Bajor fantom Nagy-Britanniából

Január harmadikán új korszak kezdődött a Rolls-Royce történetében. Ezen a napon mutatták be a BMW-gyámság első kézzel- fogható produktumát, a vadonatúj Phantomot. A közel hatméteres monstrum egyszerre merít a világ talán legpatinásabb autómárkájának hagyományaiból és a XXI. század technikai és formatervezési vívmányaiból.

Jávor József
2003. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közel fél évtizede, amikor a BMW szárnyai alá vette a Rolls-Royce-t, megígérték a rajongóknak, hogy öt éven belül egy újjászületett vállalatot, egy modern gyárat, és – ami a legfontosabb – egy új modellt hoznak létre. Nem is okoztak csalódást: a 2003-as Phantomot az ultramodern, zöldmezős beruházással felépített goodwoodi üzemben, a márka új főhadiszállásán mutatták be.
„Fogd a létező legjobbat, és fejleszd tovább. Ha pedig nem létezik, alkosd meg magad” – ezt az egyszerű, még Sir Henry Royce által megfogalmazott irányelvet követték a régi-új autógyár fejlesztői, és tiszta lappal fogtak neki a Phantom tervezésének. Az eredmény: egy alumínium térvázas, V12-es benzinmotorral hajtott luxuslimuzin, amely ígéretük szerint a felhasznált csúcstechnológia ellenére hamisítatlan Rolls-Royce maradt.
Ebben kulcsfontosságú szerep jutott a formatervezőknek. Ők a márka történelmének talán legnevesebb darabjaiból: a harmincas évek Phantomjaiból, a század derekán megjelent Silver Cloudból és a hatvanas évek Silver Shadow modelljéből merítettek ihletet. A Rolls-Royce hőskorára utal a hosszú tengelytáv, a rövid első és hosszú hátsó túlnyúlás, a robusztus, az utasokat teljes mértékben eltakaró – épp ezért kimagasló passzív biztonságot kínáló – C oszlop, az elnyújtott motorháztető, valamint az a jellegzetes, nehezen meghatározható sziluett, amelynek köszönhetően az autó álló helyzetben is úgy hat, mintha gyorsítana. Ugyancsak a klasszikusoknak állít emlékművet a ma már szinte sehol máshol nem alkalmazott, hátrafelé nyíló hátsó ajtószárny, amelyet a hagyománytisztelet mellett a ki- és beszállás megkönnyítése érdekében alkalmaztak. A modern technológia azért ide is belopódzott: a súlyos ajtót a C oszlopon elhelyezett gomb megnyomásával csukhatják be az utasok.

Az utastér az utolsó öltésig megfelel a Rolls-Royce-szal szemben támasztott elvárásainknak. A tetőt hátul kasmír, elöl bőr borítja. A paneleknél hat különböző fajta nemes faanyag közül választhat a vásárló, kívánságra akár intarziás betétekkel. A hátsó padló csaknem teljesen sík, hogy az utasok kényelmesen közlekedhessenek a hatalmas térben. A megemelt üléssor rendelhető háromszemélyes változatban, vagy színházi páholy kivitelben, amelynél a két különálló fotel közötti panel szórakoztató elektronikai központot vagy bárszekrényt rejthet.
A Rolls-Royce mindig is arról volt híres, hogy szinte lebeg az úton. A Phantom futóművének fejlesztésénél mindazonáltal az új tulajdonos gazdag tapasztalatait is felhasználták. A kettős keresztlengőkaros első futómű, az önműködő szintszabályozású légrugózás és az elektronikus lengéscsillapítás a több mint 3,5 méteres tengelytávval és a magas profilú, defektmentes abroncsokkal együtt mesés kényelmet, ugyanakkor egy modern luxusautótól elvárható stabilitást és irányíthatóságot biztosítanak.
Ez már csak azért is fontos, mert a Rolls-Royce érdekes módon nem sofőr vezette autónak szánta a Phantomot. Nem is csoda, hiszen ha valaki kifizette érte a nettó 320 ezer eurós vételárat, aligha szeretne kimaradni abból az élményből, amit a 6,75 literes V12 motor nyújt. A 460 lóerő kevesebb mint 6 másodperc alatt repíti százas tempóra a 2,5 tonna öntömegű járművet. A gondtalan utazásról már alapjárattól 540 Nm gondoskodik – ez a maximális nyomaték háromnegyede. A tizenkét hengeres benzinmotort változó szelepvezérlés és közvetlen üzemanyag-befecskendezés teszi teljes mértékben szalonképessé. A modern technika révén még a fogyasztást is sikerült mérsékelni, a gyári mérések szerint vegyes ciklusban beéri 16 liter benzinnel száz kilométerenként.
A leendő tulajdonosok azonban valószínűleg mégsem a kimagasló műszaki tartalom miatt választják majd a Phantomot. Számukra sokkal fontosabbak az olyan apróságok, hogy a Rolls-Royce szimbóluma, az autó orrán a szélnek feszülő Spirit of Ecstasy gombnyomásra behúzható a karosszériába – ez nemcsak a rongálást előzi meg, de az autó gyalogosvédelmét is javítja –, vagy hogy a szinkronizált kerékagyaknak köszönhetően menet közben is folyamatosan függőleges helyzetben marad a márka hatalmas keréktárcsákra gravírozott logója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.