A királypápák alkonya

A történelem során először mondott beszédet római katolikus egyházfő az olasz parlamentben. A novemberi felszólalás sokakat megindított, de talán senkit sem olyan mértékben, mint Benedetto Marciantét, akit már harminc éve körözött az olasz rendőrség. Az életművét lezárni készülő egyházfő történelmi beszédére azonban nem csak e „csoda” miatt figyeltek fel világszerte.

2002. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csoda történt. Soha nem tapasztaltam ilyet életem során – jelentette ki az esetet követően Roberto Tricoli, a bűnöző ügyvédje. A jogász szerint Marciante figyelemmel kísérte a pápa beszédét a családi értékekről, s ez megmozgatta vallásos lelkét. A november 14-én elmondott beszéd után felállt, s egy római börtönben elismerte bűnösségét. Talán hasonló hatással lehet a törvényhozókra is a pápa felszólalása, hiszen a háromnegyed órás beszédet mintegy húsz alkalommal kellett megszakítani a képviselők hangos tetszésnyilvánítása miatt. Az idős egyházfőt beszéde befejeztével állva tapsolták meg, s „éljen a pápa!” kiáltásokkal mondtak köszönetet, hogy megtört egy régi tabut. Római egyházfő ugyanis soha nem tett ilyen szimbolikus lépést az Olaszországgal való együttműködés felé. Mikor az olasz tartományok 1861-ben egyesültek, az egyházi állam területeit is bekebelezte az új ország, s végül 1870-ben tovább zsugorították a pápa birtokát. Attól fogva az egyházfők – az akkor uralkodó IX. Piusz szavaival élve – „a Vatikán foglyainak” tartották magukat, s elzárkóztak az Olasz Köztársaság elismerésétől. 1929-ben ugyan aláírták a megállapodást egymás kölcsönös elfogadásáról, de az egyház gesztusához a lengyel pápára volt szükség.
II. János Pál pápa ezzel újfent bebizonyította, a Vatikán nem járhatja a királypápák útját, gőgösen elfordítva fejét a világ romlottságát látva. Az olasz parlament olajfás és margarétás, forza itáliás vagy kommunista, északi ligás és újfasiszta képviselői személyében ugyanúgy a keresztény olaszokat tudja megszólítani, mint bármely egyéb tartományban. A gőgös egyházról szóló elméletek pedig újabb vereséget szenvedtek. „Sia lodato Gesú Cristo!” – Dicsértessék a Jézus Krisztus! – köszöntötte egykor a hagyományos, olasz nyelvű üdvözléssel az egybegyűlteket a lengyel pápa, megválasztása utáni beszéde elején. Az akkori gesztus az egyszerű népnek szólt, mivel az ő nyelvüket használta a „magas műveltségű” latin helyett. 1978 óta ugyan már 24 év eltelt, de az egykori krakkói püspök hű maradt elveihez.
Mostani beszédét a Parkinson-kórban szenvedő egyházfő újra jó erőben, tiszta hangon mondta el a parlament pulpitusáról, jelezvén, vannak még tervei az egyházzal kapcsolatban. A beszéd megtartása viszont azt mutatja, a szentatya újabb követ illesztett a nagy építménybe, a XXI. századi modern egyház katedrálisára. Ha a következő, 266. egyházfő követi elődje útmutatását, folytatódhat a XX. századi egyház megújulása, s továbbra is nyitva hagyják a Vatikán ablakait a friss szelek előtt.
Igaz, az egyház már a második világháború után kiemelkedett a királypápák időszakából, XII. Piusz pápa alatt. A zord és hideg Eugenio Pacelli erős antikommunizmusa és a világháborúban játszott szerepe miatt ugyan napjainkra a támadások kereszttüzébe került, de érdemeit Róma elégségesnek tartotta arra, hogy megkezdje a szentté avatás előtti vizsgálatot. Rajta kívül utódai, XXIII. János és VI. Pál pápák is rendkívüli mértékben segítették a megújulást. A falusi plébánosból egyházfővé váló, „nagypapás” stílusú XXIII. János, valamint a II. vatikáni zsinat befejezője, VI. Pál szemei előtt is sokkal inkább a szolgálat, mint az uralkodás lebegett. II. János Pál így olyan elődök munkáját folytatta (s neveit vette fel), akik kijelölték a követendő utat, s nem hosszú távú tervek nélkül hagyták magára az építményt.
