Elásták a csatabárdot Kőröshegyen

2002. 11. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dél-balatoni borvidék büszkeségének számító Kőröshegy lakói sokat várnak a falu új polgármesterétől, Kiss Ferencnétől, ám mindenekelőtt azt remélik, hogy a határozott, de kompromisszumokra kész önkormányzati vezető elássa a Nemzeti Autópálya Rt.-vel folyó háborúskodás csatabárdját. A falubeliek számára már nagyon kínos, hogy a korábbi polgármester, Pavlek Ferenc „rátartisága” – a szóbeszéd szerint a személyes érdekeivel szemben álló okok – miatt Köröshegyet a Dél-Balaton illetve a horvát határ felé épülő M7-es út kerékkötőjeként emlegetik. Azt mondják, már régen felvonultak volna az útépítő munkagépek Zamárdinál, ha Kőröshegy „nem torpedózza meg” az új tervet, és Pavlek polgármester nem ragaszkodik makacsul a mentesítő úthoz. – Soha nem foglalkozott velünk ennyit az újság, a rádió meg a tévé, mint mostanában. Hogy jó-e ez vagy sem, remélem, kiderül a faluházban, ahol állítólag az autópályások is ott lesznek – mondja egy, a Muskátli vendéglő felé tartó idősebb férfi.
Az új polgármester irodájában szobafestők szorgoskodnak, így a jegyző hivatali helyiségében faggatnánk Kiss Ferencnét, ám ő minden kérdésünkre azt válaszolja: majd a hétfő esti falufórumon kifejti a véleményét. Nem titkolja viszont, hogy az új képviselő-testület és ő maga is hajlik a kompromisszumra, kiváltképp, ha az autópályások megígérik, hogy lobbiznak Kőröshegy szennyvízcsatorna-építésének környezetvédelmi céltámogatásáért.
A napközis gyerekek mellől hívjuk ki Gróf Tamás tanár urat, hogy – lévén ő a falu egyik legrégibb önkormányzati képviselője – megkérdezzük tőle: – Milyen garanciákat javasolt beépíteni a Nemzeti Autópálya Rt.-vel kötött szerződésbe? – Az Autópálya Rt. azért nem hajlandó megépíteni a mentesítő utat, mert a forgalomszámlálási adataik szerint a Kőröshegy déli határánál futó autópálya 50 százalékkal csökkenti a falu forgalmát. Azt állítják: az új sztráda nem hozza, hanem viszi majd a forgalmat. Nem vitatom az állításukat, de arra szeretnénk garanciát kapni, hogy ha mégsem ez történik, megépül-e a falu nyugalmát, a házak épségét biztosító elkerülő út.
– Nézze meg ezt a kívül-belül megújult, hatszáz éves műemlék templomot, a Balatonnál nyaraló zenekedvelők zarándokhelyét. A felújítására ráment a plébánia szőlészetének eladásából befolyt pénz is. Gondolja meg, mi történne, ha például a moszkvai patriarchátus kórusának koncertje vagy egy orgonahangverseny alatt eldübörögne itt egy sor sóderszállító monstrum – mutat a falu központjában lévő templomra Kalapáti János, Kőröshegy plébánosa. Majd hozzáteszi: habár nem statikus, attól tart, hogy a rendkívül „jó lábakon álló” templomot is megviselné a rezonancia, nem beszélve az orgonasípokról.
Öt óra előtt tíz perccel már csaknem félszázan ülnek a faluház tornacsarnokában, és érdeklődve figyelik, hogy miként ragasztja a bordásfalra a hatalmas térképeket, tervrajzokat Kovácsházy Frigyes, az Uvaterv vezérigazgató-helyettese és kolléganője. Petki Gusztávot, a Nemzeti Autópálya Rt. előkészítő irodájának igazgatóját, a falufórum „főszónokát”, mielőtt a pódiumra lépett, arról kérdeztük, bízik-e a ma esti békekötésben? – Igen, mert a monitoring- adataink remélhetően meggyőzik a falubelieket és az önkormányzatot arról, hogy Kőröshegy nem fog szenvedni az autópálya építésének zajától, nem lesz nagyobb a forgalom és a környezetszennyezés. A korábbi polgármester kötötte magát ahhoz, hogy most azonnal építsük meg a mentesítő utat, mi pedig azt mondtuk: nem indokolt. Az értelmetlen huzavona miatt nincs még ma sem építési engedélyünk Kőröshegytől.
Kiss Ferencné polgármester a fórum első szónokaként röviden és higgadtan „vezeti fel” a mentesítő út ügyét, majd Kovácsházy Frigyes tanáros érveléssel igyekszik meggyőzni a hallgatságot: Kőröshegy csak nyer az autópályával. A falu határában épül fel Közép-Európa legnagyobb völgyhídja, amely önmagában is turisztikai kuriózum lesz. Az 1800 méter hosszú, helyenként 82 méter magas viaduktot 18 alaptest tartja majd, és Tihanyból nézve is érdekes, az észak-somogyi tájba illő látványt nyújt.
A viharosnak ígérkező falugyűlésen – a várakozással ellentétben – a kőröshegyiek nem voltak túl bőbeszédűek, a három-négy felszólaló aggályát sikerült eloszlatniuk a vendégeknek. – A völgyhíd tervei készek, már csak Kőröshegy és Zamárdi építési hatósági hozzájárulására várunk. Megígértük: rendbe tesszük a falu útjait, hídjait, építkezés előtt videóra vesszük az út menti házakat, középületeket, és ha azokban netán kár keletkezik, megtérítjük. No és a békesség kedvéért – jóllehet, mi csak az autópálya-építési ügyekkel foglalkozunk – lobbizni fogunk azért, hogy a falu pénzt kapjon a környezetvédelmi tárcától a szennyvízcsatorna-programjához. Remélem, legkorábban a jövő ősszel, de legkésőbb 2005 tavaszán Zamárdi felől is megkezdődik az M7-es továbbépítése – sommázta a fórum végén az építő cég véleményét Petki Gusztáv.
Kiss Ferencné is elégedetten távozott a falugyűlésről. A polgármester-választással együtt – úgy tűnt – ez volt a második győzelme. Elődje, Pavlek Ferenc csak annyit mondott az érdeklődő újságírónak, hogy megint becsapták Kőröshegyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.