Jelenleg két magyar hajó közlekedik saját lobogó alatt és saját legénységgel a világ tengerein és óceánjain, az egyenként 4600 tonna hasznos hordképességű Pannon Star és a Pannon Sun. Az átmenetileg működő magyar tengerhajózás hamarosan újból megszűnhet, hiszen elkezdődtek az összességében 2,5 milliárd forint értékű járművek értékesítésének előkészületei. Mint arról több alkalommal beszámoltunk, a rendszerváltozást követő években jóval a piaci ár alatt vagy ócskavasértéken adta el az állam a Mahart mindenkori vezetésének hathatós közreműködésével a tengerjáró flottát. Most azt nyilatkozta lapunknak az ÁPV Rt., hogy jelen esetben már a hajóátvételi kormányhatározat előirányozta a Mahartnak a két jármű értékesítését.
*
Miután az utolsó magyar hajóról, a Vörösmartyról, levonták a nemzeti lobogót, egy 2000. október 16-án kelt kormányhatározat arról rendelkezett, hogy a tengerhajózás megszűnt. Ezt a lépest többnyire azzal indokolták, hogy Budapest központtal nem lehet hatékonyan működtetni a tengerhajózást.
Az orosz államadósság terhére azonban már készültek az új építésű és rendkívül korszerű hajók, és egy másik kormányrendelet szintén kimondta, hogy a Mahartnak az öt járművet az átvételt követően azonnal értékesítenie kell. Az első három tengerhajó esetében mindez megtörtént, a Pannon Star és a Pannon Sun azonban jelentős – nagyjából két és fél éves – késéssel készült el. A rendezetlen viszonyok miatt a hajók potenciális vevői folyamatosan visszaléptek, és mivel a piac számára egyértelművé vált a körülményes értékesítés, az árak egyre lejjebb süllyedtek. Amikor a járművek elkészültek, csak nyomott áron akadt rájuk vevő, ezt követően a Mahartnak 700 millió forintjába került a tárolás és a karbantartás. Az orosz gyár közben csődbe jutott, és az a veszély fenyegetett, hogy az állam lefoglalja az álló hajókat is. A Mahart vezetése engedélyt kért az ÁPV-től, hogy átvegye és legalább addig üzemeltesse a két hajót, amíg a kényszerű ráfordítások meg nem térülnek. Olyan kormánydöntés azóta sem született, amely az előzőt módosította volna. A hajók átvételét követően több változat készült további üzemeltetésükre, szakértői vélemények szerint a Sun és a Star nyolc év alatt termelné ki azt a költséget, amennyibe kerültek.
Információink szerint a hajók gazdaságosan működnek, jelentős nyereséget hoznak a Mahartnak, a jövőbeni fuvarjaikat kész áruszállítási szerződések biztosítják. Ezek a hajótípusok egyébként rendkívül keresettek a piacon, hiszen ömlesztett, darabárukat és konténereket egyaránt képesek szállítani, üzembentartási költségeik is kedvezőek.
Valószínű azonban, hogy a közeli jövőben új tulajdonosukat gazdagítják. A Sunra és a Starra vagy még a Mahart privatizációja – ami az ÁPV Rt. idei stratégiai tervében szerepel – előtt, vagy a cég száz százalékának értékesítésekor írnak ki tendert és vonják le azokról végleg a magyar lobogót.

Vitray Tamás találkozott a Magyarországon kószáló medvével