Mivel minden pápa egyben új szellemiséget is hoz a Vatikánba, a krakkói püspök is átadta saját lényét az egyháznak. Jelentős előrehaladás következett be a görög rítusú testvéregyházakkal való viszonyban, és a protestáns felekezetekkel is egyre könnyebben tud szót érteni a Vatikán. A legfontosabb azonban mégis a pápai utazások bevezetése volt. A palota falai közül való kitörés azt jelentette, hogy az egyház közelebb került a hívekhez, s a hívek azt érezhették, nem a távoli Vatikánban döntenek a fejük fölött.
A lengyel pápa emellett – a korábbi egyházi szokástól eltérően – nem kizárólag jeles személyeket, a világtörténelem kerekét megfordító embereket avatott szentté, hanem „népi hősöket” is. Pio atya Dél-Olaszország szemében már életében szent volt, csodákat tett, szinte „belelátott” a hozzá zarándoklók lelkébe. Kórházépítése miatt meghurcolták, igaztalanul vádolták, de senki sem hallotta őt panaszkodni. Kis plébániája világszerte népszerű zarándokhellyé vált, ahol csodás megtérések, gyógyulások történtek, s felejthetetlen lelki élmény várt mindenkit. A másik, nagy lelkesedést kiváltó szent Juan Diego, Mexikó népi hőse. Ő volt az az indián, aki előtt megjelent az azóta az ország jelképének számító Guadalupei Szűz. Mikor a szentatya a közép-amerikai országba érkezett, százezrek várták, s milliók tettek hitet mellette. II. János Pál pápa indítványára úgy avatták szentté a középkori legendát, hogy közben egyes történészek máig kérdésesnek tartják, valóban létezett-e Juan Diego. Kalkuttai Teréz anya, az albán apáca Indiában hozott létre szeretetközösséget, és segített a nincsteleneken. Bár Teréz anya nem szent, de a hét közepén boldoggá avatták a Vatikánban, s megjósolható, nem kell sokat várni, hogy beléphessen a szentek közé. Hármójukhoz kapcsolódik XXIII. János pápa, akit szintén boldoggá avatott mai utóda, s folyik szentté avatási pere is. Számos csoda fűződik a nevéhez, s csak az a kérdés, mikor dönt úgy a Vatikán, hogy bebocsátást nyer a szentek közösségébe.
Erről viszont valószínűleg már nem a mostani pápa fog dönteni. Egy-egy szentté avatási per ugyanis rendkívül hosszadalmas folyamat, évtizedekig, sőt évszázadokig is eltarthat. A világ gyorsulásával ugyan az egyházi adminisztráció is sebességet váltott, de továbbra sem engedhetik meg maguknak, hogy egy-két év alatt végezzenek a kutatással, amely alapján az egyház testülete dönt a szentté avatásról. A lényeg azonban a szándék, a népi hősök – és a szent életű pápák – felemelése. Ezen keresztül talán sikerülhet a római katolikus egyházat körülvevő misztikumot, rengeteg rosszindulatú pletykát és ferdítést is eloszlatni.
Erre pedig nagy szüksége van a katolikus egyháznak: régi erőssége, Európa ma már sokkal kevésbé számít az egyház támaszának, mint például Afrika vagy Dél-Amerika. Nyugat-Európában és Kelet-Európában is – más-más okokból – meggyengült a katolikus egyház jelenléte. Ami ellen XII. Piusz küzdött, az bekövetkezett: a kommunista diktatúra idején elszenvedett veszteségeiből máig nem tudott magához térni a magyar, valamint a kelet-közép-európai egyházak nagy része. A legutóbbi népszámlálás idején például Csehország lakosságának 65 százaléka vallotta magát ateistának. Lengyelország ugyan kivételnek számít ebből a szempontból, ám Magyarországon is egyre csökken a gyakorló katolikusok száma, Nyugat-Európában pedig homályos szekták vagy az ateizmus szorította ki a hagyományos egyházakat.
Sokan úgy tartják, II. János Pál visszaadta a reményt az embereknek, s erőt adott az egyháznak a küzdelem folytatásához. Kérdés, lesz-e olyan utódja, aki képes folytatni e hatalmas, újító erejű munkát az egyházban?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.