Az új Lexus RX a tökéletesség határán jár

Európa csak márciusban ismerheti meg testközelből, Detroitban azonban már bemutatták a Lexus népszerű sportos haszonjárművének második generációját. Az új RX300 formaterve és műszaki tartalma egyaránt előremutató: a gyár nagyobb biztonságot, élvezetesebb vezethetőséget ígér, miközben abban bízik, hogy a módosítások révén megerősítheti etalon szerepét a luxus SUV-k szegmensében.

Nagy Károly
2003. 02. 28. 0:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lehetett egyszerű dolga a Lexus fejlesztőmérnökeinek, hiszen az RX eleve kiváló tulajdonságokkal rendelkező első sorozatát kellett minden szempontból felülmúlniuk. A formatervezők a nyilvánvaló megoldást választották: a meredeken előredőlő C oszlop, a markáns motorháztető, az ajtók és néhány további jellegzetes részlet megőrzésével átmentették az előd jellegzetességeit az új modellbe, az anyacég Toyota markáns újkori dizájnelemeit (például az Avensis-szel rokon fényszóró-kialakítást) is alkalmazva ugyanakkor összetéveszthetetlenül eltérő arculatot adtak az autónak. Az egyedi, hatszögletű hátsó szélvédő dőlésszöge jelentősen nőtt, némileg az IS 300 SportCross kombikupét idézve. A hátsó traktus nem csak formavilágában kínál újdonságot: felárért motoros működtetésű csomagtérajtót és vele szinkronban mozgó takarórolót kínál a gyár a vevőknek, míg a hátsó lámpatestekben LED-ekre cserélték a hagyományos izzólámpát. Ezek nemcsak a fogyasztást csökkenthetik akár egy százalékkal, de jóval gyorsabban is reagálnak – 100 km/h sebességnél akár 6 méter plusz féktávolságot jelenthetnek a mindössze 15 milliszekundum alatt felvillanó LED-ek.
Tekintve, hogy az SUV-k vásárlói elsősorban komfortos utazójárművet, nem pedig terepjárót keresnek, az új RX futóművét tökéletes közúti viselkedésre hangolták. Megnövelték a karosszéria torziós szilárdságát. Az átdolgozott MacPherson felfüggesztést vadonatúj, az oldalirányú erőket jobban kezelni képes csavarrugókkal kombinálták, így az autó lágyabban rugózik és pontosabban irányítható. Ebben az átdolgozott kormányműnek, illetve a 10 centiméterrel nagyobb tengelytáv ellenére csökkentett fordulókörnek is szerep jut. A hátsó rugós tagokat is tökéletesítették, valamint rövid reakcióidejű lengéscsillapítókat építettek be. Ma már légrugózás nélkül nemigen terem babér a luxusterepjárók osztályában, ezért ez az opció az RX-hez is rendelhető. Az automatikus szintszabályozást kínáló rendszer hasmagasságát akár manuálisan, 5,5 centiméteres intervallumon belül szabályozhatja a vezető. 100 km/h felett 15, míg a motor leállításakor 25 millimétert sülylyed az autó – az előbbi a jobb stabilitást, az utóbbi a könnyebb kiszállást szolgálja.
Az RX európai verziójának orrában az elődből ismert háromliteres V6 dolgozik. Teljesítményét 201-ről 204 lóerőre növelték, ami a jobb aerodinamikával és a brutális, 235/55 R 18-as sportabroncsokkal együtt 200 km/h végsebességet tesz lehetővé – az előző modell „mindössze” 180-ra volt képes. Az első ízben használt, ötfokozatú automatikus sebességváltónak köszönhetően a fogyasztást 13-ról 12,2 liter/100 km-re szorították le, így az autó immár megfelel a szigorú Euro IV-es emissziós korlátozásoknak. Azonban nem csak az üzemanyag-fogyasztást szorították le. A Shinkansen gyorsvasút tesztelésénél is használt szélcsatornában kidolgozott formák révén minden frekvenciatartományban mintegy 5 decibellel csökkent a szélzaj.
A zörejek szinte tökéletes kiszűrése az LS430 limuzin után immár az RX300-at is megfelelő alannyá tette az elit kategóriás, 11 hangszórós Mark Levinson audiorendszer beépítésére. A vezetőállás a Lexustól már megszokott, visszafogottan elegáns stílust követi, némi sportossággal erősítve. Ugyanakkor fontos szempont volt az utastér praktikus kialakítása is: a különálló fotelek hatását keltő hátsó ülések 12 centiméteres úton tologathatók előre vagy hátra, a gazdagon párnázott könyöklő mögött pedig síalagút rejlik.
Végül, de korántsem utolsó sorban említést érdemel az RX300 aktív és passzív biztonsága. A menetstabilizáló elektronikát, a kipörgésgátlót és a vészfékrásegítőt – a kategóriában elsőként – AFS intelligens fényszórórendszer egészíti ki. A xenonizzós reflektoregység a sebesség és a kormány állása függvényében módosítja a fénycsóva oldalirányú elmozdulását, így az RX gyakorlatilag bevilágít a kanyarba. Az esőérzékelős ablaktörlőt vízlepergető szélvédővel kombinálták, tolatáskor pedig videokamera segíti a 4,7 méteres jármű vezetőjét. A passzív biztonsági arzenált is továbbfejlesztették: az első, adaptív légzsákok immár három fázisban nyílhatnak ki, és 30 százalékkal megnövelték az oldallégzsákok térfogatát. A szegmensben először vezetőoldali térdlégzsákot is alkalmaztak, amely azon túl, hogy az utas térdét óvja a műszerfaltól és a kormányoszloptól, a csípő előrecsúszását is megakadályozza, ezáltal pedig jelentős mértékben csökkenti a felsőtest sérülésének veszélyét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.