Hadifestők

Inter arma silent musae – fegyverek közt hallgatnak a múzsák. A latin szállóige annyiban kétségtelenül helytálló, hogy háborús időkben még uralkodóknak, hadvezéreknek sem nagyon van rá idejük, energiájuk, hogy monumentális műalkotásokat rendeljenek. Az ünneplésnek, a dicsőséges tettek, győzelmek megörökítésének a harcok befejezése után jön el az ideje, amikor kiderül, ki a győztes és ki a vesztes.

P. Szabó Ernő
2003. 03. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rögzíteni azonban akkor kell az eseményeket, amikor történnek. Részben azért, hogy később könnyebb, hitelesebb legyen az emlékezés, részben azért, mert igazi művészember számára olyan vizuális kihívást jelentenek a háborús idők eseményei, amelyeknek aligha állhat ellen. Részben pedig azért, mert a kortársak számára is a legfontosabb információk közé tartozik az, ami a hadszíntéren történik. Utóbbi szempontból különösen érdekes periódus 1848–49, az európai forradalmak kora: ez volt az első olyan időszak a történelemben, amikor a forradalom, majd a szabadságharc eseményeit napról napra, szinte képregényszerű folyamatossággal kísérik végig a képi ábrázolások.
Ahogyan Hermann Róbert 1848–49 című, a Korona Kiadónál 2001-ben megjelent reprezentatív könyve is mutatja, nem volt ez másként Magyarországon sem: a rajzok, metszetek, festmények éppúgy megörökítették az események kiemelkedő jelentőségű szereplőit, mint a helyszíneket, az egyes csaták jellemző mozdulatait. A korszak olyan jelentős művészeinek neve köthető a magyar szabadságharc ikonográfiájához, mint Borsos József, Orlai Petrich Soma, Barabás Miklós, Than Mór, Brocky Károly vagy éppen az osztrák August Pettenkofen.
Mégis bajban lennénk, ha a lehető legnagyobb pontosságra törekedve szeretnénk összeállítani a szabadságharc képi ábrázolásának krónikáját. A képekről ugyanis legtöbbször éppen az egyik legfontosabb adat, a művek alkotójának neve hiányzik. Különösen azoknak a rajzoknak, metszeteknek az esetében, amelyek az egyes ütközetek jeleneteit, szereplőit örökítették meg. Jellemző, hogy az említett kötet képaláírásaiban csak kivételes esetben szerepel a szerző neve. Mindannyiszor Than Mórról van szó.
Az anonimitásnak persze több oka is van. Az első az események természetrajzában rejlik: a szabadságért harcoló magyar seregekben ugyan számos rajztudással megáldott honvéd, tiszt szolgált, a harc egymást gyorsan követő fordulatai, a résztvevőket fenyegető közvetlen életveszély azonban aligha engedte meg, hogy saját kedvükre rajzolgassanak. A későbbi gyakorlattal ellentétben pedig nem volt a magyar seregben hivatásos hadirajzoló, tábori festő, s a magyarországi sajtó állapota sem tette lehetővé, hogy az újságokban képes tudósítások jelenjenek meg. A mégis elkészült vázlatok egy része pedig nyilván azért pusztult el később, mert alkotójuk a szabadságharc leverése után joggal félhetett a felelősségre vonástól.
Más volt a helyzet az osztrák oldalon, ahol a katonai szaklapok mellett polgári kiadói vállalkozások is képes híradásokat közöltek az éppen zajló eseményekről, vagy a korabeli vázlatokat fölhasználva röviddel a szabadságharc leverése után publikáltak öszszefoglalót. Az osztrák katonák között is voltak természetesen művészek, sőt olyanok is, akik kényszerből harcoltak a magyarok ellen, s hadifestőként vagy érdeklődésből megörökítették az eseményeket. Ilyen művész volt August Pettenkofen, aki később évtizedekig a szolnoki művésztelepen dolgozott. Jó barátja volt Borsos Józsefnek, a portréját is megfestette, az 1848-as pesti országgyűlésről készített csoportképét pedig egy kicsit torzított névvel litografálta. Az elesettek temetését ábrázoló, a Szépművészeti Múzeumban őrzött akvarellje a legértékesebb egykorú ábrázolások közé tarozik, ahogyan Buda visszavételét ábrázoló munkája is.
Végigélte, pesti polgárként közelről szemlélte az ostromot Barabás Miklós is, ő azonban, ahogyan maga írja, csak a vár bevétele után rajzolta le „a vár budai oldalán összelődözött várfalakat”. Magukat a vár ellen vonuló magyar csapatokat ábrázolja viszont, és meggyőző erővel idézi föl 1849. május 20. hangulatát az a litográfia, amelyet az osztrák Vinzenz Katzler (1823– 1882) készített. A nyomat, amelyet az 1848-as magyar forradalom százötvenedik évfordulója alkalmából a Budapesti Történeti Múzeum kiadásában megjelent Százhuszonöt kép című kötetben Szvoboda Dománszky Gabriella publikált, egy nagyszabású képes krónika részét képezi.
