sikerült az attrakció, így az igazgató oldotta meg a helyzetet.
– Nagyon sok tervünk volt, ami a körülmények miatt nem valósulhatott meg – öszszegzi az eltelt éveket Csányi. – Amit a legjobban akartunk, azért sikerült. Fontos volt, hogy írókat szerződtessünk társulati tagnak. 1995 táján még nem volt akkora tere a mai magyar drámának. Kárpáti Péter és Tasnádi István éveken át nálunk dolgozott. Sokat építettünk az improvizációra. Közösségi alapon akartunk színházat csinálni. Szerzővel, rendezővel, színészekkel vitázva, a próbák közben alakultak ki az előadások. A tér felszabadítása is szerepelt a törekvéseink között. Fontos volt az is – a Szentivánéji álomban meg is valósítottuk –, hogy újragondoljuk a közönség és a játék kapcsolatát. Úgy véltük, hogy a színház nem csak egy este 7-kor kezdődő előadás, a kultúra egyetlen szelete. Aszerint alakítottuk ki a Bárkát, hogy egyfajta művészeti centrum jöjjön létre, amely a színház mellett széles körű más művészeti tevékenységet is folytat.
21 bemutatott előadásból 13 ősbemutató volt. A saját darabok mellett számos fordítást, külföldi kortárs művet mutattak be. Mrozek Mulatság című drámája rövidesen – november 8-án – eljut a 100. előadásig. (Különös ünnep volt az 50. alkalom, amikor senki sem a saját szerepét játszotta, és csak az előadás előtt fél órával sorsolták ki, hogy melyik színész melyik figurát alakítja…) A Szentivánéji járt még a 100. előadás körül, ám a társulatszakadás jelei ott kezdődtek, amikor néhány meghatározó színész azt mondta, hogy elege van belőle, miközben a közönség érdeklődése még óriási volt.
– Az építkezés szinte még meg sem indult, amikor a pénzhiány miatt megkezdődött a kálvária – mondja Csányi. – Olyanynyira, hogy 2000 decemberében felmerült: akár le is állhat a működés.
– Ilyen körülmények között csak idő kérdése volt a bukás – véli Bérczes László. – Ez a romantikus korszak teljesen felőrölte az erőnket. Hiába születtek olyan nagyszerű előadások, mint Kárpáti Péter : Díszelőadása, vagy Tasnádi István: Titanicja, a társulat fokozatosan szétesett.
– Keresztül kellett volna menni a falon – szögezi le Csányi János. – A művészek életüket, vérüket, egzisztenciájukat adták. De a színházalapításnak kevés a realitása a mai magyar életben.
2001. január 7-én volt a szakadás napja. A nagy választóvíz. Azóta a társulat jelentős része kicserélődött. A lényeg, az eredeti gondolatok persze nem változtak.
– Bírálóink szerint a múlt évadunk volt az egyik eddigi legerősebb – folytatja Csányi. – Azt hiszem, az általunk kitűzött célok közelébe jutottunk.
Kezdetben Udvaros Dorottya döntése, hogy hozzájuk szerződik, nagy erőt adhatott a társulatnak. Az ő nevével kezdték mindig a színészek listáját. Egy romantikus időszakban vágott bele az ismeretlenbe. Távozása óta tett nyilatkozataiból az derül ki, hogy ha újra kezdhetné, kihagyná ezt az öt évet…
A másik induló „húzó név”, Cseh Tamás ma is tagja a Bárkának, s roppant népszerűek az évről évre időrendben előadott összes dalai. Itt a Bárkában elénekli, ha nem is mindet, de jóval többet, mint az a kétszáz, ami lemezre került.
– Eddig minden év termését csak ötször adtam elő, nehogy azt mondják, hogy mindig a régi nótát fújom – mondja. – Most a Frontátvonulással talán kivételt teszek, hiszen ez volt az első komolyabb munkánk Bereményivel.
– Lesznek új dalok is?
– Ez Bereményitől függ. Ha ráér, akkor lesznek.
Nincs már a Bárkánál a Szentivánéji álomban feltűnt nagy páros: Mucsi Zoltán és Scherer Péter, akiknek improvizatív képességére később nem egy Jancsó Miklós-film is épült.
Itt van azonban egy sereg kiváló színész, hogy csak Gazsó Györgyöt, Czintos Józsefet, Spolarics Andreát, Csoma Juditot vagy Kovács Lajost említsük. Vagy a Pozsonyban végzett tehetséges rendezőt, Czajlik Józsefet. Pirandello Hat szerep szerzőt keres című drámáját nagy sikerrel vitte színre Catalina Buzoianu, aki Európa egyik jelentős színházi személyisége. Idén a Három nővért rendezi a Bárkában. A Pirandello-darab próbáinak egyik érdekessége volt, hogy a román rendező és a sok erdélyi színész „jóvoltából” esetenként alig lehetett magyar szót hallani.
Az új Bárkát ma már még inkább jellemzi a rendkívül sok határon túli munkatárs. Csányi szerint az Európai Unió küszöbén másképp kell gondolkodni a magyarságról. Mint mondja: a határon túli fogalom néhány éven belül nem létezik. A magyarságot egységként kell elképzelni. A Bárka ráérzett arra, hogy az egyik potenciális erőforrás éppen a határon túl van.
– Engem ennek a színháznak a nyitottsága fogott meg – mondja Szikszai Rémusz, aki még az alapítás idején, hét éve jött át Kolozsvárról. – Nem volt itt sohasem kérdés, hogy határon innen vagy túlról való valaki.
A Bárka nem akar letérni a megkezdett útról. A kortárs ősbemutatókra és a klaszszikusokra koncentrálva halad tovább a viharos tengeren. Mint az igazgató mondja: a kísérlet beigazolódott, igenis érdemes a nézőt egy újfajta helyzetbe hozni. Kivételes elszántság kellett hozzá. Keresztül kell tudni menni a falon. A 36 éves színidirektor tisztában van vele: őt is kizsigerelte ez az öt-hat év. Végre szeretne ismét darabot rendezni (a Rómeó és Júlia szerepel a tervben), a színpadi munkához visszakanyarodni.
– Eljutott a Bárka ahhoz, hogy működőképes legyen – szögezi le, de még hozzáteszi: – Egyedülálló tapasztalat került a birtokunkba. A válságokkal teli, morálisan rossz állapotban lévő magyar társadalomban egy ilyen ügyet végigvinni kivételes tapasztalatot jelent. Fogalmam sincs, hogy ezt a tudást használom-e az életemben. Mi történetet írtunk a magunk szerény módján, biztos lesz majd egyszer valaki, akit ez érdekelni fog, és részletesen lehet erről beszélni. Arról, hogy ma Magyarországon miként születhet a semmiből egy színház.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.