Vissza kell adni a várost az embereknek

Wild László építész nevét a legtöbb budapesti nem ismeri. Munkáit annál inkább: a Duna-korzót, a Váci utcát, a Vörösmarty tér díszkútját és sétálózónáját, az Andrássy út és az Oktogon térrendezését. „Keze nyomát viseli” a nemrégiben felújított Szabó Ervin tér is. Lapunknak elmondta: az építészi hivatást számára együttesen jelenti a hagyományőrző térfelújítás, az épített környezet stílusegységének megmentése és újrateremtése.Terveit nem csupán közszemlére kitett műelemeknek, hanem a városi élet emberléptékű megszervezésének eszközeinek tekinti.

Tamáska Máté
2002. 10. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetekkel ezelőtt fejeztük be a józsefvárosi Szabó Ervin tér, illetve a Reviczky utca és az Ötpacsirta utca környékének a kialakítását, továbbá készítjük a Szabadság tér felszíni rendezésének tervét is – tájékoztatta lapunkat Wild László. Szerinte Budapest belsejében a bőséges zöld felület, a nemes anyagokkal burkolt térszint és a korhű utcabútorok egységét úgy kell megvalósítani, hogy a századforduló környékén emelt nagyszerű paloták méltó környezetben pompázhassanak. – A Szabadság tér rendezési terve kapcsán több bírálat is ért. Voltak, akik azt mondták, giccses, elavult, a mainak nevezett igényeket nem kielégítők az elképzeléseim. Munkáim során megszoktam a vádakat, de legalább nem mondja már azt senki, amit a korzó átalakításakor a fejemhez vágtak: „Ugyan, kérem, ki fog ott sétálni?!” – fogalmazott az építész. Úgy véli, az emberek szeretik a jól áttekinthetőt, a szépet, ami nem feltétlenül egyezik a legújabb divattal. Amit egyszer jól megépítettek, azt kár feláldozni a tiszavirág-életű építészeti ötleteknek. A húsz éve éppen aktuális térrendezési megoldás sokkal elavultabban hat, mint egy stílusában, léptékében és arányaiban az épületekkel harmonizáló érett, régies alkotás. A Nagykörúton például huszonöt–harminc évenként lecserélik a közvilágítást, körülbelül ennyi ideig tart aktualitásuk. Ennél már anyagilag is jobban megérné – az esztétikáról nem is beszélve –, ha, korszerű fényforrásokkal felszerelve, viszszaállítanák a századfordulós közvilágítás utcai elemeit, akárcsak az Andrássy úton.
Wild László úgy véli: a formák és az arányok, amivel az építész dolgozik, nem újak és nem is önkényesek, hanem szerves fejlődés eredményei. Az ember biológiai lény, szimmetrikus alkat, ami meghatározza érzékelését, szépérzetét is. – A hagyományos térkialakítás mindvégig e szerint az emberi lépték szerint dolgozott, e rendszerben gondolkodott. Az antik formák a reneszánszban újraéledtek, az alapelvek az eklektikában is megmaradtak. A modernizmus azonban valami egészen újat hozott. Felrúgta a kezdetektől meglévő szabályokat, helyettük a természettől idegen formákban kezdett gondolkodni. Eleinte ugyan még tudat alatt dolgozott a berögzült arányérzék, ezért minden modernségük ellenére mégiscsak folytatták az elődök munkáit. A harmincas évek modernizmusában például még megvolt a harmónia. Magyarországon a szocreál volt az utolsó stílusirányzat, amely még egységes város- és utcaképekben gondolkodott. Sablonosan és leegyszerűsítve, de klasszikus elemekből állította össze épített világát. Az „igazi modernizmus” a hatvanas évekkel kezdődött, amikor az új anyagok és technológiák megjelenésével tombolni kezdett a funkcionalizmus puritánsága. Mondhatnánk persze sivárságot is. A posztmodern erre még egy lapáttal rátett, és felhasználva a technika kínálta lehetőségeket mindenfajta esztétikai és fizikai törvényt felrúgni igyekszik. Az ilyen környezetnek esztétikai célja a harmónia értelmében lényegében nincsen. Az ötletszerű elemeknek, a ferde síkoknak általában csak egy üzenete van: íme, az ember, aki legyőzte a természetet, nem törődik többé a gravitációval, az anyag diktálta szabályossággal. Ami pedig a legrosszabb, magával az emberrel sem – húzta alá az építész, akit egyetemista korában még elbűvölt a modernizmus „felszabadító” jellege, de aztán rájött: mindez túlságosan is steril világot szab körénk.
Mint kifejtette, minden városnak, Budapestnek is a természet kell hogy meghatározza arculatát. A Duna szélessége szab határt minden „egyéni” ötletnek. Sajnos a hatvanas évektől kezdődő szállodaépítkezések ezt a szempontot teljesen figyelmen kívül hagyták. – Ezért döntöttem úgy, hogy visszatérek a már bevált formákhoz, és ahol csak lehet, hagyományos eszközökkel alakítom ki a tereket. Visszaadom a várost a gyalogosoknak, a növényzetet szerető embereknek.
Wild László szerint a továbbfejlődés, különösen a történelmi városmagban, nem lehet a mindenáron erőszakolt újat akarás.
A modernizmusnak semmiképpen nem szabadna szétrombolni azt a szépséget, amit őseink Budapesten felépítettek. Természetesen nem lehet mindent százszázalékosan visszaállítani, és a zöld felületet is növelni kell, mert az nemcsak a szmogot és a port csökkenti, de az ember közérzetét is javítja. Az utcákat egyre inkább fel kell szabadítani az autóktól, és át kell adni a forgalmat a gyalogosoknak. El kell érni, hogy az itt lakó emberek ne csak átrohanjanak a közterületeken, hanem otthonuknak érezzék, védjék. Nem elég milliárdos felújításokat eszközölni, meg kell szervezni a leromlás megakadályozását.
– A rehabilitáció ma nagyon nehéz. A régi bérházak egykor önellátó rendszerként működtek. A Nagykörúton például az alsó szinteket eleve üzletként tervezték, a házakhoz házmester, portás és gondnok is tartozott. A privatizáció után azonban nem állt vissza a régi állapot. A házakat „felszabdalták”, a komoly bevételt jelentő alsó szintek az önkormányzatnál maradtak, a többi résznek pedig több tucat különböző érdekeltségű tulajdonosa lett. Így nagyon nehéz elvégezni a közös felújítási munkákat. Az adminisztráció is túlzottan központi jellegű. A hatóság úgy végzi a munkáját, hogy jószerivel csak a térképről ismeri az adott területet – véli az építész. Hozzátette: pusztítás kis lépésekben is folyik. Az eldobott szeméttől és rágógumiktól kezdve jutunk el a falragaszokon és a falfirkákon át a mindent elárasztó reklámtáblákig. A városképileg védett nagykörúti bérpalotákat, ahol minden részletet aprólékos műgonddal terveztek meg, immáron tömegével lepik el a légkondicionálók kültéri berendezései, akár a trópusi Bangkokban. Budapesten ötven éve még közrend és fegyelem volt. A rehabilitáció részeként rendeletileg kellene szabályozni az ilyen aprónak tűnő beavatkozásokat is. Az építészek, a hivatalos szervek és a lakosság csakis együttesen valósíthatja meg a valóban lakható városi környezetet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.