A dél-balatoni borvidék büszkeségének számító Kőröshegy lakói sokat várnak a falu új polgármesterétől, Kiss Ferencnétől, ám mindenekelőtt azt remélik, hogy a határozott, de kompromisszumokra kész önkormányzati vezető elássa a Nemzeti Autópálya Rt.-vel folyó háborúskodás csatabárdját. A falubeliek számára már nagyon kínos, hogy a korábbi polgármester, Pavlek Ferenc „rátartisága” – a szóbeszéd szerint a személyes érdekeivel szemben álló okok – miatt Köröshegyet a Dél-Balaton illetve a horvát határ felé épülő M7-es út kerékkötőjeként emlegetik. Azt mondják, már régen felvonultak volna az útépítő munkagépek Zamárdinál, ha Kőröshegy „nem torpedózza meg” az új tervet, és Pavlek polgármester nem ragaszkodik makacsul a mentesítő úthoz. – Soha nem foglalkozott velünk ennyit az újság, a rádió meg a tévé, mint mostanában. Hogy jó-e ez vagy sem, remélem, kiderül a faluházban, ahol állítólag az autópályások is ott lesznek – mondja egy, a Muskátli vendéglő felé tartó idősebb férfi.
Az új polgármester irodájában szobafestők szorgoskodnak, így a jegyző hivatali helyiségében faggatnánk Kiss Ferencnét, ám ő minden kérdésünkre azt válaszolja: majd a hétfő esti falufórumon kifejti a véleményét. Nem titkolja viszont, hogy az új képviselő-testület és ő maga is hajlik a kompromisszumra, kiváltképp, ha az autópályások megígérik, hogy lobbiznak Kőröshegy szennyvízcsatorna-építésének környezetvédelmi céltámogatásáért.
A napközis gyerekek mellől hívjuk ki Gróf Tamás tanár urat, hogy – lévén ő a falu egyik legrégibb önkormányzati képviselője – megkérdezzük tőle: – Milyen garanciákat javasolt beépíteni a Nemzeti Autópálya Rt.-vel kötött szerződésbe? – Az Autópálya Rt. azért nem hajlandó megépíteni a mentesítő utat, mert a forgalomszámlálási adataik szerint a Kőröshegy déli határánál futó autópálya 50 százalékkal csökkenti a falu forgalmát. Azt állítják: az új sztráda nem hozza, hanem viszi majd a forgalmat. Nem vitatom az állításukat, de arra szeretnénk garanciát kapni, hogy ha mégsem ez történik, megépül-e a falu nyugalmát, a házak épségét biztosító elkerülő út.
– Nézze meg ezt a kívül-belül megújult, hatszáz éves műemlék templomot, a Balatonnál nyaraló zenekedvelők zarándokhelyét. A felújítására ráment a plébánia szőlészetének eladásából befolyt pénz is. Gondolja meg, mi történne, ha például a moszkvai patriarchátus kórusának koncertje vagy egy orgonahangverseny alatt eldübörögne itt egy sor sóderszállító monstrum – mutat a falu központjában lévő templomra Kalapáti János, Kőröshegy plébánosa. Majd hozzáteszi: habár nem statikus, attól tart, hogy a rendkívül „jó lábakon álló” templomot is megviselné a rezonancia, nem beszélve az orgonasípokról.
Öt óra előtt tíz perccel már csaknem félszázan ülnek a faluház tornacsarnokában, és érdeklődve figyelik, hogy miként ragasztja a bordásfalra a hatalmas térképeket, tervrajzokat Kovácsházy Frigyes, az Uvaterv vezérigazgató-helyettese és kolléganője. Petki Gusztávot, a Nemzeti Autópálya Rt. előkészítő irodájának igazgatóját, a falufórum „főszónokát”, mielőtt a pódiumra lépett, arról kérdeztük, bízik-e a ma esti békekötésben? – Igen, mert a monitoring- adataink remélhetően meggyőzik a falubelieket és az önkormányzatot arról, hogy Kőröshegy nem fog szenvedni az autópálya építésének zajától, nem lesz nagyobb a forgalom és a környezetszennyezés. A korábbi polgármester kötötte magát ahhoz, hogy most azonnal építsük meg a mentesítő utat, mi pedig azt mondtuk: nem indokolt. Az értelmetlen huzavona miatt nincs még ma sem építési engedélyünk Kőröshegytől.
Kiss Ferencné polgármester a fórum első szónokaként röviden és higgadtan „vezeti fel” a mentesítő út ügyét, majd Kovácsházy Frigyes tanáros érveléssel igyekszik meggyőzni a hallgatságot: Kőröshegy csak nyer az autópályával. A falu határában épül fel Közép-Európa legnagyobb völgyhídja, amely önmagában is turisztikai kuriózum lesz. Az 1800 méter hosszú, helyenként 82 méter magas viaduktot 18 alaptest tartja majd, és Tihanyból nézve is érdekes, az észak-somogyi tájba illő látványt nyújt.
A viharosnak ígérkező falugyűlésen – a várakozással ellentétben – a kőröshegyiek nem voltak túl bőbeszédűek, a három-négy felszólaló aggályát sikerült eloszlatniuk a vendégeknek. – A völgyhíd tervei készek, már csak Kőröshegy és Zamárdi építési hatósági hozzájárulására várunk. Megígértük: rendbe tesszük a falu útjait, hídjait, építkezés előtt videóra vesszük az út menti házakat, középületeket, és ha azokban netán kár keletkezik, megtérítjük. No és a békesség kedvéért – jóllehet, mi csak az autópálya-építési ügyekkel foglalkozunk – lobbizni fogunk azért, hogy a falu pénzt kapjon a környezetvédelmi tárcától a szennyvízcsatorna-programjához. Remélem, legkorábban a jövő ősszel, de legkésőbb 2005 tavaszán Zamárdi felől is megkezdődik az M7-es továbbépítése – sommázta a fórum végén az építő cég véleményét Petki Gusztáv.
Kiss Ferencné is elégedetten távozott a falugyűlésről. A polgármester-választással együtt – úgy tűnt – ez volt a második győzelme. Elődje, Pavlek Ferenc csak annyit mondott az érdeklődő újságírónak, hogy megint becsapták Kőröshegyet.
A reggeli csúcsban hibásodott meg az M2-es metró Budapesten