Erő vagy vigasz

Szeretet és gyűlölet ősi rivalizálásából mennyi ütközetet nyert modern kori történelmünkben a gyűlölet! Míg a szeretet többnyire megmaradt gyönyörű vigasznak, a gyűlöletből politikai eszköz és erő vált. Talán érdemes szólni arról is, van-e lehetőség rá, hogy a szeretet is politikai erővé váljon. Annál is inkább, mert az utóbbi másfél évszázad azt üzeni, hogy a gyűlölet tévutakra viszi a nemzetet.

Szerencsés Károly
2003. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeretet és gyűlölet tárgya lehet ugyanaz az ember. „Gyűlölök és szeretek. Kérded tán, miért teszem én ezt, / Nem tudom, érzem csak: szerteszakít ez a kín” – írhatta Catullus Lesbiának, a politikában viszont választani kell. Főleg vereség után, kiélezett helyzetekben a gyilkos indulat kerekedett felül, és a bűnös – bűnbakkereső – gondolatok céltábláivá gyakran a közösség vezetői váltak. A gyűlölettel és fanatizmussal kevert ösztön tarolt, s csak kevesen hirdették, hogy „az értelem mégis erősebb, mint a fellázadt ösztönvilág”.
Minél több a vereség egy nép történelmében, annál nagyobb az igény a szeretetre, humanizmusra, s annál véresebb a hatalomba mámorosodott gyűlölet. Így volt ez Magyarországon is, ahol az első számú célpontokká gyakran a miniszterelnökök váltak. Miniszterelnökök, akik kiérdemelték a nemzet megbecsülését, s olyanok is, akik rászolgáltak szinte egyöntetű megvetésére. A politikai gyűlölet óriási orientálóerőt jelentett, felerősítette a hétköznapi kis gyűlöleteket lakó- és munkahelyen, az emberi érintkezés minden területén. Így esett szét s vált kiszolgáltatottá sok alkalommal a magyar nemzet.

Jelképek halála
Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc veresége után a gyűlölet logikája egyenesen vezetett el Batthyány Lajos perbe fogásához és kivégzéséhez. Az indulat politikai és ugyanakkor személyes eredetű volt. A bécsi udvarban gyűlölték a magyar miniszterelnököt, mert ő testesítette meg minden kudarcukat, megaláztatásukat és megalázkodásukat, személye emlékeztette őket minden aljas mesterkedésükre és szánalmas segítségkérésükre. Batthyány a magyar nemzet igazságának szimbólumává vált, s vesznie kellett annak ellenére, hogy tisztségéről lemondott, mielőtt a magyar törekvések átlépték volna a királyi szentesítés által kijelölt határokat.
Rendkívüli bíróság rendkívüli törvények alapján ítélte halálra Batthyányt, de rögtön kegyelemre is ajánlotta. Döntsenek azok, akik megrendelték a politikai koncepciós pert! Haynau döntött, s az első magyar választott miniszterelnököt kivégezték. A sorsa teljesedett be? Hisz egy 1840-es ügynöki jelentés szerint szeméből az akasztófa tükröződött.
Halálra ítélték utódját, Szemere Bertalant is távollétében. Sőt jelképesen kivégezték gróf Andrássy Gyulát is, de a nemzet ereje a „szép akasztott embert” 1867-ben mégis a miniszterelnöki székbe emelte.
A gyűlölet a történelmi Magyarország összeomlásakor megint felülkerekedett. Jelképes személyiséggé, istenített és gyűlölt emberré Tisza István vált, akire korábban már a magyar parlamentben is rálőttek. A háború végi felfordulásban a villájában ölték meg behatoló fegyveresek 1918. október 31-én. Az akció spontán jellegében kevesen hittek akkoriban, de nem azért, mert Ady Endre évekkel korábban kimondta: „Ez a gazember még lakolni fog.”
Az engesztelhetetlen gyűlölet immáron pártok, mozgalmak zászlajára került. A hatalom és a gyűlölet egy egész évszázadra egymásba fonódó, kapaszkodó erővé vált, s megfojtott minden szép, humanista kísérletet.
