Kőröshegy nem alkuszik

Jottányit sem enged az M7-es továbbépítésének eredeti tervéből Kőröshegy önkormányzata. Pavlek Ferenc, a dél-balatoni település polgármestere lapunk kérdésére válaszolva azt mondta: bár már hónapokkal ezelőtt nyomatékosan közölte az illetékesekkel, hogy a falu ragaszkodik a tehermentesítő út építéséhez, senki sem kereste meg őket.

2002. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem Pavlek Ferenc polgármester, hanem a falu, illetve a kőröshegyiek által választott képviselő-testület döntött úgy, hogy a kilencvenes évek elején elfogadott rendezési tervhez igazodva csak tehermentesítő út építésével járulunk hozzá a község déli határánál völgyhídon futó M7-es továbbépítéséhez – szögezte le egyértelműen a polgármester. Pavlek Ferenc elsődlegesen azt kifogásolja, hogy a kaposvári–szántódi út és az M7-es kereszteződésénél a nyár végére „átalakított” terv szerint nem ott szerepelnek a csomópontok, ahol a korábbi nyomvonaltervekben, továbbá hogy a tervezők egyszerűen figyelmen kívül hagyták a kőröshegyiek tehermentesító útra vonatkozó határozott igényét. – A szántódi rév felől érkező vagy az oda tartó autók forgalma már most is iszonyatos terhet, zajt és gépkocsibűzt zúdít a falura, gondoljuk csak meg, mi lesz, ha az M7-esről letérő járművek Kőröshegyen át robognak úti céljuk felé – érvelt Pavlek Ferenc, akit az a gazdasági és közlekedési miniszteri bejelentés sem „félemlít meg”, amely a minap egy somogyi fórumon hangzott el. Habár Csillag István kifejezte abbéli reményét, hogy az autópálya-tervek határidőre történő megvalósulása érdekében a tárca hamarosan egyezségre jut az „akadékoskodó” településekkel, arról is szólt, hogy a (kőröshegyihez hasonló) vitás ügyek hatékonyabb kezelése érdekében már megkezdődött a közérdekűségről szóló törvény előkészítése. Ez azt is kizárja majd, hogy a közérdeket szolgáló beruházások határidejét helyi viták késleltessék. A gazdasági és közlekedési miniszter a somogyi látogatáskor (is) bejelentette: jövőre a kormány 14-15 milliárd forintot biztosít a további autópálya-építések előkészítésére és a műszaki munkákra. Csillag István megjegyezte: az idei sztrádaépítési munkákat az „Orbán-kormány hagyatéka lassította”.
Néhány hét múlva eldől, hogy melyik cég folytatja majd a hazai autópályák épülését, az viszont már tudott: Kőröshegy – a faluval folytatott és még lezáratlan vita miatt – egyelőre kimarad az M7-es továbbépítésére kiírt pályázatból. Az M7-esből Zamárditól a határig még 130 kilométer hiányzik. Egy ötven kilométeres szakasz építésére már lezárult a közbeszerzési pályázat, és előkészítési fázisban van egy újabb 50 kilométeres sztrádaszakasz építésének a pályáztatása.
Kőröshegy mindössze másfél kilométeres tehermentesítő út építését kéri, hogy „ne legyen lyuk az M7-esen”. Pavlek Ferenc polgármester leszögezte: a végsőkig kitart az önkormányzat döntése mellett, és mindaddig nemet mond a falutól délre futó út építésére, amíg a beruházó vissza nem tér a tehermentesítő útra vonatkozó ígérvényéhez.

Nem szerepel a tervekben. A Kőröshegyet elkerülő út nem szerepel az elfogadott nyomvonal-, illetve építési tervekben, így ennek létesítése egyelőre nem tartozik a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. hatáskörébe – tudtuk meg az rt.-nél. Amennyiben az autópálya Zamárdi és Balatonszárszó között is elkészül – vagy a beruházás közben – kapacitásbővítő állami beruházásként, vagy az útfejlesztési célelőirányzat költségvetéséből lehetne az utat megépíteni. Elvileg lenne arra lehetőség, hogy kiegészítő beruházásként készüljön el az út: az M3-as Füzesabony és Polgár közötti szakaszának építése során például tulajdonosi döntést követően az NA megbízást adott a Magyar Autópálya-építő Konzorciumnak az emődi és a polgári elkerülő útra. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.