A sorozat kiadása s a benne megjelent szövegek, képek egy részének megalkotása Anton Ziegler (1793– 1869) nevéhez fűződik. Az ötkötetes művet, amelyet mintegy hatszáz litografált kép kísér, s amelynek kiadásába még 1843-ban vágott bele, eredetileg a régi korok krónikájának szánta, ám a kiváló férfiú elképzelése az 1840-es évek végére, nyilván az események hatására, megváltozott. A sorozat két utolsó, 1850–51-ben megjelent kötete ugyanis kizárólag az 1848-49-es forradalmakkal és a különböző népek szabadságharcával foglalkozik. Ez volt a legkorábbi, átfogó feldolgozás. Hogy saját szemükkel mit láttak az egyes képek készítői, azt nyilván nehezen tisztázhatja a szakkutatás. Az azonban bizonyos, hogy a korabeli sajtóbeszámolók képei közül a leghitelesebbeket használták föl, ahogyan ezt a címlapon is feltüntetik, azokat stiláris szempontból egységes képsorrá fogalmazták. Átalakultak így az egyes képek, de amint a szerző elemzésében fogalmaz, a lényeg nem változhatott, már csak azért sem, mert a kortársak számon kérhették a torzításokat.
Ez a hitelesség magas művészi színvonallal párosul a Vinzenz Katzler készítette magyarországi képek esetében. Az itteni események egyébként is a kiadó figyelmének középpontjában álltak, a 28 osztrák vonatkozású nyomat mellett 23 magyarországi lap szerepel a két kötetben, míg Itáliának 20, Franciaországnak 18 litográfia jutott. A sorozat „lovagias és imponáló képet” fest a magyarokról, a szerző alig leplezi a Görgey tábornok iránti rokonszenvét. Sok-sok izgalmas részletre vet fényt a szabadságharc csatáinak megidézésekor, például a szerb és a magyar fegyveresek összeütközésének, a schwechati vagy a váci csata ábrázolásakor.
A váci csatát ábrázoló litográfián Vinzenz Katzler azt a jelenetet idézi föl, amikor Görgey tábornok kézfeltartással ígérte meg a sebesült osztrák Götz tábornoknak, hogy teljesíti utolsó kívánságát, és tisztes temetést rendez számára. A váci csatát ábrázoló másik képen még az előzmények szerepelnek: az a látvány, amelyet a székesegyház környéke nyújtott, amikor a magyar és az osztrák csapatok utcai harcban csaptak össze. Lovas és gyalogos katonák, menekülő ekhós szekerek, földre zuhanó emberek, lovak, a földön szétszórva heverő ládák, pólyás gyermekét mentő fejkendős asszony – a képben benne rejlik a nevezetes nap, 1849. július 17. minden feszültsége, mozgalmassága.
Még meg sem kezdte festészeti akadémiai tanulmányait a kép alkotója, az akkor huszonegy éves fiatalember, akinek a nevéhez később számos portré, történelmi jelenet és monumentális falkép fűződött. A kiegyezés után számos megrendelést kapott, a XIX. századi magyar festészet jeles alakjává vált, de a forradalom előtti években még a jogi pályáról ábrándozott, noha Barabás Miklósnál elsajátította már a festészet mesterségének alapjait is. Than Mór (1828–1899) soha nem volt tábori festő, műveit nem megrendelésre készítette, mégis az ő képei azok, amelyek a korabeli krónikás minden részletre kiterjedő gondosságával örökítik meg a szabadságharc csatáit.
Talán éppen azért, mert, akárcsak egész családja, ő is elkötelezettje volt a forradalom és a szabadságharc eszményeinek. Három bátyja, Sándor, Ferenc és László Görgey seregében, legkisebb, még tizenéves testvére, Károly pedig Bemnél katonáskodott. Ő maga gyenge fizikuma miatt nem vehetett részt a harcban, de mivel bejáratos volt Görgey főhadiszállására, civilként a sereggel tarthatott. Buda visszavétele után csatlakozott a fővezérhez. Azoknak a csatáknak az esetében, amelyeknél nem volt jelen, a résztvevő tisztek elbeszélésére hagyatkozott.
Tizenhárom darabból álló vízfestménysorozata az 1849. február 27-i kápolnai csatával kezdődik, s a szolnoki, a komáromi, a váci, a tápióbicskei, a monostori és más ütközetek jeleneteivel, Buda ostromával folytatódik. A művek stílusa, ahogyan Basics Beatrix művészettörténész írja, aprólékos, kompozíciójuk nem túl bonyolult, viszont igen mozgalmas. Élénk színvilág, a részletek pontos bemutatására való törekvés jellemzi őket, s persze az a forrásérték a korról, a helyszínekről, a szereplőkről, a viseletről és a fegyverzetről, amely egyedülállóvá teszi a sorozatot.
Nem tudni, élt-e már a vágy a „tábortűz fényénél rajzolgató ifjúban”, hogy később a nyilvánosság előtt terjessze műveit, de programjának kialakítása erre is utalhat. Az azonban bizonyos, hogy a szabadságharc leverése után pénzszerzési céllal maga másolta a tizenhárom lapból álló sorozat darabjait. 1849–51 között Pesten élt, s a másolással próbálta meg összegyűjteni a pénzt bécsi festészeti tanulmányaira. Amikor 1851-ben Leopold Kupelwieser tanítványaként végre bejutott az akadémiára, vázlatait is magával vitte, amiből azután nem kis gondjai származtak. Egy otthoni levél miatt a rendőrség házkutatást tartott nála, s elkobozta az akvarelleket. A Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnoka 1898-ban egy bécsi aukción vásárolta meg a sorozatot, s azóta is féltve őrzött kincsei között tartja nyilván.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.