Károlyi Mihály azon a napon lett miniszterelnök, amelyiken Tisza Istvánt megölték. Ők korábban többször párbajoztak is, de Tisza a válságos napokban támogatásáról biztosította a Nemzeti Tanácsot, élén Károlyival, Károlyi pedig koszorút küldött Tisza koporsójára, amit saját pártja is elmulasztott. Ők talán ekkor már – későn, mindig későn – tudták, hogy a hatalmas feladat, az ezeréves magyar állam megóvása összefogást igényel. De a gyűlöletszellemet már nem lehetett megfékezni. Szándékos felizzítása politikai eszköz volt, amellyel már 1918–1919-ben tudatosan éltek, s nem felejtették el azóta sem. Hatásos fegyver, mert sokkal könnyebb felébreszteni és táplálni, mint a nemes érzéseket, a szeretetet, megbecsülést. A kisszerűség, az irigység könnyen lobbantható gyűlöletre. Budapest-országnak pedig: „… szervi baja az irigység. Akik itt élnek, az ember középszerű testi állapotát sem bírják sárgaság nélkül elviselni.”
Evidensnek tűnik: gyűlöletre csak gyűlölet lehet a válasz. Erőszakra erőszak. Törvénytelenségre törvénytelenség. Csalásra csalás. Halálra halál. Vörösterrorra fehérterror. Ez a szemlélet tette lehetetlenné, hogy 1919-es bukása után Magyarország maradéktalanul demokratikus államként szülessen újjá.
Bethlen István és Teleki Pál miniszterelnökök hatalmas és múlhatatlan érdeme, hogy ki tudtak lépni ebből az ördögi körből. Kordába szorították a fehér ellenforradalmat, és száműzték a politikai életből a kommunista pártot. Az antant és a kisantant rabló ösztöneire adott választ is úgy irányították, hogy a magyar nemzeti célokat ne az indulatok, hanem a lehetőségek szabják meg. Teleki Pál ennek jegyében menekült a halálba, Bethlen Istvánt pedig – nehogy a második világháború után újra érvényesíthesse kivételes képességeit – a Szovjetunióba hurcolták, ott is halt meg fogságban.
A gyűlölet ott lüktetett a XX. századi magyar szélsőségek mindegyikében, s vált az „elhivatottak” legfőbb összetartó erejévé – a tömeggel szemben. A Tanácsköztársaság alatt szedtek először túszokat a lakosságból, s így tettek később a nyilasok is. Világnézetük azonos tőről fakadt, ezért egyformán aljasodtak, alacsonyodtak le. „Ha csak dolgozni kellene az emberekért! Már az sem könnyű! De élni is kell köztük. S ez csaknem lehetetlen” – jegyezte fel a polgár 1944-ben.

Igaz pörök, hamis tanúk
A bűnös- és bűnbakkeresés, a magyar XX. század újabb megpróbáltatása a második világháború után minden korábbinál erősebben lángolt fel. A sérelmek hatalmasak voltak, a számonkérésben szinte mindenki egyetértett. „Akármi következik is: azokkal szemben, akik mindezt kitervelték és végrehajtották, akik a magyarság becsületét e szörnyűségekkel beszennyezték, nem kell a végén érzelmesnek lenni” – írta Márai Sándor.
Ám megint gyűlöletre gyűlölet felelt, s közben elveszett az eredeti nemes szándék. Az indulatokat ezúttal is politikai célzattal szították, és szimbólummá emelt miniszterelnökök ellen irányították. Bárdossy László nyitotta a sort a koncepciós elemekkel átszőtt politikai perével, majd Imrédy Béla, Szálasi Ferenc és Sztójay Döme következett. Mindegyikük felelőssége kétségkívül megállapítható volt a háborúba sodródásért, illetve a háború alatti borzalmakért. Persze egészen eltérő mértékben. A háború kitörése előtt bő fél évvel megbuktatott Imrédy Béla vagy Bárdossy László esetében egészen más volt a felelősség és a bűnösség aránya, mint Sztójay Döme vagy Szálasi Ferenc esetében, akik a német megszállás után, illetve puccsal kerültek hatalomra.
