Hogyan szavazna ma Petőfi?

Csontos János
2003. 03. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem szavazunk a szocialistákra – dörmögte egy úr Kuncze Gábor-i orgánummal a pesti parton, amikor huzamos sorban állás után sem engedték fel az Európa hídra. A pontonhíd nemzetiszín propellerei egykedvűen pörögtek, a narancssárga mentőmellények tömege meg azt a képzetet keltette, hogy itt már elkezdődött a tavaszi lomtalanítás. A II. Rákóczi Ferenc műszaki dandár kiképzési gyakorlatát még soha nem tekintették meg ennyien. (A népszavaztatási közalapítvány ügyesen kitért az elől, hogy tételesen el kelljen majd számolnia a hét végi attrakcióról: a közpénzt közpénzzel váltották ki, de másik zsebből.) Az ünnep estéjén a köztévé A Hídembert adta: abban mindenki láthatta az 1848-as pontonhidat – élő tanúi viszont csak az ostrom utáni vagy a városegyesítés centenáriumára vert pontonhídnak lehettek. Ez utóbbi alkalommal a két kerületi tanácselnök léphetett rá a szerkezetre – talán ezért is „előzte be” most nosztalgiából a hídavatásban Demszky Gábor a hivatalos szalagátvágó Medgyessy Pétert. A miniszterelnök kebelén talányos okból jobboldalt volt kitűzve a kokárda, ami vagy azt jelenti, hogy neki ott dobog a szíve, vagy azt, hogy a „nemzeti közép” – a politikai ingamozgáshoz hasonlóan – ennyire túlkompenzál. (Szóba jöhet még a vészes nemzeti alulműveltség is: hitetlenkedő tévések tucatszor is visszatekerték parlamenti országértékelését, de a nagy elődök felsorolásánál mindahányszor Betlehemet hallottak Bethlen helyett…)
Az Európa híd zavaros eszméjén nem igazán segített a miniszterelnöki felismerés, miszerint a híd annak a jelképe, hogy „a folyó jobb és bal partján emberek élnek, és ezt a két oldalt össze lehet kötni”. Némiképp értelmesebb okát adta a hídverésnek Palánkai Tibor főkurátor, miszerint a mű „a múltat és a jövőt köti össze” – kérdés, melyik ebből Pest, s melyik Buda. (Bár Medgyessy hozzátette még, hogy „a híd egyben jelképe az Európába vezető útnak is” – ezek szerint mégiscsak a nyugati Buda a jövő, a keleti Pest meg a múlt; pedig ott székel a kormány is.)
A kívánatos nemzeti egység sulykolása (természetesen feltétel nélküli EU-elkötelezettséggel és a balliberális hegemónia konzerválásával) másutt sokkal határozottabb formát öltött. A szabad demokraták már napokkal előbb „visszavették” a kokárdát – egy fotós hazafi haladéktalanul be is borította (az amerikai rózsaszirmok helyett) e jelképpel a „magyar szépséget”. Medgyessy a Pilvaxban, a baloldali sajtószabadság ünnepén vélekedett úgy, hogy „a március 15. hagyományában ötvöződő értékeket örököltük, és ezért nem sajátíthatjuk ki, sem mi, sem más, a nemzet és haladás mindannyiunk értéke”. Arra nem tért ki, hogyan viszonyul ez az örökség a nevezett dátum munkanappá nyilvánításához és a megemlékezők rendőri megrendszabályozásához a „haladó” eszmék jegyében. Ennél lényegesen tovább ment Jánosi György Érden: szerinte „a történelem egy és oszthatatlan, hagyjuk abba folyamatos átértelmezését, kezdjük el végre közösen írni a jövő történelmét, ez az ünnep üzenete”. Vagyis a kormánypártok szerint a „béke, szabadság, egyetértés” feltétele az össznemzeti amnézia, a tabula rasa, valamint a pillanatnyi status quo (és történelemértelmezés) huzamos elismerése, a Medgyessy-mintájú kiegyezés.
Megbékélésre persze égető szüksége volna ennek a nemzetnek, de csak a történelmi bűnök megvallása és a töredelmes bocsánatkérés után. Meg persze akkor, ha épp a ’48-as vívmányokat nem tiporná két lábbal a regnáló hatalom. Mint Pokorni Zoltán budavári beszédében kifejtette: „1848 tanulsága, hogy a szabadság nem osztható meg, nem darabolható fel, nem tördelhető szét, a szabadság vagy teljes, vagy nem létezik” – azaz megbékélés akkor van, ha a szabadságot nem adagolják, ha a kormányfőt bíráló szavak vagy feliratok miatt nem hurcolhatnak meg választópolgárokat, ha a hatalom nem paternalista, s – nem utolsósorban – a szabadság vívmányai nem ismerik a kettős mércét. Azaz valóban a köztársaság uralma érvényesül, s nem csupán a Köztársaság téré.
