A bizottság kezdeményezi a megye országgyűlési képviselőinél, Veszprém és Zala megye közgyűlésénél, a Balaton Fejlesztési Tanácsnál és az Országgyűlés turisztikai bizottságánál a jet-ski és motorcsónak használatának engedélyezését a Balaton kijelölt helyein – áll abban a határozatban, amelyet a minap fogadott el a Somogy Megyei Közgyűlés idegenforgalmi bizottsága. – Őrült ötlet! – fakadt ki a megszállott balatoni vitorlázó hírében álló barátom, amikor szó szerint idéztem neki a határozatot. Majd azt kérdezte: mellékelt-e a bizottság az állásfoglaláshoz egy jet-ski baleseti statisztikát, merthogy az iszonyatos motorzajjal száguldó „vízi szörnyek” mindent és mindenkit veszélyeztetnek, ami útjukba kerül.
Siófok polgármestere, Balázs Árpád úgy fogalmazott: nyilvánvaló érdekünk, hogy több turista érkezzen a Balatonhoz, de a motorcsónak-tilalom feloldása nem jelentene megoldást. A vitorláshajók befogadására sincs elég hely a tónál, és nincs biztosíték a zajterhelés szabályozására, valamint a fürdőzők biztonságának megóvására sem. Gyerekkorom szörnyű emléke, amikor egy motorcsónak a felismerhetetlenségig szétzúzta egy fürdőző fejét – fűzte hozzá.
Vannak, akik attól tartanak: amiként a hatvanas-hetvenes években a Nyugatról behozott öreg, füstokádó személyautók elárasztották az országot – körültekintő szabályozás és szigorú ellenőrzés híján – a Balaton „Nyugat-Európa motoros kishajóinak roncstelepévé válik”. A balatoni hajóstársaság első embere, Horváth Gyula vezérigazgató nem tart ettől a veszélytől. Lapunknak azt mondta: szigorú szabályozással megteremthetők lennének a motorcsónak- és a jet-skihasználat feltételei a tavon. – Mivel ma már korszerű, a szigorú környezetvédelmi előírásoknak mindenben megfelelő motorcsónakokat gyártanak, attól nem tartok, hogy a károsanyag-kibocsátás szennyezné a tavat. A motorzaj annál inkább. Ha liberalizálnák a motoros kishajók használatát, fontos volna azok kikötési helyének biztosítása, közlekedésük térbeli és időbeli szabályozása. Horváth víziója szerint például a sziesztázás, a délutáni pihenés idején nem közlekedhetnének és a „fürdőzési időben” sem futhatnának ki a vízre.
A Balatoni Vízi Mentők Egyesületének elnöke, Bagyó Sándor is úgy látja, hogy csak szigorú szabályozási feltételek mellett jöhetne szóba a motorcsónak-használat. Emlékeztet az úgynevezett „kaliforniai állásfoglalásra”, amely az európai tavak motoros kishajóira is érvényes, és amelyet szolgálatuk motoros mentőire nézve is kötelezőnek tartanak. – Kijelölt, állandó kikötőhelyet követelnék meg a motoros luxusjachtok és a kisebb négyüteműek tulajdonosaitól, természetesen előírnám számukra a biztosítást, s havi 200-300 ezer forint vízhasználati adó megfizetésére kötelezném őket. Aki többmilliós motoros kishajót vagy luxusjachtot tud venni, annak nem okozna gondot az anyagi előírások betartása sem – érvelt a vízimentő-szervezet elnöke.
Bóka István országgyűlési képviselő, Balatonfüred polgármestere arra emlékeztet, hogy a motorcsónak-használat visszaállítása – amely időről időre visszatérő ötlete egyes balatoni lobbicsoportoknak – csak arra jó, hogy újból terméketlen vitákat gerjesszen. Egyszer és mindenkorra be kellene látni: a Balaton elsődlegesen a gyerekes családok fürdőzőhelye, ahol a strandolás körülményeit, a csendes vízi sportok és a sporthorgászat feltételeit kell jobbítani. Az üdülőkörzet hoszszú távú fejlesztési koncepciójában a gyalogos-, a kerékpáros- és a vitorlásturizmus feltételeinek javítása szerepel, és nincs szó a motorcsónak-használatról. A turisztikai bevételkiesést a motorcsónak-használat önmagában nem ellensúlyozza. Kétségtelen, a motoros jachttal érkező és jól fizető balatoni vendégre szüksége van a turizmusnak, mégis óvok attól, hogy elhamarkodott, gazdasági számítások nélküli döntés szülessen – figyelmeztet Füred polgármestere.
Megkérdeztük a Magyar Vitorlás Szövetség ügyvezető elnökét, Wossala Györgyöt is, aki azzal kezdte válaszát, hogy ő maga nem látná akadályát a motorcsónak- és jet-skihasználatnak, ám gyanítja: ezzel a véleményével a szövetség elnöksége és a vitorláshajó-tulajdonosok többezres tábora bizonyára nem ért egyet. – Ma már rendkívül korszerű, környezetbarát motoros kishajók szelik a világ nagy tavait. Európa tavain is megférnek egymás mellett a fürdőzők, az árbocosok és a motoros kishajók. Persze feltétlenül indokolt a szigorú szabályozás. Engem például néhány éve azért bírságolt meg a vízi rendészet egy németországi tavon, mert a megengedett öt kilométeres sebességet hárommal túlléptem.
– Az utolsó csepp véremig küzdeni fogok a motorcsónak-használat ellen. Kérem, ezt szó szerint írja meg – reagált a somogyi idegenforgalmi bizottság kezdeményezésére Simon Károly, a nagy múltú Balatonfüredi Yacht Klub doyenje. A jeles Balaton-kutató, Zákonyi Ferenc veje, aki hetvenévesen is még vízre száll árbocosával, a tó életébe való durva és megbocsáthatatlan beavatkozásnak tartaná, ha felbőgnének a vízen az onnan már jó ideje kitiltott motorcsónakok.
– Most nem ez a Balaton legfontosabb problémája, hanem a tómeder rendbetétele, a víz minőségét és a környezetét óvó vízpótlás – szögezte le a magyar tenger miniszteri biztosává kiszemelt Szabó Mátyás, a tógazda Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője. Ő is arra emlékeztet, amire Bóka István: időről időre előkerül a motorcsónak-használat liberalizálásának a gondolata, ám szerencsére a kellően megalapozott rendeleti tiltást eddig még nem kellett megváltoztatni.
A balatoni motorcsónak-tilalom elrendelése óta a legtehetősebb honfitársaink az adriai kikötőkben parkoltatják hajóikat, és főként Opatijából futnak ki a tengerre. Egyelőre nincs hír arról, hogy haza készülődnének.
Magyar Péterék hazudtak a rendezvényük költségeiről