A számonkérésre indulatok jegyében került sor, s ez óriási károkat okozott. Tudatos politikai eszközről volt szó: egyesek így használták ki a maguk javára a hatalmas személyes fájdalmakat. Éppen az indulatok felkorbácsolása tette lehetetlenné, hogy a magyarság szembe tudjon nézni az elkövetett hibákkal, bűnökkel, és megtisztulva kerülhessen ki a velük való szembesülésből. Így aztán sokan úgy gondolják, hogy ez az „elhúzódó számonkérés” még a XXI. században is használható politikai fegyver.
A számonkérés módja azt eredményezte, hogy megtisztulás helyett még inkább bemocskolták a magyarságot. „Hamis tanúvá lettél / Saját igaz pörödnél” – rémlettek fel József Attila szavai. Az igazsághoz tartozik, hogy ezúttal is meg kell említeni a megszálló csapatok szerepét. A nyilasok 1944 decemberében, a német megszállás alatt a Szabadság téren akasztottak. Két hónap múlva, a szovjet hadsereg képviselőinek jelenlétében, az Oktogonon lámpavasra húztak fel embereket. Egyikre sem került volna sor a megszállók nélkül.
A második világháború után minden korábbinál erősebb támasszal jelentkezett a kizárólagos igazság, a kiválasztottság hirdetése. S ennek megfelelően minden más vélemény, gondolat megsemmisítése. A politikai szándékkal, gyűlölettel és bosszúval áthatott perek szükségszerűen vezettek el a háborús bűnösök megbüntetésétől a politikai ellenfelek likvidálásáig.
Emiatt vált lehetségessé, hogy Bárdossy László minden kétséget kizáróan szellemileg, sőt erkölcsileg is a bíróság fölé kerekedett. Nem a háború áldozatai, hanem Major Ákos volt hadbíró bírósága fölé. Könnyű összekeverni a kettőt.
Kivégezték Imrédy Bélát, Sztójay Dömét és Szálasi Ferencet is. Még a minden kritérium alapján bűnös Szálasi perében is voltak pillanatok, amikor Jankó Péter bíró szánalmas mészárszékké silányította a számonkérést, a büntetést. Ha valamiben hibázott Budapest népe, az az volt, hogy „nem tudta agyonverni önöket” – mondta. Sok helyen elhangozhatott volna ez az indulatos kijelentés, csak a tárgyalóteremben nem. A népbíróság éppen Jankó Péter személyén keresztül futott be jellemző utat: Jankó volt a bíró Szálasi Ferenc háborús bűnös perében, majd a Donáth György és társai elleni perben is. E koncepciós per már a politikai ellenfél likvidálását volt hivatva szolgálni 1947-ben. Végül Jankó volt a bíró Rajk László perében is 1949-ben. Ez utóbbi eljárás már azt mutatta, hogy a terror újra rendszerfenntartó eszközzé vált.
A gyűlölet a háborús miniszterelnökök után hamarosan a politikai ellenfél ellen irányult. Nagy Ferenc kisgazda miniszterelnök 1947-ben éppúgy megtapasztalhatta a féktelen mocskolódást, mint Sulyok Dezső, aki tudatosan nem vállalta a miniszterelnökséget. Reakciósokká, fasisztákká kiáltották ki őket is, az antifasiszta ellenállókat. Nagyon egyedül maradtak, akikre ráirányult a gyűlölet fegyvere. S velük együtt a félelem jegyében mindenki. Már nem volt menekvés.
Amikor 1948 után a Magyar Dolgozók Pártja megszerezte a teljhatalmat, az állandó ellenségkeresés jegyében milliónyi magyar állampolgár vált ellenséggé mint reakciós, osztályidegen, kulák, szociáldemokrata, feketevágó, szabotőr, kém, trockista, revizionista, összeesküvő, cionista, klerikális, fasiszta stb. A szeretet ellenállásreménnyé nemesült az ötvenes években, még ha sokan lemondóan be is álltak a sorba. „Reméltél, én is. Tudtuk, hogy hiába, / mint tudja, ki halottat költöget.”