A kettős mérce jelenléte leginkább a legszebb márciusi erény, a sajtószabadság elfogult kezelésében érhető tetten. Demszky Gábor például – a korábbi évekkel ellentétben – semmi problémát nem lát e téren. Képzeljük el szónoklatát a Petőfi-szobor tövében, ha tavaly ilyenkor az Országgyűlés elnöke a tévékuratórium elnökségét négy MIÉP-es kurátorral tölteti fel! (Dávid Ibolya Észak-Amerikában ünnepelt. Hadd kopjon csak idehaza Herényi Károly népszerűsége?) Pokorni tapintatosan fogalmaz, amikor azt mondja, hogy „ha a társunk, szövetségesünk csapdába került, ne tetézzük a baját még mi is” – ennek ellenére ordító cinizmus, hogy a kormányoldalon most úgy tesznek, mint akiknek a jelenlegi szituációhoz semmi közük nincsen, s a tévéelnök-választó grémium MDF-es feltöltése „ellenzéki belügy” volna. Nem repedezik a Freedom House épülete, de még Vásárhelyi Mária méltatlankodó dolgozatát sem látom sehol. (Aki találkozott vele, értesítsen.) Pedig ugye a sajtószabadság „nem osztható meg, nem darabolható fel, nem tördelhető szét”, s aki egy transzparenst magasba tartó vagy egy verbálisan tiltakozó fiatalembert a közrend megzavarása címén bíróság elé citál, az „a köztársaság eszméjét tagadja meg”. (Azt most hagyjuk, hogy a köztársaság későbbi ügy, a Habsburg-trónfosztás nem március idusán volt…)
Nem izgatja Wisinger Istvánt, a MÚOSZ elnökét sem, hogy a titkosszolgálatok szerint kézigránátot akartak dobni a Sajtóklub hajójára – amikor ugyanez történt az Élet és Irodalom szerkesztőségének udvarán, sokkal izgatottabbnak mutatkozott. Ugyancsak egyoldalúan sikerült kiosztani az idei sajtó- és sajtófotósdíjakat is. A Magyar Nemzet „ellenkiállítása” (Kerényi Imre szavaival: „a második nyilvánosság”) azt mutatja: az önmagát elismerő „első nyilvánosság” csupán a valóság egy szeletét tükrözi. Azaz szelektál, manipulál, szembemegy a fennen hirdetett köztársasági eszmével. Csoda-e, ha a polgári körök elérkezettnek látták az időt, hogy kiszabadítsák börtönéből Táncsicsot? (Most róla van elnevezve a Rózsa Ferenc-díj.)
Ha elfogadnánk a Medgyessy-féle definíciót, miszerint „a demokrácia annyit jelent, hogy nem kell félni sehol, senkinek attól, sem a jobboldalon, sem a baloldalon, hogy saját magát vállalja”, bizonyára írónak látszó médiakurátorok sem akolbólítanák ki az embert az állásából, csak mert „saját magát vállalja”. Szívesen hinnénk Szili Katalinnak is, hogy „az ünnephez egyaránt hozzátartoznak a fontolva haladók, a forradalmárok és a későbbi kiegyezők”, ha előbb elárulja, hogy ő (aki a fáma szerint roncsderbinek nevezte a paralimpiát) a három közül vajon melyik? S ha igaz a klasszikus kijelentése, hogy „ha Petőfi ma élne, nem volna fideszes”; mit kezdjünk a transzparenssel, hogy „Petőfi nemmel szavazna” az EU-ra? Tény, hogy poétánk írt egyet-mást a világszabadságról, ugyanakkor Lovas István nyilvánosan azt tudta idézni e „szélsőséges és radikális költőtől” a Halászbástya tövében: „Akasszátok fel a királyokat!”
Amint a házelnök asszony mondotta: „márciust a nép mindig a maga arcára formálta, és kevésbé érdekelte, hogy mit gondol erről a hozzáadott értékről az épp aktuális hatalom”. De mit kell kezdeni ennek tükrében a fránya népfenséggel, ha történetesen épp Szilit fütyülik ki a Nemzeti Múzeum lépcsőjén?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.