Eladják a tengerjárókat

Az ÁPV Rt. megkezdte az előkészületeket a Mahart Rt. két új tengerjáró hajójának értékesítésére, amelyeket az orosz államadósság terhére vett át a közelmúltban a társaság – értesült lapunk.

Putsay Gábor
2003. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg két magyar hajó közlekedik saját lobogó alatt és saját legénységgel a világ tengerein és óceánjain, az egyenként 4600 tonna hasznos hordképességű Pannon Star és a Pannon Sun. Az átmenetileg működő magyar tengerhajózás hamarosan újból megszűnhet, hiszen elkezdődtek az összességében 2,5 milliárd forint értékű járművek értékesítésének előkészületei. Mint arról több alkalommal beszámoltunk, a rendszerváltozást követő években jóval a piaci ár alatt vagy ócskavasértéken adta el az állam a Mahart mindenkori vezetésének hathatós közreműködésével a tengerjáró flottát. Most azt nyilatkozta lapunknak az ÁPV Rt., hogy jelen esetben már a hajóátvételi kormányhatározat előirányozta a Mahartnak a két jármű értékesítését.
*
Miután az utolsó magyar hajóról, a Vörösmartyról, levonták a nemzeti lobogót, egy 2000. október 16-án kelt kormányhatározat arról rendelkezett, hogy a tengerhajózás megszűnt. Ezt a lépest többnyire azzal indokolták, hogy Budapest központtal nem lehet hatékonyan működtetni a tengerhajózást.
Az orosz államadósság terhére azonban már készültek az új építésű és rendkívül korszerű hajók, és egy másik kormányrendelet szintén kimondta, hogy a Mahartnak az öt járművet az átvételt követően azonnal értékesítenie kell. Az első három tengerhajó esetében mindez megtörtént, a Pannon Star és a Pannon Sun azonban jelentős – nagyjából két és fél éves – késéssel készült el. A rendezetlen viszonyok miatt a hajók potenciális vevői folyamatosan visszaléptek, és mivel a piac számára egyértelművé vált a körülményes értékesítés, az árak egyre lejjebb süllyedtek. Amikor a járművek elkészültek, csak nyomott áron akadt rájuk vevő, ezt követően a Mahartnak 700 millió forintjába került a tárolás és a karbantartás. Az orosz gyár közben csődbe jutott, és az a veszély fenyegetett, hogy az állam lefoglalja az álló hajókat is. A Mahart vezetése engedélyt kért az ÁPV-től, hogy átvegye és legalább addig üzemeltesse a két hajót, amíg a kényszerű ráfordítások meg nem térülnek. Olyan kormánydöntés azóta sem született, amely az előzőt módosította volna. A hajók átvételét követően több változat készült további üzemeltetésükre, szakértői vélemények szerint a Sun és a Star nyolc év alatt termelné ki azt a költséget, amennyibe kerültek.
Információink szerint a hajók gazdaságosan működnek, jelentős nyereséget hoznak a Mahartnak, a jövőbeni fuvarjaikat kész áruszállítási szerződések biztosítják. Ezek a hajótípusok egyébként rendkívül keresettek a piacon, hiszen ömlesztett, darabárukat és konténereket egyaránt képesek szállítani, üzembentartási költségeik is kedvezőek.
Valószínű azonban, hogy a közeli jövőben új tulajdonosukat gazdagítják. A Sunra és a Starra vagy még a Mahart privatizációja – ami az ÁPV Rt. idei stratégiai tervében szerepel – előtt, vagy a cég száz százalékának értékesítésekor írnak ki tendert és vonják le azokról végleg a magyar lobogót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.