Rémekkel játszani
1956 őszén a mocsok, a gyűlölet megfékezésére maga a forradalom volt képes. Nemes szándékai és céljai magyarázták e páratlan tettet. A gyűlölet felkorbácsolása a forradalom és szabadságharc álomszerű napjai után következett, a nemzet néma megvetése közepette. Jelképhelyzetbe – akaratán kívül – ezúttal Nagy Imre miniszterelnök került. Saját elvtársai irányításával koncepciós perben ítélték halálra. Ügyvédjével nem beszélhetett, a védelemnek egyetlen tanúját sem hallgatták meg. De hát így volt ez Batthyány Lajos perében is. Kihallgatója azonban a XX. század stílusában beszélt: „Vegyem tudomásul – idézte fel szavait Nagy Imre –, hogy ő nekem halálos ellenségem, ő engem gyűlöl, és legjobban szeretné az én torkomat kettéharapni.”
A fanatikus gyűlölet a forradalom után összetartó erővé vált. Mint a maroknyi Lenin-fiú esetében 1919-ben és a Budapesten rekedt nyilasok ámokfutásakor 1944-ben, amikor a söpredék állt szemben az egész nemzettel. A nemzet megvetésével szemben a gyűlölet hatásos összetartó erő. Nagyot hibázik, aki lebecsüli!
A XX. század végén, a szocialista rendszer összeomlásakor a magyar nemzet bölcs önmérséklettel igyekezett magát távol tartani a gyűlölet szülte indulatoktól. Hozzáfogott, hogy újrakezdje a százötven éves álom, a szabad és demokratikus Magyarország megteremtését. A megjelent csóvás embereket kitaszította, kinevette, s bízva magában gyakorolta a nagylelkűséget, megbocsátást. Az ezredforduló tájékán mégis felütötte a fejét a minden értelmet maga alá gyűrő, hatalomszerző gyűlölet. Jött lelkekből, jött agyakból, s végül megint politikai eszközzé vált. Ömlött a társadalomra a rafinált indulatkeltés, s nem maradt hatástalan. Anyák fordultak szembe gyermekükkel remegő indulattal, tanárok tagadták meg tanítványaiktól a legszentebb jogot az önálló gondolathoz, barátok kerülték egymást ügyesen kódolt jelek alapján. Elfeledett vádak, elfeledett indulatok öntötték el a mindennapokat. A legfőbb orientálóerő, a szeretet és gyűlölet tárgya megint egy miniszterelnök lett. Fellépett a politikában egy erő, amely játszik magában „rémekkel, halálos / társasjátékot és feketelistát / vezet, amelybe mindenkit beleír, / hullát szagol és csöndesen akasztat, / nem gyűlöletből, ám »történeti / szükségszerűségből«” (Kosztolányi Dezső).
A XXI. század magyarságának nagy megmérettetése, hogy a gyűlölet átterjed-e az egész társadalomra. Ha így lesz, az elmúlt évszázad vereségeinek szerencsétlen viszonyai térnek vissza, s a magyar nemzet kiszolgáltatja magát a kisszerű, de elszánt politikai múlt időnek. Ha nem ismeri fel az alattomos szándékot, és nem tud felülkerekedni a gyűlöleten, azzal olyan erőt szabadít magára, amely legyengíti, atomizálja, s végső soron a pusztulás szélére sodorja.
Másfajta elszántságot kíván a mostani helyzet. Dacos indulatot a humanista meggyőződés megtartására, konok eltökéltséget nívós, kvalifikált közéleti megjelenésre. Ahogy a nemzetben és demokráciában gondolkodók már annyiszor megpróbálták. A birodalmak megszálló csapatai és kiszolgálóik hosszabb-rövidebb időre győzhettek. Most is erős külső hatások érik az országot, de katonai megszállók nincsenek. Magunk vagyunk felelősek a nemzet sorsának alakulásáért. Tudva, hogy „a fanatizmussal szembeszállni egyetlen fegyver van: nem fáradni el, érvelni, logikusan felelni akkor is, amikor a fanatizmus sistergő nyállal szembefröcsköl”. Mert a szeretet csak így válhat politikai erővé. Egyébként megmarad a politikát elszenvedők gyönyörű vigaszának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.