Valójában nem jött jól Oroszország elmúlt években kimondottan jól alakuló és általános elismeréstől kísért külkapcsolatainak, hogy erejét fitogtatva George W. Bush oly elszántan igyekszik megrendszabályozni Szaddám Huszeint és a maga javára átrendezni a világ olajtartalékainak felével rendelkező térség erőviszonyait. Moszkvának először is gondolnia kell itteni gazdasági érdekeire, s – ami talán ennél is fontosabb – arra a nem elhanyagolható tényre, hogy sikeres amerikai akció esetén rövid időn belül számára kritikus határ közelébe eshet az olaj világpiaci ára. Tovább rontotta a helyzetet, hogy az új világrend alakulása körüli helyezkedésben egymásnak esett Európa két vezető hatalma, Franciaország és Németország, valamint az Egyesült Államok.
Az a taktika most eleve kudarcra lenne ítélve, hogy a Kreml egymás ellen játssza ki a vitázó feleket. Közvetíteni sem nagyon van lehetősége, így aztán marad, hogy mindenfelé olyan arcot mutasson, amilyet a tárgyaló felek látni szeretnének. Oroszország érdekei ugyanis most elsősorban azt diktálják, hogy a szemben álló felek (beleértve Bagdadot is) mindegyikével jóban legyen, s így igyekezzen mindenütt elérni valamit. Így aztán Putyin Schröderrel vagy Chirackal tárgyalva békepárti, de úgy, hogy azért Bush se haragudjon meg, eközben pedig a térség régi motorosa, Primakov ellátogat Bagdadba. A külügyi bizottság elnökének, Dmitrij Rogozinnak kedvelt hasonlatával élve, Putyinnak nem cselgáncsozóként kell viselkednie, hanem úgy, ahogy az aikidóban szokás. Saját energia híján tehát sokkal inkább a partneréét kell kihasználnia. Kitűnően működött ez a taktika a határozott európai nyitással megalapozva szeptember 11. után a terrorizmus elleni harcban, most azonban tovább kell finomítani a módszereket.
Oroszország számára Európa kiemelt partner, ezért jóindulatának megőrzése elsőrendűen fontos. Ennek látványos jelzése volt a minap, hogy Putyin az Európai Unió közös álláspontjának kiizzadása után saját gépét küldte a bizottság elnökéért, Romano Prodiért, akit Moszkvában azonnal támogatásáról biztosított. Közben nem felejtette el, hogy kiállásából tőkét kovácsolva ne említse meg a NATO 19+1-es formulájához hasonló mechanizmus felállítását, valamint a vízummentesség lehetőségét. A szeptember 11. után látványosan felmelegedő, energiapartnerséggel megfejelt amerikai kapcsolat nem kevésbé szem előtt tartandó. Washington ugyanis a WTO-tagságtól a befektetések ösztönzésén át a csecsenkérdésig kiáll Moszkva mellett, s Kína növekvő erejének ellensúlyozásában is számíthat rá. Ráadásul a háború elkerülésének esélye meglehetősen kicsi, ez esetben pedig csak Amerika szavatolhatja Oroszország iraki gazdasági érdekeit. Nemcsak a mintegy nyolcmilliárd dolláros adósságról van szó, hanem például a Lukoil s mások Moszkvában 30 milliárdra becsült üzleti szerződéseiről, s nem utolsósorban arról, hogy az olaj világpiaci árának az orosz gazdaság számára kritikus szint fölött tartását is csak Bush garantálhatja. Azt sem lehet kihagyni a számításból, hogy Moszkva Szaddámmal sem jár rosszul, hiszen még az olajért élelmiszert programból is hatmilliárd dollár hasznot húzott. Mindezen érdekeket mérlegre téve Moszkva kemény retorikával továbbra is a háború mindenáron történő elhalasztását szorgalmazza majd, az új, Irakról szóló határozattal szemben azonban a BT-ben aligha fog vétójogával élni.
Drámai órák a Fradi BL-ellenfelénél, a Ludogorec két játékost akar ma regisztrálni
