Márciustól épülnek tovább az autópályák

Az M3-as, M7-es autópályák továbbépítésében, illetve az M70-es autóút kivitelezésében érdekelt fővállalkozóknak március 1-jén kell átvenniük a munkaterületeket a beruházó Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-től. Miközben a miniszterelnök és közlekedési minisztere 1100 milliárdos autópályatervekkel ismerteti meg a közvéleményt, állami pénzből az idén egyetlen fillér sem jut az új sztrádák építésére: a vállalkozók az NA Rt.-től tavaly kapott előlegre, saját forrásaikra, illetve bankhitelekre támaszkodhatnak 2003-ban.

Putsay Gábor
2003. 02. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Március 1-jétől épül tovább a tervek szerint az M3, M7-es autópálya, valamint az M70-es autóút azoknak a fővállalkozó cégeknek a vezetésével, akik az NA Rt. tenderén tavaly decemberben elnyerték a megbízásokat. A beruházótól a szerződés szerint ekkor kell ugyanis átvenni a munkaterületet. Mint arról korábban beszámoltunk, az M7-es autópálya Balatonszárszó–Ordacsehi közötti húsz kilométer hosszú szakaszát a Hídépítő Rt.–Betonút Rt. konzorcium építi 65,15 milliárd forintért, az M3-as tizenhárom kilométeres új szakaszát az Egút Rt.–Debmút Rt. konzorcium 18,05 milliárdért, míg a Strabag Építő Kft. az M7-es Becsehely–Letenye és az M70-es Letenye–Tornyiszentmiklós szakaszokra kapott megbízást: az összességében 27 kilométer hosszú útszakasz 44,77 milliárd forintba kerül a szerződés szerint.
A fővállalkozók előlegként a szerződésben foglalt költségek húsz százalékát kapták meg tavaly decemberben az NA Rt.-től, így részint ebből a pénzből, részint saját erejükből, illetve banki hitelekből végzik a 2003-ra tervezett beruházásokat. Az NA Rt. csak 2004-ben egyenlíti ki a számlát, így az állam idén teljes egészében mentesül az új autópályák építési költségei alól. A vállalkozók a hitelek kamatait nem terhelhetik az NA Rt.-re, ugyanis a szerződést rögzített áron kötötték. Az idei költségvetésben ugyan 79,4 milliárd forintot különítettek el a gyorsforgalmi utak építésére, az NA azonban ebből a pénzből elsősorban a harmincnyolcként ismertté vált elkerülő utak építését, illetve a folyamatban levő autópálya-fejlesztéseket – M30, M9, Szekszárdi híd – finanszírozza.
A nyilvánvaló anyagi nehézségek ellenére a kormány a közelmúltban újabb és újabb autópálya-építési koncepcióval lepte meg a közvéleményt, a legutóbb elfogadott és Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter által ismertetett terv szerint 2007. január 1-jéig 420 kilométer hosszú új gyorsforgalmi út épül, emellett megkezdik 425 kilométer hosszú sztráda előkészítését. A kormány elképzelései szerint a beruházások legkevesebb 1100 milliárd forintba kerülnek, így 2004-től évente több mint 300 milliárdot költenek autópálya-fejlesztésre. A tervek ismertetésekor arról nem adtak egyértelmű tájékoztatást, hogy honnan lesz minderre pénz. Annyi bizonyos, hogy a hazai autópálya-építéseknél a költségvetési forrásokra lehet leginkább alapozni, a hitelek bizonytalanok és drágák, az Európai Unió támogatási alapjait a csatlakozás után lehet igénybe venni, a pénz ténylegesen 2005–2006-ban áll majd rendelkezésre. Medgyessy Péter miniszterelnök a privatizációs bevételeket említette fő forrásként, amit utak és vasutak fejlesztésére lehet fordítani. Az ÁPV Rt. idén 196 milliárd forint privatizációs bevétellel számol, ha ezt a pénzt történetesen mind autópálya-építésre fordítanák 2004-ben, akkor is kevés lenne a kormány terveihez, nem beszélve arról, hogy 2005 és 2006-ban nem lehet hasonló mértékű bevételre számítani. Felmerült a koncessziós autópálya-építés lehetősége is – az M5-ös autópálya koncesszióban épül tovább – ez azonban hosszú távon a lehető legdrágább megoldás, mint azt az ismert példa is mutatja.
Apáthy Endre, a Hídépítő Rt. vezérigazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a szerződésben foglaltak szerint átveszik a munkaterületet, az autópálya-építés a hidak próbabecölöpözésével és a nyomvonalat megközelítő bejáróutak kialakításával kezdődik. Balatonszárszó és Ordacsehi között idén a teljes beruházás 25-30, 2004-ben 50-55, 2005-ben pedig 20-25 százalékát végzik el. Apáthy az idei évről elmondta: az NA Rt. húszszázalékos előlegét, illetve a saját forrásaikat felhasználva szeptemberig elegendő pénz áll rendelkezésükre, az építési idény utolsó három hónapjában várhatóan banki hiteleket vesznek igénybe. A forint leértékelésének kedvezőtlen hatása, valamint az inflációs várakozások miatt a 2003-as munkák finanszírozását minimális veszteséggel tudják megoldani. Mivel az NA Rt. 2003-ban csak előleget tudott biztosítani, ennek kompenzációjaként kérték, hogy a jólteljesítési garancia – minőségi kifogás esetén a beruházó egy meghatározott összeget automatikusan lehívhat a vállalkozó által megnevezett banktól – mértékét tízről öt százalékra csökkentsék, ezt azonban nem sikerült elérni. Az energiahordozók árváltozásának költségeit szintén a kivitelező cégeknek kell finanszírozniuk, rendkívüli helyzetben – például olajárrobbanás – nyílik csak jogi lehetőség az eredeti szerződés módosítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.